۹ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۵۱
کد خبر: 83152752
T T
۰ نفر
مصوبه دولت، مناطق آزاد را رونق می دهد

شیراز- ایرنا- مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مصوبه اخیر هیات وزیران در زمینه معافیت واردات مواد اولیه و قطعات موردنیاز تولید به مناطق آزاد از ثبت سفارش، این مناطق را رونق می دهد.

به گزارش ایرنا، مرتضی بانك یكشنبه در بازدید از واحدهای صنعتی منطقه ویژه اقتصادی شیراز افزود: یكی از مشكلات فراروی فعالان اقتصادی استان فارس و كشور در حوزه ثبت سفارش كالاهای مورد نیاز است كه با مصوبه اخیر دولت، واحدها می توانند در زمینه واردات مواد اولیه و قطعات یدكی بدون ثبت سفارش به مناطق ویژه و آزاد را در دستور كار قرار دهند.
هیات وزیران در جلسه هفتم آذرماه گذشته خود به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی رییس جمهوری، به منظور تسهیل در فرآیند تولید داخلی در كشور، واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید به مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی را براساس مقررات این مناطق، از تشریفات ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت معاف كرد.
دولت همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف كرد فهرست گروه های كالایی فوق الذكر را ظرف یك هفته به دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و گمرك اعلام و به طریق مقتضی به اطلاع واحدهای تولیدی و تجاری برساند.
** اختصاص ارز نیمایی
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: برخی فعالان اقتصادی نیازمند تخصیص ارز برای واردات هستند تا بتوانند مشكلات واحد های صنعتی خود را برطرف كنند و بر اساس تفاهم نامه هایی كه صورت گرفته است ، مشكلات این واحدها برطرف می شود و ارز نیمایی به این واحدها پرداخت می شود.
سامانه نظام یكپارچه معاملات ارزی كه به اختصار سامانه نیما نام گرفته‌، بستری امن برای برای خرید و فروش ارز است.
بازرگانان درخواست‌های غیربانكی خود را برای تأمین ارز در سامانه‌ جامع تجارت ثبت می‌كنند سپس این درخواست به شكل خودكار به این سامانه منتقل می‌شود و سپس این درخواست برای صرافی‌ها قابل مشاهده می‌شود.
** ارزیابی مثبت فعالیت های صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی شیراز
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی شیراز در حوزه صنعت فعالیت خوبی داشته است و می تواند خاستگاه مجموعه های مهم صنعتی در استان فارس باشد.
بانك افزود: هم اینك 53 واحد متوسط و كوچك در منطقه ویژه اقتصادی شیراز فعال هستند كه افزون بر سه هزار نفر اشتغال تنها در یكی از این واحدها ایجاد شده كه نشان دهنده پتانسیل های مناسب این منطقه در ایجاد اشتغال است.
وی با بیان این كه به صورت مستقیم با مشكلات واحد های اقتصادی استان فارس آشنا شده است تاكید كرد: اگر شرایط مناسب توسعه در واحد های اقتصادی فراهم شود اینگونه واحد ها امكان توسعه فعالیت های مختلفی از جمله توسعه صادرات محور را خواهند داشت.
منطقه ویژه اقتصادی شیراز در جنوب شرقی این شهر در جاده شیراز - فسا، كیلومتر چهار جاده انحرافی نیروگاه سیكل تركیبی واقع شده است.
نزدیكی به شهر شیراز و واقع شدن در مجاورت فرودگاه بین المللی شهید دستغیب و خط راه آهن پیش بینی شده از مزیت های این منطقه ویژه اقتصادی است.
ع.پ / 2027
۰ نفر