۱۰ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۵۶
کد خبر: 83154082
T T
۰ نفر

368 هكتار از اراضي ملي اهر رفع تصرف شد

۱۰ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۵۶
کد خبر: 83154082
368 هكتار از اراضي ملي اهر رفع تصرف شد

تبريز - ايرنا - رئيس دادگستري اهر با اشاره به رفع تصرف بيش از 368 هكتار از اراضي ملي اين شهرستان، گفت: اين اراضي پس از رفع تصرف به نام دولت سند زده شد.

حجت‌الاسلام محمدعلي نظري روز دوشنبه در جلسه پيشگيري از وقوع جرم از راه اندازي دو شعبه ويژه رسيدگي در دادگاه و دادسراي اين شهرستان براي رسيدگي خارج از نوبت به موارد تخلف منابع طبيعي و ملي خبر داد و اظهار داشت: با هماهنگي نيروي انتظامي، منابع طبيعي، محيط زيست و جهاد كشاورزي، گروه ‌هاي ويژه‌اي در اين زمينه براي بازرسي از مراكز مختلف مرتبط با موضوع راه‌اندازي شده و با متخلفان برخورد جدي مي‌شود.
وي با تقدير از حساسيت افكار عمومي در پيگيري مطالبات ملي به ‌خصوص قطع درختان جنگلي، گفت: جنگل‌هاي ارسباران ميراث ماندگار كشور و منطقه است و دست درازي، صدمه و قطع درختان آن پيگرد قانوني دارد و با هر فردي يا افرادي كه اقدام به اين عمل مجرمانه كنند، برخورد قضايي مي شود.
نظري همكاري بين ادارات مرتبط، دستگاه‌هاي انتظامي و امنيتي در پيگيري اين موضوع را بسيار تأثيرگذار دانست و افزود: در اين زمينه هماهنگي‌هاي لازم انجام شده تا در كمترين زمان ممكن ضمن بازديدهاي مجدد، فرصت سوء استفاده برخي افراد در اين خصوص گرفته شود.
رئيس ستاد پيشگيري از وقوع جرم دادگستري اهر اعلام كرد: در اين شهرستان به علت حساسيت و پيگيري موضوع و تدابيري كه از سال‌هاي گذشته انجام شده هيچ قطع درخت جنگلي گزارش و يا توقيف نشده است.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه اين شهرستان در مسير ترانزيت و انتقال اين درختان قرار دارد با هماهنگي نيروي انتظامي و پليس راه اقدامات بازرسي تشديد شده و از خروج هرگونه درخت جنگلي جلوگيري مي‌شود.
به گزارش ايرنا، در روزهاي گذشته فيلمي در مورد قطع درختان منطقه حفاظت شده ارسباران (قره داغ) در فضاي مجازي منتشر شد كه حساسيت دوستداران طبيعت را برانگيخت و موجب اظهارنظرهاي مختلفي شد.
ارسباران يا قره داغ، ناحيه جنگلي كوهستاني وسيعي در شمال استان آذربايجان شرقي است كه از شمال كوه قوشا داغ در جنوب اهر تا رود ارس گسترده‌است.
وسعت جنگل‌هاي ارسباران 164000 هكتار بوده كه از اين وسعت 148000 هكتار به عنوان جنگل حمايتي و حفاظتي گزارش شده است.
گونه‌هاي گياهي ارسباران شامل؛ بلوط اوري، بلوط سفيد، ممرز، كرب، كركو، كيكم، سرخدار، بارانك، گيلاس وحشي، آردوج، بنه، تيس، ملچ، اوجا، ذغال اخته، قره غات، ال، پر و ... است.
ارسباران به دليل شرايط اقليمي خاص آب و هوايي، داراي 1072 گونه گياهي و 97 گونه چوبي گزارش شده است كه حدود 56 درصد اين ناحيه را منطقه حفاظت شده شامل مي‌شود و يكي از 9 ذخيره‌گاه بيوسفر ايران است.
6132/3071