۲۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۲
کد خبر: 83133923
T T
۰ نفر
مردم ژاپن به جابجایی پایگاه نظامی آمریكا اعتراض كردند

پكن- ایرنا- مردم ژاپن بار دیگر امروز جمعه با جابجایی پایگاه هوایی آمریكا از ناحیه 'فوتنما' به 'هنوكو' مخالفت كرده و تجمع اعتراض آمیز برگزار كردند.

به گزارش ایرنا از تلویزیون ژاپن، دولت مركزی توكیو به رغم اعتراضات مردم استان اوكیناوا، كارهای احیای زمین از جمله خاكبرداری و شن برداری از پایگاه جدید و انتقال آن به كشتی ها برای جابجایی پایگاه نظامی آمریكایی به «هنوكو» را از امروز در مقیاس وسیع آغاز كرده است.
همزمان با این فعالیت ها، معترضان نیز خواستار توقف طرح و برچیده شدن پایگاه نظامی آمریكا هستند و اجرای این برنامه را دارای مخاطرات زیست محیطی و امنیتی برای این منطقه می دانند.
آنان در مقابل پایگاه آمریكایی «كمپ شواب» در نزدیكی محل احیای زمین تجمع كردند معترضان پلاكاردهایی را با خود حمل می كردند كه در آن خواهان تعلیق كارهای احیای زمین شده بودند و آن را غیر قانونی توصیف مي كردند، بین معترضین و پلیس ضد شورش زد و خورد روی داد.
استاندار اوكیناوا از دولت مركزی خواسته است تا كارهای احیای زمین را به حال تعلیق درآورد و می گوید كه این كار خلاف خواست مردم این استان است.
'دنی تاماكی' همچنین روز گذشته در ملاقات با 'یوشیهیده سوگا' دبیراول كابینه و 'تاكه شی ایوایا' وزیر دفاع این كشور بار دیگر مخالفت خود را به اطلاع آنها رساند.
استاندار اوكیناوا از اینكه نزدیك به نیمی از 54 هزار نظامی آمریكایی مستقر در ژاپن در اوكیناوا هستند بشدت ابراز نگرانی كرده و به دلیل وعده هایی كه برای جلوگیری از ساخت این پایگاه داده در ماه اكتبر به این سمت انتخاب شده است.
دولت مركزی می گوید به منظور برطرف كردن خطرات پایگاه در مكان كنونی، كارهای احیای زمین برای جابجایی پایگاه هوایی «فوتنما» از شهر «گینووان» به یك منطقه كم جمعیت تر ساحلی را به پیش خواهد برد.
برنامه جابجایی این پایگاه از 20 سال پیش در میان امریكا و ژاپن در جریان است و انتظار می رود كه این برنامه وارد مرحله تازه ای شود.
**آساق**1904**