۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۲۸
کد خبر: 83140514
T T
۰ نفر
دانشگاه آزاد ظرفیت بی‌نظیری برای جذب دانشجویان خارجی دارد

تهران - ایرنا - رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، جامعه المصطفی را افتخار نظام اسلامی دانست و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت بی‌نظیری برای جذب و تربیت دانشجویان خارجی دارد.

به گزارش ایرنا از دانشگاه آزاد اسلامی، محمد مهدی طهرانچی امروز (چهارشنبه) در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی رئیس و اعضای هیات امنای جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه بین‌الملل، اظهار كرد: این دانشگاه حضور فعالی در كشورهای منطقه دارد. به عنوان نمونه واحد افغانستان بیش از 700 دانشجو در كابل دارد. علاوه بر این، واحدهای فعالی در لبنان و امارات متحده عربی داریم و قرار است در كشورهای عمان، عراق و سوریه نیز واحدهای برون مرزی ایجاد كنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینكه جامعه المصطفی العالمیه توانسته از 132 كشور دانشجوی خارجی جذب و آنها را با معارف اهل بیت (ع) آشنا كند، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند 'جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد پیشرفت‌های علمی خود را به كشورهای منطقه منتقل كند و این موضوع خلاف سیاست‌های كشورهای غربی است كه مانع انتقال علم و فناوری به كشورهای دیگر می‌شود.'

وی ادامه داد: ابعاد فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در كشور بی‌نظیر است و با دارا بودن واحدهای متعدد دانشگاهی در تمامی شهرها، نظام شبكه‌ای حقیقی دارد كه این موضوع ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای این دانشگاه ایجاد كرده كه می‌تواند باعث همكاری‌های گسترده با جامعه المصطفی شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تأثیر فعالیت‌های علمی و دانشگاهی در كشورهای خارجی، گفت: با نگاه جدی كه در دانشگاه آزاد اسلامی و جامعه المصطفی وجود دارد، می‌توانیم پوشش مناسب در تربیت و آموزش دانشجویان خارجی و آشنایی آنها با تعالیم اسلامی ایجاد كنیم.

وی افزود: بنابراین جامعه المصطفی تجربه صاحب‌قیمتی برای كشور تا بتوانیم تربیت حداقل 134 هزار دانشجوی خارجی را در دستور كار قرار دهیم.

طهرانچی با بیان اینكه در دانشگاه‌های ایران نسبت به جذب دانشجویان خارجی غفلت شده، تصریح كرد: حداقل 34 درصد دانشجویان دانشگاه‌های انگلستان خارجی هستند، اما این نسبت در ایران كمتر از یك‌ درصد است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به راه‌اندازی مراكز نوآوری و مدارس مهارت در این دانشگاه، اظهار داشت: یكی از برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی، مهارت‌آموزی است تا دانش‌آموزان و دانشجویان پس از اتمام تحصیل دارای مهارت باشند و بتوانند اشتغال خود را تأمین كنند.

**دانشگاه آزاد ظرفیت بی‌نظیری برای جذب و تربیت دانشجویان خارجی دارد

طهرانچی در ادامه خاطرنشان كرد: دانشگاه آزاد اسلامی از هیچ گونه بودجه دولتی بهره‌مند نیست، اما با تكیه بر منابع شهریه‌ای و فعالیت‌های دانش بنیان، 7 هزار میلیارد تومان بودجه سالانه در اختیار دارد كه برای توسعه آموزش و پژوهش هزینه می‌شود، این در حالی است كه دانشگاه‌های دولتی به دلیل وابستگی به بودجه دولت در مسیر توسعه با مشكلاتی مواجه هستند.
وی تصریح كرد: دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل عدم وابستگی به بودجه دولت، می‌تواند با سرعت و شتاب بیشتری در مسیر توسعه و تحول حركت كند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح كرد: وجود 370 واحد دانشگاهی، 24 هزار رشته محل، 24 هزار عضو هیأت علمی تمام وقت، 32 هزار عضو هیات علمی مرتبط و 700 مدرسه سما، فرصت مناسبی را برای همكاری‌های مشترك دانشگاه آزاد اسلامی با سایر نهادهای مهم علمی مانند جامعه المصطفی ایجاد كرده كه ما از گسترش این همكاری‌ها استقبال خواهیم كرد.

وی در پایان تأكید كرد: جلسه امروز مبنای همكاری جدی بین این دو نهاد علمی است و پس از امضای تفاهم‌نامه همكاری و مشخص شدن جزئیات آن، هر ساله مجمع مشترك برای بررسی پیشرفت همكاری‌ها برگزار خواهد شد.
طهرانچی ادامه داد: اراده همكاری در فصل جدید با جامعه المصطفی جدی است و خوشبختانه جامعه المصطفی در حوزه علوم انسانی اسلامی به صورت متقن و خوب كار كرده و ما با توجه به دارا بودن 10 هزار دانشجوی غیرایرانی در داخل كشور و 2 هزار و 500 دانشجوی خارجی در واحدهای برون مرزی دانشگاه آزاد اسلامی، می‌توانیم همكاری‌های مثمر ثمر و مفیدی داشته باشیم.

در این نشست مقرر شد كمیته كاری مشترك از دانشگاه آزاد اسلامی و جامعه المصطفی تشكیل شود تا مفاد تفاهم‌نامه همكاری تدوین شود و جزئیات این همكاری به امضای طرفین برسد.
**9491** 1200

سرخط اخبار علم و آموزش