۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۵:۳۶
کد خبر: 83139663
T T
۰ نفر

سایه قتل خاشقچی بر روابط تل آویو- ریاض

۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۵:۳۶
کد خبر: 83139663
سایه قتل خاشقچی بر روابط تل آویو- ریاض

تهران- ایرنا- روزنامه آمریكایی «وال استریت ژورنال» نوشت: قتل «جمال خاشقچی»روزنامه نگار منتقد حكومت آل سعود در روند نزدیكی روابط ریاض و تل آویو نیز مانع ایجاد كرده است.

به گزارش ایرنا، وال استریت ژورنال روز سه شنبه به وقت محلی در یادداشتی با استناد به منابعی كه آنان را آگاه خواند، نوشت: تلاش آمریكا برای ایجاد روابط مستحكم تر میان عربستان و اسرائیل پس از دست داشتن ولیعهد سعودی برای قتل روزنامه نگار منتقد كه از سوی دو معاون بن سلمان انجام شده است، موجب شد كه این اقدام واشنگتن با شكست روبرو شود.
این روزنامه ادامه داد: سعود القحطانی مشاور پیشین دربار سلطنتی سعودی و مشاور ولیعهد و «احمد عسیری» سخنگوی پیشین ائتلاف عربی و معاون پیشین سرویس امنیتی و اطلاعات عربستان نقش های محوری در پشت پرده میان ریاض و تل آویو بازی كرده اند.
وزارت خزانه داری آمریكا در اقدامی نمایشی، 25 آبانماه گذشته 17 تبعه عربستان سعودی از جمله «سعود القحطانی» مشاور بركنار شده دربار پادشاهی سعودی را تحریم كرد.
«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان 28 مهرماه در اقدامی كه بیشتر برای نجات پسرش محمد از پرونده قتل خاشقچی صورت گرفت، شماری از اعضای دستگاه امنیتی سعودی ازجمله عسیری و القحطانی را از كار بركنار كرد.
روزنامه آمریكایی ادامه داد: اعتراض بین المللی كه پس از قتل خاشقچی در جهان شكل گرفت و پیامدهای ناشی از آن در دربار پادشاهی سعودی، همچنین سبب شد كه قدرت مانور از شاهزاده بن سلمان برای برقراری روابط هرچه بیشتر میان اسرائیل و عربستان گرفته شود و وی را از تلاش برای دست زدن به یك اقدام خطرناك در سیاست خارجی اش؛ یعنی ارتباط با اسرائیل به عنوان یك دشمن قدیمی، بازدارد.
در ادامه گزارش وال استریت ژورنال آمده است: قحطانی به عنوان مشاور رسانه ای دربار سلطنتی، برای بهبود وجهه اسرائیل در عربستان، دستورالعمل های لازم را به رسانه های سعودی می داد؛ وی همچنین در عملیات خرید فناوری های پیشرفته از شركت های اسرائیلی مشاركت داشته است.
منابع آگاه به این روزنامه آمریكایی گفته اند: عسیری در چندین نوبت محرمانه به اسرائیل سفر كرده و از این نظر، وی بلندپایه‌ترین مقام سعودی است كه به تل آویو قدم نهاده است. تمركز سفرهای وی بیشتر روی چگونگی بهره مندی عربستان از فناوری‌های نظارتی (جاسوسی) پیشرفته اسرائیلی بوده است.
این در حالی است كه رسانه های اسرائیلی فاش كردند كه سرلشكر عسیری حلقه ارتباطی برجسته میان اسرائیل و سعودی در تبادل پرونده های اطلاعاتی و امنیتی بوده است.
وال استریت ژورنال همچنین نوشت: خسارت وارد آمده به روابط ریاض و تل آویو پس از قتل خاشچی، تشكیل ائتلاف جدید در منطقه كه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا برای راهبرد جدیدش در خاورمیانه به ویژه در مورد ایران آن را ضروری می داند، با تردید روبرو كرده است.
در ادامه این گزارش آمده است: هرچند قتل خاشقچی به روابط تل آویو – ریاض خسارت زد، اما بدون شك این روابط به دلیل منافع مشترك تجاری و امنیتی ادامه خواهد یافت؛ به ویژه آن كه شركت های اسرائیلی، عربستان را یك بازار سود آور برای تولیدات امنیتی و سایبری خود می دانند.
وال استریت ژورنال همچنین نوشت: شركت های عربستانی نیز در اندیشه آن هستند كه به سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری شان در شركت های مدرن تكنولوژیك در اسرائیل ادامه دهند.
در این گزارش همچنین آمده است كه «یوسی كوهین» رییس موساد (سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی) چندین نوبت در سال جاری میلادی با مسؤولان عربستانی دیدار كرده است؛ از جمله این دیدارها می توان به دیدار مقام های تل آویو و ریاض در آمریكا اشاره كرد كه در آن مسؤولان دستگاه های امنیتی اردن، مصر و فلسطین حضور داشتند.
این روزنامه آمریكایی همچنین فاش كرد: اسرائیل، امارات و عربستان به صورت پیوسته در تبادل اطلاعاتی در خصوص تهدیدات امنیتی مشترك به ویژه در ارتباط با موضوع دریانوردی در دریای سرخ و مسائل مربوط به ایران با یكدیگر مشاركت داشته اند.
وال استریت ژورنال در پایان نوشت: عربستان به تجار اسرائیلی اجازه ورود به خاك خود با مدارك ویژه را داده است؛ به گونه ای كه آنان برای سفر به سعودی نیاز به ارائه گذرنامه نداشته باشند.
انتشار این گزارش پس از آن صورت می گیرد كه سنای آمریكا روز پنجشنبه گذشته با اجماع كامل، بن سلمان را به عنوان مسئول قتل خاشقچی شناخت. همچنین سنا، پیش نویس قانون لغو حمایت آمریكا از ائتلاف عربی به سركردگی عربستان در جنگ یمن را تصویب كرد.
جنایت قتل روزنامه نگار معترض و منتقد عربستانی خشم جهانی را در برداشته است و جهانیان خواهان پاسخگویی مقام های ریاض از محل دفن حادثه خاشقچی و مجازات آمران اصلی این جنایت هستند.
با وجود آن كه آژانس اطلاعات مركزی آمریكا (سیا) بن سلمان را مسؤول مستقیم قتل دوم اكتبر (دهم مهر) در كنسولگری عربستان در استانبول خاشقچی معرفی كرد، اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا با نپذیرفتن نتیجه گیری سنا و حمایت دوباره از بن سلمان، سود حاصل از فروش تسلیحات به سعودی ها را یكی از دلایل حفظ روابط واشنگتن با ریاض اعلام كرد.
شبس**9363**1504

سرخط اخبار جهان