۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۸
کد خبر: 83134716
T T
۰ نفر
1.5 میلیون ساكن بافت فرسوده تهران در معرض خطر زلزله هستند

تهران- ایرنا- رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: 15 درصد از جمعیت 10 میلیونی شهر تهران در بافت فرسوده ساكن هستند كه 1.5 میلیون نفر از آنها در معرض خطرهای ناشی از زلزله احتمالی در دقایق اولیه قرار دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، احمد صادقی روز شنبه در دوره بین المللی جستجو و نجات شهری كه از سوی سازمان امداد و نجات هلال احمر و با همكاری نمایندگی سازمان ملل در ایران، سازمان مدیریت بحران و سفارت اتریش برگزار شد، اظهار داشت: در تهران گسل‌های اصلی و فرعی زیادی وجود دارد و سه هزار و 268 هكتار بافت فرسوده در تهران داریم كه 15 درصد از جمعیت 10 میلیونی شهر تهران در آن ساكن هستند.
وی افزود: بیش از ۱۲ هزار و ۶۳۰ قطعه ملك مسكونی در پایتخت در معرض خطر لرزش قرار دارند كه البته سازمان مدیرت بحران فعالیت زیادی انجام داده و تلاش كرده‌ایم از تجربیات بین‌المللی در این زمینه بهره مند شویم.
صادقی اظهار داشت: تهران به دلیل وجود گسل‌های فراوان، ظرفیت زیاد لرزه خیزی دارد و تراكم جمعیت، ساختار ناایمن، كمبود نیازهای ضروری در هنگام زلزله و امكانات محدود بر این موضوع دامن می‌زند.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: وجود بافت فرسوده از دیگر معضلات بزرگ شهر تهران است كه ضرورت بیشتر توجه به لرزه خیزی تهران را نشان می‌دهد.
صادقی با بیان اینكه ۷۲ ساعت اول زمان طلایی برای انجام اقدامات موثر درمانی مصدومان است، افزود: مدت رساندن مصدومان به مراكز درمانی پس از وقوع زلزله محدود است و باید شبكه‌هایی از تیم‌های جستجو و نجات به صورت محلی و ملی وجود داشته باشند تا در كوتاهترین زمان بیشتری امدادرسانی صورت بگیرد.
وی گفت: یكی دیگر از مشكلات امدادرسانی در تهران، دسترسی ناممكن در برخی از نقاط در صورت وقوع زلزله به دلیل معابر كم عرض و عدم اصولی ساختن ساختمان‌های بلند است.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهار داشت: در تهران نیازمند شبكه اضطراری در زمینه زلزله هستیم كه اقدامات اولیه در این راستا انجام شده و همه دستگاه‌های متولی باید اقدامات مؤثر را انجام دهند.
صادقی به وجود فرهنگ و قومیت‌های مختلف در شهر تهران اشاره كرد و گفت: تهران به تیم‌های محلی، ملی و بین‌المللی برای كمك رسانی در شرایط بروز حوادث نیاز دارد و برای فعالیت بهتر این تیم‌ها باید با فرهنگ بومی مردم آشنا شوند.
اجتمام*3377*1834
۰ نفر