بودجه هزار میلیاردی برای پزشك خانواده كافی نیست

تهران- ایرنا- اجرای كامل برنامه پزشك خانواده و پرونده الكترونیك سلامت ممكن است با تخصیص بودجه هزار میلیارد تومانی باز هم به تعویق بیفتد. اقداماتی كه در برنامه توسعه ششم اجرای آنها به وزارت بهداشت تكلیف شده است.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، طرح تحول سلامت با روی كار آمدن دولت یازدهم به عنوان مهمترین طرح اجتماعی دولت مطرح و اجرا شد. طرحی كه به گواه نظر كارشناسان نیازمند اجرای كامل پیش نیازهایی بود. یكی از این پیش نیازهای، برنامه پزشك خانواده و پرونده الكترونیك سلامت است.
برنامه پزشك خانواده طرحی بود كه از سال 1384 برای اصلاح نظام سلامت كشور كلید خورد. در دولت های نهم و دهم با فراز و نشیب های زیادی همراه شد و در دولت دهم پس از سال ها آزمون و خطا در دو استان فارس و مازندران شروع شد و در دولت یازدهم نیز تاكنون در همین دو استان در حال اجراست.
هدف از اجرای برنامه پزشك خانواده، چیدمان خاص واحدهای تامین كننده خدمات سلامت است تا همه افراد جامعه از سرانه سلامت و اجرای اصل عدالت در سلامت بهره مند شده و پرداخت هزینه های اضافی توسط مردم حذف شود.
انجام معاینه های دوره ای و پیگیری وضعیت سلامت افراد جامعه و ثبت سوابق بیماری افراد توسط پزشك خانواده در پرونده سلامت آنان، دسترسی سریع و آسان و شبانه روزی مردم به خدمات اولیه سلامت است.
در برنامه پزشك خانواده، هر فرد باید دارای پرونده الكترونیك سلامت داشته باشد و اطلاعات اولیه سلامت افراد باید در این پرونده ثبت شود. بعد از هر بار ویزیت، اطلاعات بیمار و اقدامات درمانی انجام شده برای او در این پرونده الكترونیك درج می شود و در نتیجه همه سوابق درمانی افراد در اختیار تصمیم گیرندگان سلامت قرار می گیرد.
برنامه پزشك خانواده با نظام ارجاع گره خورده است و پزشكان خانواده كه جمعیت مشخصی را تحت نظر دارند در صورت نیاز بیماران را برای دریافت خدمات تخصصی و فوق تخصصی به متخصصان ارجاع می دهند و سطح سوم خدمات این برنامه ارجاع به به بیمارستان های فوق تخصصصی و خدمات بستری است و همه این خدمات باید به پزشك خانواده مسئول فرد بازخورد داده شده و در پرونده بیمار ثبت شود.
اجرای برنامه پزشك خانواده یكی از مهمترین مواد برنامه توسعه چهارم و پنجم كشور بود كه برای اولین بار در دولت هشتم و آن هم در شش ماه آخر آن با تخصیص بودجه 500 میلیارد تومانی كلید خورد.
بودجه مبتنی بر عملكرد سال 96 اجرای برنامه پزشك خانواده مبلغ 11 هزار و 62 میلیارد و 992 میلیون ریال بود و این مبلغ سیر كاهشی به خود گرفت و در سال 97 به 10 هزار و 195 میلیارد ریال رسید. سیر نزولی بودجه پزشك خانواده امسال نیز ادامه پیدا كرد و به مبلغ 10 هزار میلیارد ریال معادل هزار میلیارد تومان رسید. مبلغی كه به نظر می رسد اجرای كامل پزشك خانواده را باز هم به تعویق می اندازد.
علی رضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت در این مورد در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا می گوید: این بودجه می تواند اجرای كامل این برنامه را با تاخیر مواجه كند. رئیسی می افزاید: 12 گام اجرایی برای برنامه پزشك خانواده در نظر گرفته شده و پیش بینی وزارت بهداشت برای اجرای كامل این برنامه برای سال جاری حدود 3 هزار میلیارد تومان بود، اما با توجه به شرایط اقتصادی كشور، امسال فقط هزار میلیارد تومان به این برنامه تخصیص پیدا كرد.
وی ادامه می دهد: این مبلغ برای اجرای كامل برنامه پزشك خانواده كافی نیست. اگر بودجه بهتری تخصیص پیدا می كرد می توانستیم برنامه را تا سال 1400 به طور كامل در كشور مستقر كنیم، اما با بودجه فعلی ممكن است اجرای كامل این برنامه تا سال 1401 یا 1402 به تعویق بیفتد.

* وزارت بهداشت بر اجرای پزشك خانواده متمركز است
رئیسی به الزام قانونی برای اجرای برنامه پزشك خانواده و پرونده الكترونیك سلامت نیز اشاره می كند و می گوید: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، وزارت بهداشت ملزم به اجرای پزشك خانواده، نظام ارجاع و پرونده الكترونیك سلامت است. البته برای اجرای صحیح این قانون نیازمند اعتبارات بیشتری هستیم. یكی از مسیرهایی كه به ما كمك می كند، تخصیص اعتبار از محل صرفه جویی طرح هدفمندی یارانه ها است كه كمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی می تواند در این راستا كمك هایی انجام دهد.
وی ادامه می دهد: البته اعتبار لازم از محل هدفمندی یارانه ها سالانه اصولا به صورت كامل و به موقع تخصیص پیدا نمی كند و نمی توان به عنوان یك منبع معتبر به آن نگاه كرد، مگر اینكه در سال آینده ردیف مشخصی برای آن تعریف كنند و بتوانند از این مسیر به اجرای برنامه های وزارت بهداشت كمك كنند.
معاون وزیر بهداشت می گوید: با این حال وزارت بهداشت كاملا بر اجرای برنامه پزشك خانواده و پرونده الكترونیك سلامت متمركز شده و اگر اعتبارات بر اساس برنامه تخصیص پیدا كند، می توانیم به درستی این برنامه را پیش ببریم.
به گزارش ایرنا، از زمان شروع اجرای برنامه ملی پزشك خانواده و نظام ارجاع كارشناسان و مسئولان گفتند اجرای كامل این برنامه بین 10 تا 15 سال زمان می خواهد و حالا 13 سال از آن زمان می گذر.
گزارش از امیر پروسنان
اجتمام *9482 * 3063