۲۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۳
کد خبر: 83133059
T T
۰ نفر
جوانان مسیر الگوی پیشرفت را هموار می كنند

تهران- ایرنا- استاد جامعه شناسی دانشگاه الزهرا گفت: توجه به نقش جوانان در تحقق مسیر الگوی پیشرفت ایرانی، اسلامی ضروری است و باید صدای جوانان در مراحل مختلف شنیده شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، سوسن باستانی روز پنجشنبه در دوازدهمین كنگره پیشگامان پیشرفت (با عنوان ظرفیت ها، چالش ها و تدابیر پیشرفت ایران) با پخش سخنان مقام معظم رهبری با عنوان پیشرفت كشور و برنامه مربوط به آن و تبیین الگوی پیشرفت ایرانی -اسلامی در دانشگاه الزهرا آغاز شد.
عضو هیات علمی و استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا و عضو اندیشكده علوم اجتماعی مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به نقش جوانان در پیشرفت گفت: نكته مثبتی كه این مركز از شروع به كار خود برای تهیه و تدوین و به اجرا رساندن الگو، مد نظر قرار داده توجه به موضوعات متفاوت در اندیشكده های متفاوت با حضور افراد در حوزه های مختلف و توجه به گروه های مختلف اجتماعی بوده كه از نخست در دستور كار قرار گرفت.
عضو اندیشكده علوم اجتماعی مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تصریح كرد: چون قرار است توسط این الگو به نیازهای گروه های اجتماعی مختلف و در سالهای آینده پاسخ دهیم. بنابراین الگوی پیشرفت ناظر به آینده است اما در این مسیر از شرایط گذشته و شرایط حال نیز بهره می برد.
وی ادامه داد: در این بین نقش جوانان به عنوان كسانی كه قرار است در آینده مجری مصوبات الگو و تصمیم گیری ها باشند، ضروری است از همان ابتدا درگیر مسائل باشند.
باستانی افزود: لازم است صدای جوانان در مراحل مختلف شنیده شود و بر این مبنا برنامه‌ریزی ها و تصمیمات نهایی شود.
وی با اشاره به اینكه نقش جوانان در این مسیر ضروری و تعیین كننده است گفت: جوانان باید به عنوان نیروهای خلاق و نقاد مطالبات خود را مطرح كنند و همچنین با توجه به مباحث نقش نظارتی ایفا كنند.
این استاد دانشگاه عنوان كرد: این موضوع در كشور ما به عنوان یك كشور جوان از اهمیت دوچندانی برخوردار است. مساله ای كه باید در كشور آغاز شود مقوله گفت و گوی بین نسلی است، نسلی كه بر اساس تجربیات درگیر تهیه و تدوین الگوی پیشرفت است و نسلی كه قرار است مجری آن باشد.
باستانی ادامه داد: نكته دیگر اینكه مركز سعی كرده مدام مسائل جامعه و تغییرات را در الگو لحاظ كند و با توجه به تغییرات اجتماعی كه در سطح جهان و داخل كشور به سرعت اتفاق می‌افتد، لازم است توجه خودمان را به سرعت و مسائل جهانی بیشتر معطوف كنیم.
وی در ادامه موضوع تشویق جوانان به مسائل كشور و مسائل مدیریتی، نقش زنان و دختران در پیشرفت، توجه به مطالبات جوانان و توجه به مسائل مختلف و نیازهای كشور از جمله محیط زیست را از موضوعات اصلی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دانست.
زهرا یدی، دانشجوی دانشگاه الزهرا نز به نمایندگی از جوانان در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به گذشته و انقلاب اسلامی ایران گفت: مطالبه امام و انقلاب تمدن سازی اسلامی بوده و تنها بر مسائل كشور ایران متمركز نبوده است.
وی توسعه دولت محور در قالب برنامه و نظام بودجه و نه متكی به فرهنگ و نیروی اجتماعی و مردم را یكی از عوامل نرسیدن به افق بلند مدت مد نظر انقلاب دانست و گفت: حركات ضد و نقیض، تقلید كوركورانه از غرب، عدم عملیاتی كردن اسناد راهبردی كشور از دیگر عوامل این عدم پیشرفت است.
بر اساس این گزارش، محور اصلی كنگره الگوی پیشرفت ایرانی، اسلامی، محورهای موضوعی الگوی پایه پیشرفت و مقوله تولید ملی و حمایت از كالای ایرانی و عدالت و پیشرفت است.
*9487*
۰ نفر