۱۲ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۱۹
کد خبر: 83156105
T T
۰ نفر
قطار گردشگری خواف فرصت و الگویی برای رونق اقتصاد محلی

مشهد- ایرنا- 'قطار گردشگری خواف' كه برای نخستین بار كمتر از یك ماه پیش با هدف معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری این منطقه جنوبی خراسان رضوی برقرار شد، فرصتی محدود و آزمون طلایی به منظور نشان دادن اهمیت این شیوه جذاب برای تسهیل سفر گردشگران علاقه مند به تمدن و تاریخ بود.

همچین سفر با قطار یكی از زیباترین و جذابترین سفرها محسوب می شود و انتخاب قطار از سوی بسیاری از گردشگران به دلیل ویژگیهای متعدد این وسیله نقلیه نشان دهنده اهمیت آن در مقایسه با سایر وسایل حمل و نقل است.
زیاد بودن سطح دسترسی به قطار، راحت بودن اخذ بلیت، گسترده بودن شبكه ریلی، راحتی و رفاه سفر با قطار، تجربه آرامش و سكوت و لذت از مناطق و مناظر محل عبور در كنار هزینه منطقی و تجربه سفر خاطره انگیز از جمله مزایای سفر با قطار است كه گردشگران را ترغیب به برنامه ریزی برای سفر با این وسیله نقلیه می كند.
در این میان سفر با قطار به مناطق گردشگری و تاریخی به ویژه مناطقی كه میزبان آثار و جاذبه های تاریخی فراوان در كنار هم هستند می تواند انگیزه ای دوچندان برای گردشگران داخلی و خارجی علاقه مند به سفر باشد.
اختصاص قطارهای گردشگری برای مناطقی كه دارای جاذبه های فراوان هستند نه تنها موجب رونق گردشگری بلكه عاملی برای رشد تبلیغات و اطلاع رسانی و در نهایت افزایش علاقه مندی میان گردشگران برای تجربه این سفر خواهد شد.
راه اندازی 'قطار گردشگری خواف' گرچه برای یك بار برگزار شد اما تجربه ای مثبت و مفید بود و نشانگر ظرفیتی فراوان برای تكرار و دائمی شدن این قطار گردشگری برای علاقه مندان به تاریخ و تمدن و حضور در منطقه ای منحصر به فرد با عمری به بلندای تاریخ هویت ساز ایران بود.

* ظرفیت طلایی گردشگری در خواف
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف به خبرنگار ایرنا گفت: قطار گردشگری یك برند محسوب می شود و می توان با برد خبری زیاد كه با راه اندازی این قطار به صورت دائمی ایجاد كرد جذب گردشگر داخلی و خارجی را تا چندین برابر افزایش داد.
محمود باعقیده افزود: قطار در مقایسه با اتوبوس برای گردشگران رده های سنی مختلف بسیار راحت تر، همراه با رفاه و جذاب تر در كنار امكانات بهتر است.
وی اظهار داشت: افراد مسن با سفر به وسیله اتوبوس و حتی خودرو سواری مشكل دارند و رفاه لازم را ندارند به همین دلیل راه اندازی دائمی قطار گردشگری برای شهرستانی مانند خواف می تواند در رشد ورود و حضور گردشگران به این شهرستان تاثیر شگرفی داشته باشد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف با اشاره به ظرفیت و توان بسیار برای جذب گردشگران داخلی و خارجی در خواف و نشتیفان گفت: در پاییز امسال گردشگران با بیش از 80 تور برنامه ریزی شده به این شهرستان سفر كرده و از بناها و آثار تاریخی آن بازدید كردند كه این امر نشان از ظرفیت بسیار گردشگری این منطقه دارد.
وی با اشاره به وجود اقامت گاههای بومی در این منطقه افزود: حضور گردشگران موجب رونق اقامت گاهها نیز شده است.

* دائمی شدن قطار گردشگری نیازمند حمایت
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز گفت: با توجه به تقاضای فراوان و ظرفیت های موجود در خواف برای جذب گردشگران در صورت موافقت راه آهن و حمایت از این حركت، قطار گردشگری خواف دائمی خواهد شد.
یوسف بیدخوری افزود: در صورتی كه با مساعدت راه آهن هزینه های سفر با قطار گردشگری خواف كاهش داشته باشد و دفاتر خدمات مسافرتی بتوانند نسبت به برگزاری تور به مقصد خواف توجه بیشتری نشان دهند، می توان گفت دائمی شدن این قطار میسر و دارای ظرفیت است.
وی اظهار داشت: همكاری شهرداری خواف و ارائه خدمات با اتوبوس برای بازدید از آثار و جاذبه های تاریخی امری تسهیل كننده در راه اندازی دائمی قطار گردشگری خواف است.
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: راه اندازی دائمی این قطار نیاز به هماهنگی میان چند مجموعه دارد كه البته این هماهنگی ها در صورت تحقق می تواند نوید بخش رونق گردشگری در خواف باشد.
وی ادامه داد: وجود آثار تاریخی فراوان از جمله مدرسه غیاثیه خرگرد، آسباد های نشتیفان، مسجد ملك زوزن، مسجد جامع تاریخی سنگان، كوشك سلامی، معدن سنگان خواف و اقامت گاههای بوم گردی جذاب بخشی از ظرفیت های گردشگری این منطقه محسوب می شود.
بیدخوری افزود: غذاهای بومی و سنتی و خوراكی های محلی نیز از دیگر جذابیت های مورد علاقه گردشگران در خواف است. این جذابیت ها موجب شده ظرفیت اقامت گاههای بومگردی منطقه تا پایان امسال رزرو شود.
وی ادامه داد: قطار گردشگری خواف می تواند یكی از جذابترین و پر متقاضی ترین محورهای گردشگری در خراسان رضوی محسوب شود كه راه اندازی آن به صورت دائم نیازمند چند مورد هماهنگی و تعامل است.

* وجود آمادگی برای راه اندازی دائمی
مدیر پایانه راه آهن تربت حیدریه نیز با بیان اینكه آمادگی راه اندازی قطار گردشگری خواف به صورت دائمی از نظر تجهیزاتی و امكانات لازم وجود دارد گفت: این مهم را نیز باید مورد توجه داشت كه تصمیم گیری اصلی در این زمینه توسط اداره كل خدمات مسافرتی راه آهن كشور انجام می شود.
محمد خالقی نیا افزود: سالنهای انتظار راه آهن متعلق به بخش خصوصی است اما در صورت تصمیم گیری و راه اندازی این قطار به صورت دائمی كه همراه با استقبال گردشگران باشد مشكلی در تامین زیرساختها وجود ندارد.
وی اظهار داشت: نهایت همكاری لازم برای این منظور با اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را داریم و از این نظر مشكلی وجود ندارد.
مدیر پایانه راه آهن تربت حیدریه ادامه داد: گردشگران داخلی و خارجی فراوانی هستند كه از قطارهای مسیرهای نزدیك به خواف استفاده می كنند تا از این طریق به خواف نزدیكتر شوند.
وی گفت: مشكلی برای راه اندازی قطار به صورت دائمی و یا دوره ای نداریم و امیدواریم این خدمت بتواند موجب رونق و توسعه گردشگری در شهرستان خواف شود.

* آسبادها در صف اول ثبت جهانی
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز گفت: طبق درخواست سازمان میراث فرهنگی برای تهیه و تحویل پرونده ثبت جهانی آسبادهای نشتیفان، این آثار تاریخی واقع در شهرستان خواف در صف نخست ثبت فهرست جهانی یونسكو قرار دارد.
ابوالفضل مكرمی فر افزود: مقدمات ارسال پرونده آسبادها به سازمان مركزی برای ثبت جهانی در سال 2018 میلادی فراهم شد و اواسط دی ماه جاری پرونده این اثر تكمیل و آماده تحویل می شود.
وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دنبال ثبت جهانی آثاری است كه استانهای بیشتری نمونه این آثار را داشته باشند به این ترتیب استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با توجه به برخورداری از آسباد به دلیل وجود بادهای 120 روزه مشمول پرونده ثبت جهانی آسبادها می شوند.
92 اثر از مجموع 450 اثر تاریخی شناسایی شده شهرستان خواف تاكنون در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اندو برای 11 اثر هم پرونده تشكیل شده كه مراحل ثبت آنها در دست اقدام است.
مركز شهرستان خواف مركب از چهار بخش مركزی، سنگان، جلگه زوزن، و سلامی با 110 هزار نفر جمعیت در 250 كیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد. این شهرستان 123 كیلومتر مرز مشترك با افغانستان نیز دارد.
7496/6053
۰ نفر