۹ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۳۴
کد خبر: 83152556
T T
۰ نفر
مرزنشينان از سود فروش سوخت 20 درصد سهم مي برند

سنندج - ايرنا - معاون سياسي، امنيتي و انتظامي استاندار كردستان گفت: سود حاصل از فروش سوخت به مرزنشينان كشور از 15 درصد فعلي به 20 درصد افزايش يافت.

حسين خوش اقبال روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: با پيگيري هاي استاندار و مسئولان استان و طي مصوبه سي و ششمين جلسه كارگروه مركزي تبصره ماده 2، سهم سود حاصل از فروش سوخت به مرزنشينان كشور افزايش يافت.
وي با اشاره به اينكه 18 هزار و 139 خانوار مرزنشين در استان كردستان وجود دارد، افزود: با افزايش سهم سود مرزنشينان علاوه بر افزايش قدرت معيشت ساكنان شعاع 20 كيلومتري مرزها، قاچاق سوخت نيز كاهش مي يابد.
خوش اقبال اضافه كرد: از ابتداي سال جاري تا پايان آبان، 17 ميليون ليتر سوخت از استان صادر شد كه از محل اين صادرات 152 ميليارد ريال به حساب سرپرست خانوارهاي ساكن مرزنشين كردستان واريز شده است.
به گزارش ايرنا، حدود 2 سال است طرح پرداخت سود حاصل از فروش و صادرات سوخت به روستاييان ساكن در شعاع 20 كيلومتري مرزهاي استان كردستان اجرا مي شود و طبق گفته مسئولان، اين طرح نقش زيادي در كاهش قاچاق سوخت در اين مناطق داشته است.
براساس مصوبه هيات دولت در سال 90، بخشي از سود حاصل از صادرات فرآورده‌هاي نفتي به روستاهاي مرزي كه در شعاع 20 كيلومتري از مرز واقع شده اند، پرداخت مي شود.
اين طرح كه تا سال 95 مسكوت مانده و اجرايي نشده بود، با تلاش مسئولان كردستان، در 31 خرداد 95 در مرزهاي اين استان اجرايي و به تناوب درآمد حاصله به حساب سرپرست خانوارها واريز مي شود.
سال 95، 34 ميليون ليتر، سال 96، 32 ميليون ليتر و در سال 97 تاكنون 17 ميليون ليتر سوخت از مرز باشماق مريوان صادر شده است.
به گزارش ايرنا، استان كردستان يكي از استان هاي مرزي كشور است كه حدود 230 كيلومتر مرز با كشور عراق دارد و داراي سه بازارچه مرزي سيرانبند بانه، خانم شيخان مريوان و مله خورد در سروآباد بوده كه در حال حاضر به دليل مشخص نبودن محدوديت و ممنوعيت تعداد اقلام وارداتي، اين بازارچه ها بسته است.
3034/9102