۹ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۲۷
کد خبر: 83152165
T T
۰ نفر
شيوه نامه نظارت بر ضابطان نظامي ابلاغ شد

تهران- ايرنا- دادستان نظامي تهران گفت: در راستاي انجام وظايف نظارتي دادسرا شيوه‌نامه نظارت بر ضابطان نظامي در خصوص وضعيت بازداشتگاه‌ها، با لحاظ رعايت حقوق شهروندي و تكاليف ضابطان در رابطه با متهمان تحت نظر تدوين و ابلاغ شد.

به گزارش ايرنا از قوه قضاييه غلامعباس تركي روز يكشنبه با اشاره به اجراي قانون آئين دادرسي كيفري جديد و اقدامات صورت گرفته در دادسراي نظامي تهران اظهار داشت: طي دو سال اخير نيز در تداوم فعاليت‌هاي گذشته، اقداماتي در خصوص روزآمدي و متناسب‌سازي كاربرگ‌هاي شكوائيه، تحقيق از متهم، شاكي و گواه، قرار‌هاي تأمين كيفري، تهيه كاربرگ‌هاي تعرفه خدمتي و يكسان‌سازي كاربرگ‌هاي تفهيم حقوق متهم، مطابق با قانون جديد انجام ‌شده است.
وي افزود: دادسراي نظامي تهران همواره در اجراي قوانين و دستورالعمل‌ها پيشگام بوده و اجرايي كردن قانون مذكور نيز به ‌محض لازم‌الاجرا شدن در دستور كار قرار گرفت. البته پيش از آن‌هم با آموزش گسترده ضابطان عام و ضابطان خاص و تشكيل جلسات توجيهي براي فرماندهان عالي و مياني نيرو‌هاي مسلح زمينه‌هاي لازم براي اجراي قانون فراهم‌شده بود.
تركي گفت: در تعطيلات نوروز 1396 اجراي مفاد اين دستورالعمل‌ها در تمام يگان‌هاي مستقر ناجا در سطح استان به همت گروهي از قضات دادسرا مورد بررسي قرار گرفت و طبق برنامه‌ ريزي ‌هاي به‌ عمل ‌آمده در سال 97 نيز بازرسي از يگان‌هاي نظامي و انتظامي و بازداشتگاه‌هاي اختصاصي در دستوركار قرار گرفته است و در اولين گام در ايام تعطيلات نوروزي هيات اعزامي دادسراي نظامي از تعداد زيادي مراكز نيروي انتظامي بازديد كردند.
وي درباره محدوديت‌هاي اجراي قانون آيين دادرسي كيفري مصوب 1392 به عدم تدوين و ابلاغ بعضي دستورالعمل‌ها و آيين‌نامه‌هاي پيش‌بيني‌شده در قانون و كمبود قاضي كافي و متخصص اشاره كرد.
دادستان نظامي تهران همچنين از راه اندازي واحد مددكاري اجتماعي در دادسراي نظامي تهران خبر داد و گفت: مقدمات راه‌اندازي واحد مددكاري اجتماعي و تشكيل پرونده شخصيت متهمان در جرايم مورد اشاره در قانون فراهم شده و اين واحد فعاليت خود را در دادسراي نظامي تهران آغاز كرده است.

* بزرگترين دادسراي نظامي كشور
تركي گفت: دادسراي نظامي تهران با توجه به كثرت و تنوع پرونده‌هاي وارده از لحاظ كميت و كيفيت به‌ عنوان بزرگترين دادسراي نظامي كشور مطرح است.
وي افزود: وجود تمام بخش‌هاي ستادي نيرو‌هاي مسلح مانند ستاد كل، وزارت دفاع، ارتش، سپاه و نيروي انتظامي در سطح عالي و ده‌ها نهاد آموزشي، دانشگاهي و مؤسسات علمي و پژوهشي متعلق به نيرو‌هاي مسلح، استقرار حدود يك ‌سوم از يگان‌هاي عملياتي و ده‌ها تيپ مستقل و پايگاه‌هاي هوايي و تمركز حدود نيمي از فعاليت‌هاي مالي و اقتصادي نيرو‌هاي مسلح در استان تهران ويژگي خاصي به اين دادسرا داده است.
دادستان نظامي تهران همچنين ارجاع بيشتر پرونده‌هاي خاص و مهم و تمام پرونده‌هاي مرتبط با فرماندهان عالي‌رتبه و نيز رسيدگي به اتهامات امنيتي و مرتبط با وظايف نظامياني را كه در خارج از قلمرو حاكميت جمهوري اسلامي ايران مرتكب شوند، از ديگر ويژگي هاي اين دادسرا دانست.
وي افزود: حضور سرپرست سازمان قضايي نيرو‌هاي مسلح استان تهران و دادستان نظامي استان در شوراي معاونان و پشتيباني علمي، پژوهشي و آموزشي همكاران استان تهران از ستاد سازمان، نقش ويژه‌اي به دادسراي نظامي تهران داده است.
اجتمام*1003*1834