۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۳۸
کد خبر: 83140292
T T
۰ نفر
پژوهشگران مي توانند استقلال همه جانبه كشور را تضمين كنند

سنندج - ايرنا - معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع انساني استاندار كردستان گفت: پژوهشگران با فعاليت ها و كارهاي پژوهشي خود مي توانند استقلال همه جانبه كشور را تضمين كنند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، حسين فيروزي روز چهارشنبه در جشنواره تجليل از پژوهشگران و فناوران برتر استان اظهار داشت: تجليل از پژوهشگران و بزرگداشت امر پژوهش و فناوري كه از اركان جامعه دانايي محور است، امري ضروري است.
وي با اشاره به اينكه مهمترين ويژگي جامعه دانايي محور توليد و مصرف فراوان اطلاعات در آن است، افزود: پژوهشگران مسئول تامين و توليد اطلاعات در جامعه هستند.
معاون استاندار كردستان بر افزايش سرعت دسترسي به اطلاعات تاكيد كرد و يادآور شد: جامعه اي كه دسترسي به اطلاعات در آن راحت باشد با شتاب بيشتري به سمت دانايي محوري حركت مي كند.
وي اضافه كرد: همه ما مديران از حركت جامعه به سمت دانايي محوري دفاع و همواره در سخنان مان به اهميت پژوهش اشاره مي كنيم.
فيروزي گفت: خيلي از مديران ما در ارتباط با اهميت پژوهش كوچك ترين ترديدي ندارند ولي در خصوص تخصيص اعتبارات پژوهشي با شك و ترديد برخورد و اعتبارات اين حوزه را در راستاي رفع نياز بخش هاي ديگر هزينه مي كنند.
وي اضافه كرد: براي هموار كردن بهتر مسير پيشرفت نياز است اين مباحث عنوان شود تا فاصله حرف تا عمل در جامعه ما كاهش پيدا كند.
معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع انساني استاندار كردستان گفت: برگزاري مراسم هاي اين چنيني براي گراميداشت هفته پژوهش بايد تلنگري در ذهن ما مديران ايجاد كند كه اگر خواهان انجام پژوهش هستيم بايد اعتبار مورد نياز آن را جذب و هزينه كنيم.
وي يكي از مشكلات حوزه پژوهش در استان را عدم دسترسي به منابع و اطلاعات خواند و افزود: براي انجام پژوهشي، پژوهشگران ما بايد زمان زيادي را صرف كسب اطلاعات كنند و برخي ادارات ما در اين رابطه همكاري مطلوبي ندارند.
فيروزي با بيان اينكه اطلاعات مبناي اصلي پژوهش است، اظهار داشت: روساي مراكز دانشگاهي، مديران دستگاه هاي اجرايي، حوزه هاي اجتماعي و مديران واحدهاي توليدي بايد در راستاي در اختيار قرار دادن اطلاعات به پژوهشگران تلاش كنند.
معاون استاندار كردستان ميزان كميت و كيفيت پژوهش را شاخص مهم توسعه يافتگي عنوان كرد و يادآور شد: مهمتر از موانع بيروني در مسير پژوهش بايد تلاش كرد موانع ذهني هم برداشته شود.
وي با بيان اينكه ديوارها و مرزهاي بين دانشگاه، جامعه و صنعت بايد برداشته شود، تاكيد كرد: زماني كه دسترسي به دانشگاه و اعضاي هيات علمي آسان شود زمينه براي پژوهش و فناوري هم افزايش پيدا خواهد كرد.
فيروزي با بيان اينكه پژوهشگران مغز فعال جامعه هستند، افزود: استقلال همه جانبه كشور را پژوهشگران تضمين مي كنند بنابراين بايد مورد حمايت قرار گيرند.
در اين مراسم تعدادي از پژوهشگران استان به بيان مطالبي در ارتباط با حوزه پژوهش پرداختند و سپس توانمندي هاي پژوهشي دانشگاه كردستان طي كليپي پخش شد و در پايان هم از پژوهشگران برتر استان با اهداي لوح سپاس و هدايايي تجليل شد.
9936/9102