۲ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۱۹
کد خبر: 83144438
T T
۰ نفر
متقاضيان بومگردي 25 ميليارد ريال در مركزي سرمايه گذاري كردند

خمين - ايرنا - مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي گفت: متقاضيان بومگري با سرمايه گذاري 25 ميليارد ريال، هفت اقامتگاه در اين استان ايجاد كردند.

«عليرضا ايزدي» روز يكشنبه در نشست با فرماندار خمين، افزود: اين اقامتگاه ها در روستاهاي «خورهه»، «نخجيروان» و «مزور» از توابع شهرستان محلات، روستاي «كهك» و شهر «نراق» در دليجان، روستاي «حسين آباد» زرنديه و «سركوبه» خمين راه اندازي شده است.
وي ادامه داد: اقامتگاه هاي بومگردي استان با مشاركت بخش خصوصي راه اندازي شده و اين مراكز بكر اقامتي در دهه فجر امسال با حضور مسئولان استاني مورد بهره برداري قرار مي گيرند.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي گفت: چهار اقامتگاه در سطح استان راه اندازي شده بود كه با استقبال سرمايه گذاران بر شمار آن ها افزوده مي شود به طوري كه 80 درخواست ايجاد اقامتگاه در استان ثبت شده است.
ايزدي تصريح كرد: راه اندازي اين اقامتگاه هاي بومگردي امكان اسكان گردشگران در اين واحدها را به حدود يكهزار نفر ميسر مي كند.
وي ادامه داد: بيش از يكهزار روستا در استان مركزي وجود دارد كه نيازمند زيرساخت هاي اقامتي مناسب براي توسعه گردشگري است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي گفت: خمين از ظرفيت بالاي گردشگري برخوردار است كه مي تواند بستر ساز توسعه اين شهرستان باشد.
ايزدي ادامه داد: بيت تاريخي امام خميني(ره) ، سنگ نگاره ها، تيمچه بازار و شهرهاي زير زميني ظرفيت هاي گردشگري منحصر به فرد خمين هستند كه راه اندازي اقامتگاه بومگردي و مراكز اقامتگاهي ماندگاري مسافران و گردشگران را در اين شهرستان افزايش مي دهد.
فرماندار خمين نيز در اين نشست گفت: صنعت گردشگري فرصتي براي رسيدن به توسعه پايدار است كه در دنيا در زمره سه مرجع اول درامدزا و كارآفرين محسوب مي شود و از اين رو نقش كليدي در توسعه اقتصادي، اجتماعي و ‌فرهنگي هر منطقه اي دارد.
«احمد طهراني» افزود: برخورداري خمين از اماكن و بناهايي تاريخي همچون بيت تاريخي امام راحل، دستكندهاي شهر زيرزميني تهيق، قلعه سالارمحتشم و بويژه سنگ نگاره هاي به عنوان يكي از غني ترين گنجينه هاي تاريخي مي تواند زمينه را براي توسعه اقتصادي اين شهرستان فراهم مي كند.
وي افزود: خمين در مسير اصلي و پرتردد شمال به جنوب و غرب به شرق كشور قرار گرفته است كه مي توان با برنامه اي كارآمد بهترين بهره را از فرصت هاي روستايي آن در جذب گردشگر گرفت.
فرماندار خمين افزود: دسترسي سريع به محوطه‌هاي گردشگري و تاريخي، توانمندي خمين در توليد عسل، لوبيا، زعفران، انگور، گل و گياه زينتي و محصولات سر درختي نيز از پيوست هايي است كه جذابيت هاي روستايي خمين را تكميل مي كند و با توجه به سياست دولت تدبير و اميد در رونق گردشگري و اقتصاد روستايي بايد از اين فرصت ها به نحو مطلوب بهره گرفته شود.
بخشدار كمره خمين در اين نشست گفت: ظرفيت هاي منحصر به فردي در حوزه روستايي خمين وجود دارد كه تاكنون از دايره توجه تصميم سازان و راهبران اجرايي به دور بوده و زيرساخت ها و بسترهاي رونق آن ها كمتر مهيا شده است.
«احمد اسدي» افزود: در سال 82 مصوبه مهمي براي تبديل جنوب استان مركزي به قطب گردشگري در قلب ايران و شكل گيري محور گردشگري خمين، دليجان، محلات و شازند تصويب شد اما براي تحقق آن تكميل جاده خمين - شازند ضرورت دارد كه به دليل كمبود اعتبار روند آن كند است.
وي افزود: تحقق اين مصوبه فرصتي بكر براي توسعه گرشگري است چرا كه مسافران و زايران استان هاي اصفهان، يزد و فارس از طريق آن مي توانند به فرصت هاي گردشگري خمين دست يابند.
بخشدار كمره خمين گفت: وجود جاذبه هاي تاريخي نظير دستكندهاي تهيق، كليساي ليليان، قبرستان هاي ارامنه در ليليان و رباط ها، حمام لكان و طيفي از جاذبه هاي طبيعي و كشاورزي مي تواند تحول شگرفي در بخش كمره خمين ايجاد كند.
اسدي ادامه داد: اشاعه بومگردي و مشاغل خانگي براي ساكنان محلي در هر 10 كيلومتر سرويس بهداشتي و امكانات رفاهي مسافر پيش بيني شده كه تحقق اين خدمات بين راهي ضمن رضايتمندي گردشگران، بستر اشتغالزايي و توليد ثروت است.
سالانه 350 گردشگر از جاذه هاي تاريخي و گردشگري شهرستان 105 هزار نفري خمين بازديد مي كنند.
7277/6013/