تحول در حوزه سلامت و شادكامی مردم سیستان و بلوچستان

زاهدان - ایرنا - اجرای طرح تحول نظام سلامت و توجه ویژه دولتمردان به این حوزه سبب بهبود زیر ساخت ها و كیفیت بهداشتی در سیستان و بلوچستان به عنوان دورترین و محروم ترین نقطه كشور با كلنگ زنی سه بیمارستان 540 تختخوابی كام مردم این دیار را هر روز شیرین تر می كند.

به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان به سبب دوری از مركز، گستردگی و فاصله طولانی شهرها و روستاها از یكدیگر، نبود راه دسترسی به روستاهای دور افتاده و بی مهری رژیم های ستم شاهی همواره از محرومیت های فراوانی به ویژه در بخش بهداشت و درمان در رنج بود بطوریكه بسیاری از روستاها حتی خانه بهداشت نداشتند و در مراكز بهداشتی درمانی شهری نیز پزشكان هندی و بنگلادشی به طبابت می پرداختند.
سلامت هم اینك به عنوان یكی از اولویت های حاكمیتی موجی از امیدواری را در بین مردم و ارائه كنندگان خدمات درمانی به همراه داشته كه نوید بخش آینده ای بهتر است.
از اثرات مطلوب طرح تحول سلامت كاهش هزینه های درمانی، افزایش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی درمانی و افزایش زیر ساخت های سلامت بویژه تخت های بیمارستانی را می توان نام برد.
وضعیت شاخص های بهداشتی درمانی سیستان و بلوچستان نیز با توجه خاص دولتمردان بویژه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی روند مطلوب خود را طی می كند.
برای مردم این دیار هرگز چند بار سفر وزیر و انجام جراحی ها در دور افتاده ترین نقاط سیستان و بلوچستان فراموشی شدنی نیست و به قول معروف دعای خیر بدرقه راهشان خواهد بود.
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشكی در سفر اخیر خود به سیستان و بلوچستان علاوه بر كلنگ زنی سه بیمارستان 540تختخوابی در چابهار، ایرانشهر و زاهدان طرح های زیادی را نیز در این استان راه اندازی كرد.
سرپرست فرمانداری شهرستان ویژه چابهار با تقدیر از سفر وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشكی و كلنگ زنی بیمارستان 540تختخوابی در این شهرستان گفت: چابهار یكی از محرومترین نقاط كشور در حوزه بهداشت و درمان است كه خوشبختانه با توجه خاص دولت تدبیر و امید و اعتدال شاخص های این حوزه در حال رشد است.
رحمدل بامری اظهار داشت: بیمارستان 540 تختخوابی چابهار در زمینی به مساحت بیش از 20 هكتار با 60 هزار متر مربع ساخته می شود.
وی بیان كرد: 600 میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز این بیمارستان هزینه می شود.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان نیز در مراسم كلنگ زنی بیمارستان چابهار گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت شاهد تحول بزرگ در حوزه سلامت كشور هستیم.
آیت الله عباسعلی سلیمانی افزود: هم اینك با تغییر نگرش ها شاهد سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه بهداشت و درمان در سیستان و بلوچستان هستیم به طوری كه 2 بیمارستان خصوصی در مركز استان در دست ساخت است.
امام جمعه زاهدان با بیان اینكه آیت الله سیستانی یك مركز درمانی را در شمال سیستان و بلوچستان راه اندازی كرده است افزود: امیدواریم در جنوب استان نیز شاهد سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه سلامت باشیم تا شاخص ها در كنار تلاش دولتمردان ارتقا یابد.
استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم گفت: ساخت هر بیمارستان 500 تختخوابی هزینه ای حدود هزار و 200 میلیارد تومانی را به دنبال دارد به طوری كه برای سه بیمارستان این استان افزون بر چهار هزار و 800 میلیارد تومان مورد نیاز است.
احمد علی موهبتی بر مشاركت خیران در كنار سایر دستگاهها و نهادها در ساخت و تكمیل بیمارستان های در دست ساخت سیستان و بلوچستان تاكید كرد.
وی همچنین بر ارتقای دانشكده علوم پزشكی ایرانشهر به دانشگاه با توجه به دربرگیری جمعیت حدود یك میلیون و 300 هزار نفری جنوب سیستان و بلوچستان تاكید كرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در سفر به زاهدان و در جمع قشرهای مختلف مردم در مسجد جامع این شهر گفت: دولت اهتمام ویژه ای به ارتقای شاخص های بهداشتی و سلامت سیستان و بلوچستان دارد و وزارت بهداشت در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نیست.
سید حسن قاضی زاده هاشمی در جمع نمازگزاران مسجد جامع زاهدان اظهار داشت: وزارت بهداشت با تمام توان سعی در ارتقای شاخص های بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان دارد.
وی بیان كرد: هم اینك عملیات ساخت سه بیمارستان 540 تختخوابی در سیستان و بلوچستان آغاز شده كه قطعا در ارتقای شاخص های بهداشتی این استان تاثیر بسزایی خواهد داشت.
وزیر بهداشت و درمان گفت: آغاز عملیات ساخت این تعداد بیمارستان در سیستان و بلوچستان اتفاق بسیار بزرگیست كه در هیچ استان كشور نمونه آن مشاهده نشده است.
وی بیان كرد: طرح های بسیار زیاد بهداشتی و درمانی در سفر به سیستان و بلوچستان افتتاح شده و همچنان ادامه دارد.
قاضی زاده هاشمی تصریح كرد: مسئولیت ساخت بیمارستان 540 تختخوابی چابهار به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) با استفاده از منابع استانداری سیستان و بلوچستان واگذار شده است.
وی ادامه داد: همچنین بیمارستان 540 تختخوابی ایرانشهر با مشاركت 50 درصدی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) ساخته می شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: برای ساخت بیمارستان 540 تختخوابی زاهدان نیازمند كمك نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، استاندار و خیران هستیم.
وی بیان كرد: دولت با وجود مشكلات مالی، در حوزه خدمات بویژه سلامت هر آنچه در توان داشته در سیستان و بلوچستان انجام داده به طوریكه در چند سال اخیر طرح های زیادی در این استان به بهره برداری رسیده است.
قاضی زاده هاشمی تصریح كرد: علاج برطرف كردن مشكلات شعار و حرف زدن نیست بلكه برای عمل ثمربخش باید در كنارهم و با هم باشیم.
وی گفت: مردم به حاشیه كار ندارند بلكه به متن كار دارند و متن چیزی نیست جز احترام به اعتقادات و باورهای مردم كه برای آن از جان و مال خود مایه گذاشتند.
وزیر بهداشت اظهار داشت: باهمراهی و وحدت می توان به رفع مشكلات حوزه درمان كمك كرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: وزیر بهداشت در سفر به زاهدان علاوه بر كلنگ زنی بیمارستان 540 تختخوابی این شهر 14 طرح عمرانی نظیر اورژانس، غربالگری سرطان، بلوك زایمانی، مركز مراقبت های ویژه كودكان و پد بالگرد مجتمع بیمارستانی علی ابن ابیطالب(ع)، چهار پایگاه اورژانس و پد بالگرد تل سیاه و ساختمان ستاد مركزی این دانشگاه را افتتاح كرد.
دكتر سید محمد هاشمی شهری افزود: موفقیت نظام سلامت در سیستان و بلوچستان در زمینه كاهش شاخص های ابتلاء به بیماری ها و افزایش كمی و ارتقاء كیفی زیرساخت های ارائه خدمات، ثمره گام های استوار مسئولان انقلاب در 40 سال گذشته است.
وی ادامه داد: به بركت نظام جمهوری اسلامی علاوه بر توسعه زیر ساخت های بهداشتی در بخش درمان سیستان و بلوچستان نیز شاهد توفیقات قابل توجه ای هستیم كه از آن جمله می توان به بخش های تخصصی درمان ناباروری، وجود بخش های جراحی قلب، پیوند كلیه، پیوند قرنیه، تعویض مفاصل، راه اندازی بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی چشم پزشكی الزهراء (س) زاهدان كه قابل رقابت با مراكز چشم پزشكی پیشرفته دنیاست و پیشرفته ترین میكروسكوپ ها و ماهر ترین اعضای هیات علمی را دارد اشاره كرد.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده كه شهرستانهای شمالی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشكی زابل، شهرستانهای زاهدان، خاش، سراوان، سیب سوران ، میرجاوه و مهرستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشكی زاهدان و شهرستانهای جنوبی استان زیر پوشش دانشكده علوم پزشكی ایرانشهر قرار دارد.
7316 **6081