۱۲ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۱۰
کد خبر: 83156088
T T
۰ نفر

بازارچه مرزي نوردوز ساماندهي مي شود

۱۲ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۱۰
کد خبر: 83156088
بازارچه مرزي نوردوز ساماندهي مي شود

تبريز- ايرنا - رئيس هيات مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: به منظور افزايش روابط اقتصادي با ارمنستان، بازارچه مرزي نوردوز ساماندهي مي شود.

محسن نريمان روز چهارشنبه در جلسه اي با مدير گمرك مركز نوردوز با اشاره به اهميت افزايش تبادل كالا و مسافر با كشورهاي همسايه، تاكيدكرد: تلاش مي كنيم در آستانه عيد نوروز، بسترهاي تبادل گردشگر بين ايران و ارمنستان را تقويت كنيم.
رئيس هيات مديره سازمان منطقه آزاد ارس از برنامه ريزي براي ساخت هتل در مركز نوردوز خبر داد و گفت: منطقه آزاد ارس به خصوص در نواحي مرزي چون نوردوز اين ظرفيت را دارد كه تهديدهاي كنوني اقتصادي در كشور را به فرصت تبديل كند.
نريمان همچنين گفت: گيت نوردوز در اين مرز احداث مي‌شود تا محدوده موجود به صورت كامل به حالت گمركي درآمده و تمام قوانين گمركي در اين گيت اجرا شود.
حبيب مقدم، مدير گمرك نوردوز نيز در اين جلسه با ارائه آمار صادرات و واردات از اين مرز گمركي گفت: در طول يك سال گذشته 120 ميليون دلار كالا از مرز نوردوز صادر شده است كه 20 ميليون دلار آن به صادرات از شهرستان جلفا و 100 ميليون دلار به كالاهاي صادراتي از ساير استان ها اختصاص داشت.
وي افزود: كالاهاي ساختماني بيشترين سهم را در بين كالاهاي صادر شده يك سال گذشته از اين مرز دارد.
مقدم اعلام كرد: در سال گذشته 103 هزار نفر از كشور ارمنستان به ايران تردد داشتند و در 7 ماهه نخست سال جاري نيز 126 هزار نفر تردد به خاك ايران ثبت شده است .
وي همچنين گفت: در حدود يك ميليون دلار صادرات چمداني در 9ماهه سال جاري از مرز نوردوز ثبت شده است .
مقدم خاطرنشان كرد: از مهمترين اتفاقاتي كه با تردد اتباع ارمني به ايران اتفاق افتاد، آشنايي اين افراد با كالاهاي ايراني بود.
وي اظهارداشت: اگر نوسانات ارزي به حالت قبلي برگردد، ارامنه به خاطر آشنايي با كالاهاي ايراني، مشتري دائمي اين كالاها خواهند بود.
گمرك نوردوز در 65 كيلومتري شهر جلفا و در حاشيه رودخانه ارس قرار دارد كه تنها مرز مشترك با كشور ارمنستان نيز به‌شمار مي‌رود و حجم عملياتي آن با توجه به اين‌كه اين گمرك هشت هكتاري با 16 سال سابقه، تنها كريدور ارتباطي ارمنستان در مسير شمال-جنوب شناخته مي‌شود، همواره رو به رشد بوده است.
رويه گمركي جاري در آن نيز به صورت ترانزيت داخلي و خارجي است و به دليل عدم وجود انبار مسقف، كالاها به صورت ترانشيت و ترانزيت صادر مي‌شوند.
عمده كالاهاي تخليه و بارگيري شده در گمرك نوردوز شامل كود شيميايي، مصالح ساختماني، سيمان، ميوه و سبزيجات است.
3071