۱۰ دی ۱۳۹۷، ۲۳:۲۱
کد خبر: 83154411
T T
۰ نفر
خروج يكجانبه آمريكا از توافق هسته اي، مهمترين واقعه سال 2018

تهران - ايرنا - شبكه تلويزيوني يورونيوز روز دوشنبه با انتشار يك نظرسنجي، خروج يكجانبه آمريكا از توافق هسته اي سال 2015 را مهمترين واقعه سال 2018 معرفي كرد.

به گزارش ايرنا، چندي پيش شبكه تلويزيوني يورونيوز در يك نظرسنجي از مخاطبان خود خواست تا مهمترين واقعه سال 2018 را انتخاب كنند. اين شبكه امروز (دوشنبه) نتيجه اين نظرسنجي را منتشر كرد.
در گزارش اين شبكه خبري آمده است : سال 2018 مملو از حوادث سياسي، اقتصادي، فرهنگي و ورزشي تلخ و شيرين بود كه بارزترين و مهمترين آن از نظران مخاطبان، خروج آمريكا از توافق هسته اي با ايران بوده است.
48 درصد از مخاطبان اين شبكه، خروج دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريكا از توافق هسته اي وين را در صدر اخبار سال 2018 معرفي كردند.
مخاطبان يورونيوز بعد از خروج آمريكا از برجام، قتل جمال قاشقچي را به عنوان دومين اتفاق مهم سال 2018 انتخاب كردند.
ديدار تاريخي كيم جونگ اون رهبر كره شمالي و دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريكا، انتقال سفارت آمريكا به بيت‌المقدس، افزايش قيمت ارز و كالا در بازار ايران، توافق دولت محافظه‌كار انگليس و كميسيون اروپا درباره چگونگي اجراي برگزيت، آغاز جنبش جليقه زردها در فرانسه، خروج يونان از بحران اقتصادي پس از يك دهه، جنگ يمن و شيوع قحطي و مرگ كودكان، بحران روهينگيا در ميانمار، تضعيف داعش و كشف گورهاي دسته‌جمعي در عراق و سوريه، فرود فضاپيماي ناسا بر سطح مريخ و در نهايت قهرماني فرانسه در جام جهاني فوتبال روسيه ، از مهمترين وقايع سال 2018 از نگاه مخاطبان شبكه تلويزيوني يورونيوز بودند.
رئيس جمهوري آمريكا ارديبهشت ماه از برجام خارج شد و بازگشت تحريم هاي هسته اي عليه ايران را اعلام كرد. اين اقدام محكوميت جامعه جهاني از جمله هم پيمانان اروپايي واشنگتن را به دنبال داشت و طرف هاي ديگر اين توافق براي تداوم اجراي آن وارد گفت وگو با ايران شدند.
از جمله موارد مهمي كه تاكنون براي تقويت روابط تجاري تهران و اروپا مورد بررسي قرار گرفته، تشكيل يك نظام پرداختي مستقل از اقتصاد آمريكا است.
چندي پيش، «هايكو ماس» وزير امور خارجه آلمان در اين رابطه تاكيد كرد تقويت خودمختاري اروپا با ايجاد كانال هاي پرداخت مستقل از ايالات متحده و تاسيس نهاد مالي اروپايي و نظام سوئيفت بدون وابستگي، كاملا ناگزير و ضروري است.
اروپام**9041**1908