۲ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۳۵
کد خبر: 83144121
T T
۰ نفر

كشف نوعي مارمولك با توانايي تنفس در زير آب

۲ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۳۵
کد خبر: 83144121
كشف نوعي مارمولك با توانايي تنفس در زير آب

تهران – ايرنا - يك گروه فيلمبرداري كه در كاستاريكا مشغول تهيه يك فيلم مستند درباره مارمولك ها بودند، تصاويري را از يك مارمولك در حال نفس كشيدن در زير آب ضبط كردند.

به گزارش روز يكشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، اين مارمولك ساكن خشكي كه از گونه Anolis oxylophus است، با عنوان آنول رودخانه شناخته مي شود و به دليل توانايي باقي ماندن در زير آب تا 15 دقيقه شهرت دارد.
تا كنون محققان تصور مي كردند كه اين مارمولك قابليت بالايي در حبس نفس خود دارد. اما فيلم هاي جديد نشان مي دهد كه اين نوع مارمولك قادر است اكسيژن را ذخيره كرده و سپس در زير آب آن را تنفس كند. چنين رفتاري هرگز در مارمورك ها ديده نشده است.
البته هنوز مشخص نيست كه در جريان تنفس مارمولك چه وقايعي رخ مي دهد و درك صحيح اين مكانيزم مستلزم تحقيقات علمي است. با وجود اين محققان بر اين باورند كه در اينجا فرآيندي شبيه به تنفس غواصان با استفاده از كپسول اكسيژن رخ مي دهد.
پيش از اين گونه هايي از جانوران مانند عنكبوت آب شناسايي شده اند كه رفتار مشابهي دارند، اما تا كنون سابقه چنين رفتاري از هيچ جانور مهره دار ساكن زمين ثبت نشده است.
فيلم ستندي كه در جريان توليد آن، از توانايي تنفس مارمولك در زير آب فيلمبرداري شده است، در تاريخ 26 دسامبر سال 2018 ميلادي با عنوان Laws of The Lizard منتشر خواهد شد.
علمي (6)**9259**1440
۰ نفر