۲۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۵
کد خبر: 83133939
T T
۰ نفر

مركز اسناد و عكس تهران گشايش يافت

۲۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۵
کد خبر: 83133939
مركز اسناد و عكس تهران گشايش يافت

تهران- ايرنا- همزمان با آغاز هفته پژوهش، مركز اسناد و عكس تهران در مركز اسناد كاخ گلستان تهران گشايش يافت.

به گزارش ايرنا در اين مركز كه روز جمعه همزمان با برنامه تهران گردي احمد مسجدجامعي عضو شوراي اسلامي شهر تهران افتتاح شد، نقشه دارالخلافه كه در تاريخ 1275 هجري قمري توسط آگوست كريشيش بصورت گام بگام تهيه شده، قرار دارد.
همچنين از ديگر اسناد موجود در اين مركز نقشه گشتال (از اتباع آلماني اصل روسيه تزاري) پنجمين نقشه تهران است كه از سال 1296 قمري تا سال 1880 تهيه و تكميل شد.
نقشه محل نشستن شاه و همراهان در ضيافت شام سلطنتي در سفر ناصرالدين شاه به فرانسه ، متعلق به 1307 هجري قمري، عهدنامه فينكن اشتاين بين ايران و فرانسه متعلق به سال 1222 هجري قمري ، سند يادبود بازديد ناصر الدين شاه از شهر ليورپول سال 1306 ه ق از ديگر اسناد موجود در اين مركز است .
دفترچه نت موسيقي به همراه طراحي فرانسوي، تاريخ 1320 هق در ابعاد 41 در 30/5 ، نمونه هاي از نامه ها و سربرگهاي رسمي اداري و برخي تصاوير قصرهاي تهران در دوره قاجار از ديگر اسنادي است كه در اين مركز نگهداري مي شود .
نسرين خليلي مسئول مركز اسناد كاخ گلستان در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: 18 سند و تصوير تاريخي ويژه تهران در اين مركز نگهداري مي شود .
احمد مسجد جامعي عضو شوراي اسلامي شهر تهران در خصوص اين مركز گفت: در اين مركز برخي نقشه هاي سفر ناصرالدين شاه وجود دارد و جالب است كه در نقشه ها درياي خزر را درياي خضر عنوان كرده اند.
وي افزود: در اين مركز نقشه هوايي كه اطراف تهران را مشخص مي كند ، وجود داشته و اطلاعات اين اسناد براي نخستين بار است كه عرضه مي شود .
وي درباره اصل سند معاهده فينكن اشتاين كه در اين مركز نگهداري مي شود، گفت: اين سند كه سند معاهده بين ايران و فرانسه است، 16 بند است در حاليكه در مقالات به 14 بند آن اشاره شده است .
تهرام/7244//1348 /1484
۰ نفر