۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۲
کد خبر: 83140014
T T
۰ نفر

موسيقي نواحي در كرمان ماندگار شد

۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۲
کد خبر: 83140014
موسيقي نواحي در كرمان ماندگار شد

كرمان- ايرنا- مشاور رسانه اي و رئيس روابط عمومي استانداري كرمان گفت : جشنواره ملي موسيقي نواحي سال آينده هم به ميزباني اين استان برگزار خواهد شد.

عباس تقي زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: طي نشست صبح امروز محمد جواد فدائي استاندار كرمان با معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بر برگزاري اين جشنواره در كرمان نيز توافق شد.

موسيقي نواحي از آداب، رسوم و فرهنگ در طول اعصار متمادي و در مناطق مختلف كشور شكل گرفته است و به نوعي شناسنامه فرهنگي و هويتي اقوام مختلف بشمار مي رودو برگزاري اين جشنواره طي سال هاي اخير به ميزباني كرمان، روح تازه اي به كالبد موسيقي بومي و محلي كشور داده است .
استان پهناور كرمان با وجود گويش ها و لهجه ها، شعر، ملودي ها و همچنين 40 نوع ساز موسيقي نواحي، گنجينه گرانبهايي را از اين گونه موسيقي فاخر در خود جاي داده است.
سابقه برگزاري جشنواره موسيقي نواحي در كرمان به دهه 70 برمي گردد و تاكنون 11 دوره آن در استان كرمان برگزار شده و دبيرخانه دائمي جشنواره نيز از سال 95 به مدت سه سال در كرمان مستقر شده است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمان گفت: برگزاري جشنواره موسيقي نواحي پس از وقفه اي 10 ساله در تفاهمنامه سه ساله اي بين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و استاندار سابق كرمان از سال 95 مجددا در استان كرمان از سرگرفته شد.
محمد رضا عليزاده افزود: نظر به اينكه زادگاه جشنواره موسيقي نواحي در كرمان است برگزاري آن طي سالهاي اخير موفقيت آميز بوده است.
وي گفت :طي 11 دوره برگزاري جشنواره موسيقي نواحي در كرمان، كارهاي پژوهشي زيادي انجام شده و آشنايي خوبي با اين حوزه بوجود آمده است.
وي تصريح كرد: با توجه به حضور اقوام و اقليم متفاوت و همچنين سازهاي متنوع، جايگاه ممتاز كرمان در حوزه موسيقي نواحي كشور بي نظير است.
عليزاده با اشاره به استقبال بسيار خوب مردم كرمان از برنامه هاي جشنواره موسيقي نواحي، اظهار داشت: مردم هر ساله موسيقي نواحي را مشتاقانه دنبال مي كنند و در كنار جاذبه هاي تاريخي و طبيعي، جاذبه فرهنگي بسيار خوبي براي استان بشمار مي رود.
وي گفت: كيفي گرايي برنامه هاي جشنواره هر سال در اولويت بوده است، همچنين در طول دوره هاي برگزاري اين جشنوراه، اهالي خونگرم ديار كريمان بهترين ميزباني را از ميهمانان اين رويداد مهم فرهنگي به عمل آورده اند.
5054