۲۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۶
کد خبر: 83133187
T T
۰ نفر
طرح هاي آبياري كم فشار به حفظ سطح زير كشت گلپايگان كمك مي كند

اصفهان - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي گلپايگان گفت: اجراي طرح هاي آبياري كم فشار و نوين با صرفه جويي در مصرف آب به حفظ سطح زير كشت موجود در اين شهرستان كمك مي كند.

حيدر علي گل محمدي روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا با اشاره به طرح هايي كه امروز توسط وزير جهاد كشاورزي در گلپايگان افتتاح يا عمليات اجرايي آن آغاز شد، افزود: امروز عمليات اجرايي طرح آبياري كم فشار روستاي رباط سرخ به مساحت 105 هكتار و هزينه حدود 9 ميليارد و 800 ميليون ريال آغاز شد كه اميد است تا ابتداي سال آتي بهره برداري شود.
وي با بيان اينكه 85 درصد اعتبار اين طرح از محل كمك بلاعوض دولت و 15 درصد به عنوان خود ياري كشاورزان تامين شده است، اظهار داشت: با اجراي اين طرح، كشاورزان استفاده مفيد تري از آب دارند.
گل محمدي همچنين به افتتاح طرح آبياري باراني و كم فشار به مساحت 600 هكتار و اعتبار حدود 56 ميليارد و 500 ميليون ريال در گلپايگان با حضور وزير جهاد كشاورزي اشاره كرد و گفت : اجراي اين طرح ها باعث مي شود تا با وجود كمبود منابع آبي، بتوان با افزايش بهره روي، سطح زير كشت موجود در شهرستان را حفظ كرد.
وي به بازديد وزير جهاد كشاورزي از مزرعه گل محمدي گلپايگان نيز اشاره و اضافه كرد: مساحت زير كشت اين مزرعه در زمان حاضر 20 هكتار و مقرر است 30 هكتار ديگر به آن اضافه شود.
به گفته وي، اين مزرعه براي استفاده از زمين هايي كه به دليل خشكسالي و كمبود منابع آبي زير كشت نرفته بود، ايجاد شده است.
مدير جهاد كشاورزي گلپايگان گفت: در سفر امروز وزيرجهاد كشاورزي به شهرستان، مشكلات موجود در بخش كشاورزي به وي گزارش شد.
وي از جمله مشكلات و درخواست هاي كشاورزان گلپايگان را تخصيص آب حوضه آبريز اين شهرستان، تسهيلات بانكي، سرمايه در گردش براي واحدهاي دام و طيور بويژه دام هاي سبك و ساماندهي اراضي بويژه زمين هاي كشاورزي كه در حريم شهر قرار گرفته اند، عنوان كرد.
محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي روز پنجشنبه براي افتتاح و آغاز عمليات اجرايي طرح هاي آبياري به شهرستان گلپايگان سفر كرد.
در شهرستان گلپايگان 30 هزار هكتار زمين كشاورزي وجود دارد كه به دليل خشكسالي و كم آبي حدود 20 هزار هكتار آن زير كشت محصولات كشاورزي و باغي قرار دارد.
اين شهرستان با 90 هزار نفر جمعيت در 180 كيلومتري شمال غرب اصفهان واقع است.
7138/3011