۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۰۶
کد خبر: 83130892
T T
۰ نفر
روز دانشجو، آغاز تحلیل ها از رقابت های جناحی

تهران- ایرنا- سخنرانی چهره های سیاسی به مناسبت «روز دانشجو» در دانشگاه های كشور، مقدمه آغاز رقابت های جناحی و تبلیغاتی زودهنگام برای حضور در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری پیش روست، صحنه ای از كارزار سیاسی كه اصولگرایان و اصلاح طلبان از اینك برای آن برنامه ریزی كرده اند.

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعكس كرده است.

** بازگشت رقبای روحانی
پایگاه خبری «فرارو» در این گزارش بعد از بیان این پرسش كه «سخنرانی چهار چهره شاخص اصولگرا در یك روز اتفاقی است؟»، نوشت: ابراهیم رئیسی اگرچه سابقه اجرایی نداشت، اما با وجود سال‌ها فعالیت قضایی به پاستور نرسید. داستان محو شدن رئیسی هم شبیه آمدن اوست. رئیس آستان قدس كه در ایام انتخابات در بین توده‌ها و خانه مستضعفین ظاهر می‌شد در یك سال و نیم گذشته بعد از انتخابات تنها در بین اقشار خاص و نزدیك به خود حاضر شده است. او دیروز دوباره به یكباره همراه با سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و عزت الله ضرغامی رقبای بالقوه دولت در میان عموم بازگشت.

سیاست‌زدایی از دانشگاه‌ها در یكی دو سال گذشته انتقادات دانشجویان قدیم و بسیاری از دانشجویان كنونی دانشگاه‌ها را در پی داشته است. منتقدین می‌گویند دانشگاه‌ها در این روز شاهد همایش‌ها و گردهمایی‌هایی است كه نه در شان سالروز شهادت مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و آذر شریعت‌رضوی است و نه دانشجویان كنونی.

روز گذشته ابراهیم رئیسی در دانشگاه شهید بهشتی، محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی در دانشگاه تهران و عزت الله ضرغامی در دانشگاه یزد پشت تریبون رفتند.

- وقتی رئیسی یكباره آمد و یكباره محو شد
جریان اصولگرا در همه سال‌های گذشته چهره مشخصی نداشته است، بلكه در هر مقطع فردی نماد جریان اصولگرا به حساب آمده است. ابتدا ناطق نوری و روزی محمود احمدی نژاد سمبل تمام و كمال اصولگرایی شد. در آستانه انتخابات 96 وقتی داستان احمدی نژاد و جریان اصولگرا به جدایی رسید و رفتار رئیس دولت‌های نهم و دهم رنگ و بوی اوپوزیسیون به خود گرفت ابراهیم رئیسی همه معنای اصولگرایی شد. شباهت رئیسی و احمدی نژاد در آن بود كه هردوی آن‌ها یكباره از جایی غیر از دولت مدعی قوه مجریه شدند. یكی از آن‌ها توانست از شهرداری به پاستور راه پیدا كند و دیگری هم اگرچه سابقه اجرایی نداشت، اما با وجود سال‌ها فعالیت قضایی به پاستور نرسید. داستان محو شدن رئیسی هم شبیه آمدن اوست. رئیس آستان قدس كه در ایام انتخابات در بین توده‌ها و خانه مستضعفین ظاهر می‌شد در یك سال و نیم بعد از انتخابات فقط در بین اقشار خاص و نزدیك به خود حاضر شده است. او دیروز دوباره به یكباره همراه با سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و عزت الله ضرغامی رقبای بالقوه دولت در میان عموم بازگشت. آن هم در دانشگاه و در میان قشر دانشجو كه با آرمان‌گرایی خود ممكن است تندترین انتقادات خود را نثار یك چهره سیاسی كنند.

قالیباف بعد از ریاست جمهوری و هبوطش از بهشت فعالیت خاصی را دنبال نكرد. مبدع نواصولگرایی، اما دیروز مانند رئیسی، ضرغامی و جلیلی - كه هركدام طیف‌هایی از اصولگرایی را نمایندگی می‌كنند - روز دانشجو و دانشگاه را برای برگشتن به انظار عمومی انتخاب كرد. البته برخلاف آن دو، جلیلی و ضرغامی وابستگی زیادی به انظار عمومی دارند. كار قالیباف و رئیسی، اما از این نظر جلب توجه می‌كند كه ممكن است هركدام از آن‌ها در بین دانشجویان با تندترین انتقادات پذیرای آن‌ها شوند. قالیباف در بخشی از سخنان دیروز خود علیه دولت گفت: وقتی به آقایان می‌گوییم كه چرا حساب‌های بانكی را درست رصد نمی‌كنید و از برداشت‌ها و واریز‌ها به درستی اطلاع ندارید، می‌گویند كه ما نمی‌خواهیم به حریم خصوصی مردم سرك بكشیم. حال پرسش این است كه شما كه پیرو و دنبال لیبرالیسم و كشور‌های لیبرالیستی هستید یكی از این كشور‌ها را مثال بزنید كه به حساب‌های بانكی دسترسی نداشته و بر آن نظارت نكند. اتفاقا شما به همه شئونات زندگی مردم فضولی می‌كنید و سرك می‌كشید، به جز آنجا كه باید این كار را انجام دهید.

ابراهیم رئیسی درباره نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری سال قبل گفت: در انتخابات اخیر برای رای گرفتن ادبیاتی به كار گرفته شد كه تمام خطوط امنیتی نظام را زیر سوال برد. در انتخابات دو نگاه وجود داشت یك نگاه این بود كه برای آب خوردن هم باید به غرب نگاه كنیم و نگاه دیگر این بود كه در تمام عرصه‌ها باید استقلال را حفظ كرد. او در جایی از سخنانش در بیان مخالفت با لوایح مرتبط با FATF گفته: امروز دانشگاه باید بی‌طرفانه بررسی كند كه كنوانسیون‌هایی كه اخیرا مطرح شده، استقلال كشور را تامین می‌كند یا نه. خود كشور‌هایی كه آن كنواسیون‌ها را بوجود آوردند، پای آن را امضا نكردند. ما باید رفع گله‌های مردم را مدنظر قرار دهیم، من در این مسیر با دولت و با هر كسی كه دنبال رفع حل مشكلات مردم باشد همراه خواهم بود.

- شعار رمانتیكِ سعید جلیلی
موضوع سعید جلیلی و عزت الله ضرغامی متفاوت از رئیسی و قالیباف است. هردوی آن‌ها وابستگی زیادی به قرار گرفتن در بین مردم را دارند. جلیلی كه از همان زمان روی كار آمدن دولت یازدهم مخالفتش با سیاست خارجی دولت را علنی كرده بود روز گذشته به طعنه گفت: برخی با پرداختن هزینه‌های گزاف، به سقوط اخلاقی و سیاسی آمریكا پی برده‌اند. نباید یك ملتی هزینه‌های گزافی بدهد تا بعد در سال 97 عده‌ای بگویند بله؛ آمریكا سقوط اخلاقی و سیاسی كرده است. برخی‌ها به بهانه دیدن واقعیت‌ها، شعار‌های موهوم و رمانتیك سر می‌زنند. ضرغامی تا كنون خود را در معرض انتخاب مردم قرار نداده است، اما سال گذشته به كاندیداتوری تمایل نشان داد. همه این فعال شدن‌ها ظاهرا معنایی دارد.

- هم مجلس را هدف گرفته اند و هم ریاست جمهوری را
داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح طلب در این باره به فرارو می‌گوید: یقینا جریان سیاسی اصولگرا نمی‌خواهد قدرت را رها كند. حضور رئیسی، ضرغامی، جلیلی و قالیباف در دانشگاه و سخنانی كه داشتند نشان می‌دهد جریان اصولگرا دنبال بازگشت به قدرت است. هدف آن‌ها هم انتخابات مجلس و هم ریاست جمهوری است. ریاست جمهوری 1400 هم قطعا جزء برنامه‌های این گروه خواهد بود. او ادامه می‌دهد: نمی‌دانم خود رئیسی برای انتخابات مجلس نامزد می‌شود یا نه، او هم در دفاع از جریان سیاسی خود وارد میدان شده است و می‌خواهد كه نیرو‌های نزدیك خود را وارد مجلس كند.

** خودمان با خودمان رقابت می‌كنیم
سایت تحلیلی خبری «عصر ایران» در گزارشی با عنوان «خودمان با خودمان رقابت می‌كنیم!» نوشت: دامن زدن به بحث های رییسی و قالیباف در فضای مجازی را می توان تمرین رقابت درون گفتمانی در میان اصول گرایان دانست...
با این كه تصور می‌شد روز دانشجو در دانشگاه‌ها سرد باشد اما چهره‌های شاخص اصول‌ گرا و اصلاح طلب، در دانشگاه ها حاضر شدند و سخنان مختلفی طرح كردند هرچند كه در دو دانشگاه امیركبیر تهران و تبریز كار به تنش كشید و در حضور سعید حجاریان نیز كسانی یا دانشجویانی به حضور او اعتراض كردند و لابد انتظار داشتند الی‌الابد در حبس بماند یا استاد سابق دانشگاه و فارغ التحصیل همین دانشگاه در مقطع دكتری حق ندارد پایش را به دانشگاه بگذارد.

در این میان اما پررنگ ترین اتفاق سیاسی سخنان سید ابراهیم رییسی در دانشگاه شهید بهشتی و محمد باقر قالیباف در دانشگاه تهران بود كه روایت های مختلف و در واقع متناقضی درباره انتخابات 96 بیان كردند.

پس از آن البته حامیان هر دو در فضای مجازی به بحث و جدل پرداختند. اختلاف بر سر این است كه قرارشان این بود كه از بین قالیباف و رییسی آن كه در نظر سنجی ها رأی بالاتری به دست آورده كنار بكشد و ظاهرا هواداران قالیباف انتظار داشتند رییسی كنار بكشد حال آن كه از قالیباف خواسته می شود كنار برود.

اصول گرایی ایرانی در حال حاضر 5 ضلع دارد. یك ضلع میانه ها با نماد علی لاریجانی اند كه به حسن روحانی متمایل شده اند. ضلع دوم رادیكال ها یا پایداری ها با نماد سعید جلیلی. ضلع سوم عمل گرایان یا نواصول گرایان با نماد محمد باقر قالیباف. ضلع چهارم البته محمود احمدی نژاد و ضلع پنجم سنتی ها یا مؤتلفه كه در سال 96 با نماد مصطفی میرسلیم شناخته شدند. به نظر می رسد قصد اصول گرایان از دامن زدن به تفاوت ها و اختلافات رییسی – قالیباف سامان دادن یك رقابت درون سازمانی بین چهار ضلع اصول گرایی باشد.

در غیاب اصلاح طلبان شاخص كه صلاحیت آنان تأیید نمی شود و در غیاب مردمان سرخورده فضا برای اصول گرایان باز می شود تا خودشان با خودشان رقابت كنند. آنان به تغییر آرایش قوا می اندیشند. سال 98 برای آنان سالی است كه امیدوارند سید ابراهیم رییسی رییس قوۀ قضاییه شود چون دو دورۀ رییس كنونی به پایان می رسد و باقر قالیباف نه از تهران كه از مشهد روانۀ مجلس شود تا بر كرسی ریاست مجلس شورای اسلامی تكیه زند.

** شرایط ایرانی ها در كمپ صربستان: گرسنگی، مشكل بهداشت و نظافت
این پایگاه خبری در گزارشی دیگر با عنوان «شرایط ایرانی ها در كمپ صربستان: گرسنگی، مشكل بهداشت و نظافت» نوشت: هفته گذشته یك پناهجوی ایرانی در بلگراد بر اثر سرمازدگی جان خود را از دست داد. او 40 سال داشت و دو سال بود كه برای عبور از مرز صربستان انتظار می كشید. تصمیم گرفت تا خودش به تنهایی مسیری برای ورود به مجارستان پیدا كند اما پیاده روی او در سرمای منفی هفت درجه راهش را به سوی مرگ برد. این خبر در چند روز اخیر به دفعات در رسانه های اجتماعی و شبكه های خبری پخش شد، اما چیزی كه در این میان مورد غفلت قرار گرفت این بود كه او درعین داشتن سرپناهی در كمپ پناهجویان به دلیل شرایط وخیم كمپ به مرحله ای از جنون رسیده بود كه در آن سوز سرما به جنگل بزند.

با كمك دوستانی كه در كمپ پناهجویان دوسلدورف آلمان داشتم، توانستم با یكی از پناهجویان ساكن كمپ وانیه، واقع در جنوب صربستان، ارتباط برقرار كنم. پناهجوی ساكن كمپ ورانیه نیز 40 سال داشت. اقلیت جنسی بود و به همراه مادرش دو سال پیش از مرز تركیه وارد اروپا شده بود. هشت ماه در صربستان گیر كرده و پولش تمام شده بود. با كمك او و دوست دیگرش در كمپ توانستم اطلاعاتی درباره كمپ های صربستان به دست آورم.

فقط چند كمپ محدود در بلگراد و یكی در ورانیه ساختمان دارند كه اصطلاحا هتل نامیده می شوند. سایر كمپ ها كانكس و چادر برای اقامت آوارگان دارند. این كمپ ها مجهز به وسایل گرمایشی خاصی نیستند برای همین بیشتر ساكنان كمپ حتی ماموران مسئول مرتب سرما می خورند.

غذایی كه در كمپ می دهند معمولا اندكی برنج سبوس دار پخته یا سوپ آبكی با یك نان كوچك است كه به زحمت یك كودك را سیر می كند. سوپ های كمپ به قدری آبكی هستند كه می توان حلقه های هویج نیم پخته آن را با انگشتان یك دست شمرد. برخی افراد بخاطر گرسنگی از دفتر پلیس بیسكوییت می دزدند. گوشت یكی از نعمت های نایابی است كه فقط در جشن شكرگزاری و كریسمس به پناهندگان می دهند. بیشتر ساكنان فقر آهن، فقر ید، و دیگر عوارض ناشی از سو تغذیه دارند.

پزشكان مقیم كمپ ها نیز به دلیل ضعف بودجه نمی توانند سرویس درمانی مناسبی به پناهجویان بدهند. هر كس برای هر بیماری به بهداری مراجعه كند اهمیتی ندارد. فقط یك نوع شربت برای تجویز دارند كه آن هم دردی از پناهجو دوا نمی كند. اگر بیماری فرد تا حدی پیشرفت كند كه نتواند راه برود، او را برای مراقبت ها پزشكی به بیمارستان می فرستند.

** بهبود فضای كسب و كار به واسطه اصلاح نظام ورشكستگی
سایت جامعه خبری تحلیلی «الف» در گزارشی نوشت: لایحه اصلاح موادی از قانون تجارت در خصوص ورشكستگی، دی ماه 1396 در مجلس اعلام وصول و به كمیسیون قضایی ارجاع شده است. اما علی رغم اهمیت اصلاح نظام ورشكستگی و تاثیر آن بر بهبود فضای كسب و كار، این لایحه هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

بر اساس گزارش بانك جهانی، رتبه ایران در شاخص سهولت كسب و كار در سال 2018 از بین 190 كشور، 128 بوده و نسبت به سال گذشته 4 رتبه تنزل داشته است. این در حالی است كه مشاركت جدی بخش خصوصی در تولید ثروت مستلزم تسهیل و بهبود محیط كسب و كار است. طبق گزارش مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، مسائل حقوقی و قضایی از مهمترین موانع بهبود محیط كسب و كار در كشور بوده است. یكی از مهم‏ترین كاركردهای نظام حقوقی و قضایی در محیط كسب و كار، بهبود فرآیند حل‌وفصل ورشكستگی است كه متاسفانه نظام حقوقی و قضایی كشور از این منظر، در جایگاه 131ام دنیا قرار دارد.

اهمیت نظام ورشكستگی از این حیث است كه كارآمدی سازوكارها و فرایندهای آن منجر به كاهش ریسك مشاركت اقتصادی شده و انگیزه سرمایه گذاران برای ایجاد روابط تجاری بلندمدت را افزایش می دهد بنابراین، كارآمدی نظام ورشكستگی بستر سرمایه گذاری اقتصادی مولد را فراهم می سازد و نقشی موثر در بهبود فضای كسب و كار دارد. از منظر اثرات كلان اقتصادی و اجتماعی، افزایش تعداد شركت های ورشكسته علاوه بر كاهش تولید و اشتغال منجر به زمین گیر شدن نظام بانكی نیز می شود. بنابر گزارش كمیسیون اصل نود درباره مطالبات غیرجاری بانك‏ها، در جریان ورشكستگی بنگاه‏های اقتصادی در خلال سال‌های 1390 تا 1392 نظام بانكی كشور. حدود 3300 میلیاردتومان زیان كرده‏است. بنابراین مسئله نظام ورشكستگی، یكی از مسائل جدی اقتصاد كشور محسوب می شود.

در نظام ورشكستگی باید به دو سوال اساسی زیر پاسخ داده شود: چه كسی مشمول قوانین ورشكستگی می شود؟ مبدا اعمال آثار ورشكستگی (زمان توقف) چه موقع است و چگونه باید تعیین شود؟ در واقع دو مولفه تاجر و زمان توقف، اهمیتی اساسی در نظام ورشكستگی داشته و زیربنای آن را تشكیل می دهند. بر همین اساس «ناتوانی حاكمیت در شناسایی تجار واقعی» و همچنین « نداشتن معیار در تعیین تاریخ توقف» دو معضل اساسی نظام ورشكستگی در كشور محسوب می‏شود.

افراد سودجو با سوء استفاده از خلل و فرج قانون تجارت در خصوص ورشكستگی، از پرداخت دیون خود سرباز می‏زنند یا اقدام به كلاهبرداری می كنند. براساس قانون تجارت، در صورت ورشكستگی فرد تاجر، بستانكاران دارای وثیقه نسبت به سایر بستانكاران مقدم بوده و در اولویت پرداخت بدهی قرار می گیرند. اما، وثیقه‌های دریافتی از فرد تاجر زمانی دارای اعتبار است كه پیش از تاریخ توقف اخذ شده باشد و در غیر این صورت طبق ماده 423 قانون مذكور بلااثر خواهد بود. بنابراین، اولین حربه ی افراد سودجوی بدهكار این است كه با سوء استفاده از تعریف غیرشفاف و غیر معیّن تاجر در قانون تجارت، خود را تاجر معرفی كنند تا بتوانند مشمول قوانین ورشكستگی شوند. در مراحل بعدی نیز با انعقاد معاملات صوری مقدم، به دادگاه ثابت می كنند كه تاریخ توقف مقدم بر تاریخ ارائه وثیقه به بستانكاران بوده و بدین ترتیب وثیقه بستانكاران (كه عموماً بانك‌ها هستند) را بلااثر می‏كنند. به موجب رای وحدت رویه شماره 155 مورخ 14/12/1347 نیز پس از تاریخ توقف، خسارت تاخیر از تادیه دین، به بدهی ها (دیون) تاجر ورشكسته تعلق نخواهد گرفت. بنابراین، اگر ثابت شود كه تسهیلات بانكی (یا مبالغ مورد ادعای بستانكار) بعد از تاریخ توقف، به فرد تاجر پرداخت شده، سودی نیز به آن تعلق نمی‏گیرد.

بنابراین، برخی افراد با سوءاستفاده از خلل و فرج نظام ورشكستگی و طرح این ادعا كه طلب بستانكاران یا تسهیلات اخذ شده از بانك مربوط به بعد از تاریخ توقف بوده، ضمن ابطال وثایق ارائه شده از پرداخت بدهی خود نیز سر باز می‏زنند.

با توجه به اهمیت نظام ورشكستگی در توسعه اقتصادی كشور و افزایش سرمایه گذاری و همچنین اعلام وصول «لایحه اصلاح موادی از قانون تجارت در خصوص ورشكستگی» در دی ماه سال گذشته و ارجاع آن به كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، ضروری است نمایندگان محترم بررسی لایحه مذكور را در اولویت قرار داده و با توجه به خلل و فرج مذكور، نسبت به اصلاح قوانین و سازوكارهای مربوطه اقدام نمایند.

** واكنش كاربران توییتر به افزایش قیمت خودرو
این سایت خبری در گزارشی دیگر با عناوین «واكنش كاربران توییتر به افزایش قیمت خودرو/ مالك ایران خودرو و سایپا كیست؟/ وقتی وزیر هم بی‌خبر است!/ سلام به پراید 40 میلیونی و دست‌های پشت پرده» نوشت: افزایش قیمت برخی خودروها حواشی بسیاری در جامعه داشته و به نوعی صدای مردم را در آورده است. در این میان رفتار وزارت صنعت و سازمان حمایت نیز خود موجی از انتقادها را در پی داشته است. این افزایش قیمت خودرو با واكنش‌های بسیاری در فضای فجازی روبرو شده و كاربران توییتر با هشتگ #تحریم_خودروسازان_داخلی خواستار رسیدگی به وضعیت موجود شده‌اند كه برخی از آن‌ها را در ادامه [این گزارش] مشاهده می‌كنید.

** آیا مجلس مقابل هیات عالی مجمع كوتاه می‌آید
پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» در گزارشی با عناوین «آیا مجلس مقابل هیات عالی مجمع كوتاه می‌آید؟ / هاشم‌زایی: وزنه پارلمان سنگین‌تر است / مجلس و شورای نگهبان مذاكره و تصمیم‌گیری خواهند كرد / مجلس و لاریجانی زیر بار دخالت مجمع نخواهند رفت» آورده است: عبدالرضا هاشم زایی، نماینده اصلاح طلب مجلس می گوید: اخیرا مجمع تشخیص برخلاف قانون اساسی عمل كرده و در مواردی در قانون گذاری هم دخالت می كند. از نظر مجلس و نمایندگان خصوصا رئیس مجلس، این موارد خلاف قانون است و استاندارد رویه باید طبق قانون اساسی باشد و طرح ها و لوایحی كه از طریق مجلس رد می شوند و شورای نگهبان بر آنها اصرار می ورزد یا بالعكس، تنها مواردی است كه مجمع حق دخالت دارد و می تواند در خصوص آن اعلام نظر كند.

این نماینده اصلاح طلب درباره سرانجام این اختلاف نظر گفت: در نهایت استنباط من از جو فعلی مجلس این است كه نمایندگان زیر بار دخالت های مجمع تشخیص نخواهند رفت و مسائل غیر قانونی از جانب هر نهادی را نمی پذیرند. هر گروهی تشكیل شود و در كار قانون گذاری دخالت كند غیر قانونی است و در صورت ادامه این وضع پارلمان عملا تعطیل می شود. تنها مكان قانون گذاری در قانون اساسی مجلس است و در این موضوع شبهه ای وجود ندارد.

** پس از نامه كروبی، تمام گشایش هایی كه در حال انجام بود، به بن بست خورد
این پایگاه خبری تحلیلی در گزارشی دیگر با عنوان «فعلاً گشایشی در خصوص حصر صورت نخواهد گرفت/ پس از نامه كروبی، تمام گشایش هایی كه در حال انجام بود، به بن بست خورد/ این نامه كار كاسبان حصر بود» نوشت: مجتبی ذوالنوری، نماینده اصولگرا می گوید: طبیعتا تا زمانی كه عذرخواهی از جانب محصورین صورت نگیرد از جانب نظام هم نمی توان توقعی داشت چراكه نظام نمی تواند پاسخگوی افكار عمومی باشد.

مجتبی ذوالنوری در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» در خصوص رفع حصر و گشایش های اخیری كه گفته می شود در این موضوع شكل گرفته است، گفت: رفع حصر كروبی تا زمانی كه اصلاح طلبان كاسب حصر به میدان نیامده بودند، پیشرفت خوبی داشت. در واقع برخی دوستان اصلاح طلب كه كاسب حصر هستند نگذاشتند روند رفع حصر كروبی جلو برود . چراكه در صورت آزادی كروبی و موسوی آنها دیگر خریدار ندارند و دستاویزی برای افكار عمومی و تاثیر بر آنها برای كاسبان حصر وجود ندارد. لذا زمانی كه رفع حصر داشت صورت می گرفت اصلاح طلبان زمینه آن را خراب كردند تا از آن جلو گیری كنند.

نماینده قم در مجلس تصریح كرد: در سال 88 دهها انسان كشته یا شهید شدند و مسبب آن سران فتنه هستند چراكه فراخوان فتنه را آنها دادند و باید عذرخواهی كنند. طبیعتا تا زمانی كه عذرخواهی از جانب محصورین صورت نگیرد از جانب نظام هم نمی توان توقعی داشت چراكه نظام نمی تواند پاسخگوی افكار عمومی باشد. محصورین در شرف عذرخواهی بودند اما برخی اصلاح طلبان مانع این موضوع شدند. كاسبان حصر كروبی را وادار كردند تا آن نامه را بنویسد و مقصر عدم رفع حصر آنها هستند.

** دریافتی 8 ماهه امسال صداوسیما از خزانه ملت: یك تریلیون و 381 میلیارد تومان
وبگاه خبری «خبر آنلاین» در گزارشی با عنوان «دریافتی 8 ماهه امسال صداوسیما از خزانه ملت: یك تریلیون و 381 میلیارد تومان»، نوشت: آمارهای ارائه شده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص لیست پرداخت های خزانه نشان می‌دهد سازمان صدا و سیما اعتباری برابر با هزار و 381 میلیارد تومان به صورت مستقیم از دولت دریافت كرده است. پرداخت خزانه در قالب «سایر هزینه های اجتناب ناپذیر» بوده است. این پرداخت جدا از پرداخت‌هایی است كه برای شورای نظارت صدا و سیما و همچنین ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی و كمك به برنامه‌های سلامت صداو سیما و خبرگزاری سلامت دریافت می‌كند. این پرداخت به صورت مستقیم از خزانه صورت گرفته است.

هر چند حرف و حدیث‌ها بر سر میزان بودجه صدا و سیما بالاست و برخی معتقدند بودجه این سازمان اندك و برخی معتقدند بالاست. با این حال قابل انكار نیست كه سازمان صدا و سیما از محل آگهی‌ها درآمدی قابل توجه را داراست .

تعرفه آگهی‌ها در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بالاست و دلیل این بالا بودن تعرفه ها برای شبكه های سراسری وضعیت انحصاری آن تلقی می‌شود. روزنامه قانون پیش از این در گزارشی تاكید كرده بود: «نگاهی به تعرفه آگهی‌های تلویزیونی در مسابقات داخلی مثل داربی 85 نشان می‌دهد كه قبل از شروع بازی، رقمی حدود 69 میلیون تومان و بین دو نیمه رقمی حدود 139 میلیون تومان برای هر ثانیه تبلیغ از صاحبان كالا اخذ شده است؛ به‌ گونه‌ای كه درآمد حاصله از تبلیغات این بازی رقمی حدود 16 میلیارد تومان برآورد شده است. یا طبق برآوردهای تقریبی، سالانه بین 250 تا400 میلیارد تومان از تبلیغات لیگ برتر نصیب صداوسیما می‌شود. البته بر خلاف كشورهای اروپایی و آسیایی كه بخش زیادی از درآمدهای تبلیغ تلویزیونی نصیب باشگاه‌ها می‌شود، این رقم در ایران بسیار ناچیز و تنها درصد كمی از آن به تیم‌ها اختصاص پیدا می‌كند و بیشتر درآمد آن متعلق به صداوسیماست.»

مدیریت رادیو و تلویزیون باید تلاش كند برای بخش‌های مختلف پول درست كند؛ ولی همه به حقوق و مزایا می‌رود. با این همه علی عسگری نیز پیش تر با قیاس بودجه صدا و سیما و بی بی سی تاكید داشت كه باید اصلاحاتی در این حوزه صورت گیرد چرا كه بودجه شبكه بی بی سی فارسی از صدا و سیما دو هزار میلیارد تومان بیشتر است. وی در سال 95 هزینه جاری صدا وسیما را چهار هزار میلیارد تومان و هزینه بی بی سی فارسی را شش هزار میلیارد تومان اعلام كرده بود. اردیبهشت سال گذشته 95 بود كه «خبرآنلاین» گزارشی منتشر كرده بود كه در آن تعداد كارمندان صداوسیما حدود ٤٨‌ هزار نفر عنوان شده بود.

** واكنش تند عضو فراكسیون امید به ادعای كریمی قدوسی: یك قوه مملكت را به براندازی متهم كرده است
پایگاه خبری «نامه نیوز» در گزارشی با عنوان «واكنش تند عضو فراكسیون امید به ادعای كریمی قدوسی: یك قوه مملكت را به براندازی متهم كرده است/ می‌خواهد برای خود دكان باز كند/ این تفكر باطل است/ امام(ره) گفتند مجلس عصاره فضائل ملت است» نوشت: سیدجواد كریمی قدوسی آرام و قرار ندارد. یك پروژه «جنجال» اگر منقضی شود، سریع پروژه دیگری را كلید می زند. او در جدیدترین اقدامش ادعای بزرگی كرد و در توئیتی نوشت «50 درصد این مجلس به دنبال فروپاشی نظام جمهوری اسلامی است، سران فتنة 88 به دنبال سقوط نظام جمهوری اسلامی بودند و حالا امروز 50 درصد نمایندگان مجلس پشت تریبون می‌روند و از سران فتنه دفاع می‌كنند.»

محمد قمی در واكنش به این توئیت كریمی قدوسی به نامه نیوز گفت: اغلب نمایندگان مجلس اعم اصولگرا و اصلاح طلب سابقه حضور در جبهه و جنگ را دارند یا از خانواده شهدا، جانبازان، ایثارگران و آزادگان هستند. كسانی كه برای نظام و اسلام جانفشانی كردند و خون دادند چه طور ممكن است برای فروپاشی نظام تلاش كند؟ اگر نمایندگان درباره موضوعی اظهارنظر موافق و مخالفی دارند حق نمایندگی آنها است نباید كسی آنها را برانداز خطاب كند. این حرف ها باعث تضعیف نظام می شود و برای مملكت آفت دارد كه قطعا موجب خوشحالی دشمن است.

نماینده مردم پاكدشت در مجلس شورای اسلامی تأكید كرد: كسانی كه می گویند 50 درصد نمایندگان دنبال فروپاشی نظام هستند، با طرح این حرف های غلط می خواهند برای خود دكان باز كنند، در حالیكه نمی دانند چه ضربات سنگینی را به نظام، كشور و ملت می زنند. اینكه بگوییم مجلس در صدد براندازی است یعنی یك قوه مملكت را به دیدگاه براندازی متهم كردیم كه این تفكر باطل است و اصل و ریشه ندارد.

عضو فراكسیون امید تاكید كرد: من با این تفكر مخالفم و آن را مغایر اندیشه امام و رهبری و پاسداری و پاسداشت خون شهدا می دانم. ما در این شرایط باید صحبت از وحدت، اتحاد، برادری، همدلی و همفكری كنیم، كاری كنیم مردم به نظام خوشبین شوند و به دشمن بفهمانیم كه ما همه با هم یكی هستیم و در مسیر انقلاب و پاسداشت انقلاب قدم بر می داریم و به خون شهدا وفاداریم.

** پشت پرده تحولات یمن؛ وزیر جنگ سایه این نبرد خونین كیست؟
این پایگاه خبری در این گزارش تحلیلی عنوان كرد: امارات متحده عربی برای سركوب مردم یمن گروه های شبه نظامی و سربازان اماراتی و نیروهای شبه نظامی شركتهای امنیتی آمریكا نظیر بلك واتر Blackwater ورفلكس رسپونس Reflex Responses را استخدام كرده است.
امارات عربی متحد نگران قیام مردم یمن برای كسب آزادی و مساوات در سال 2011 بود و برای پیشگیری از مطالبات آزادیخواهانه مردم یمن و حفظ وضعیت موجود از یك سو و توقف روند اشغال یمن توسط حوثی ها از سوی دیگر در راس عملیات نظامی قرار گرفت. امارات متشكل از هفت امیرنشین درآمدهای كلان نفتی را به كمكهای خارجی برای گسترش نفوذ قدرت نرم و سرمایه گذاریها در طرحهای مختلف و ایفاء نقش بین المللی اختصاص داد.

گروه های آزادیخواه بعد از بهارعربی حداقل مانند ایران، به عنوان منابع اصلی تهدیدات امنیتی امارات محسوب می شوند. امارات در راس اتحاد منطقه ای نظامی محور متشكل از امارات عرب متحد، عربستان سعودی و سایر رژیمهای پادشاهی و مصر حامی وضع موجود و ایستاگرا برای مبارزه با ایران و گروه های آزادیخواه كه مشروعیت حاكمیت آنها را زیر سوال برده اند ، قراردارد . تعداد زیادی از كشورهای غربی نیز از سیاست نظامی گرا و جدید امارات حمایت می كنند.

دكترین نظامی امارات تا حدود زیادی منطبق بردكترین نظامی آمریكاست و علاوه بر كسب حمایت از نهادهای رسمی و نظامی آمریكا از مشاوران و نیروهای شبه نظامی شركتهای آمنیتی آمریكا و سایر كشورهای غربی بهره برداری می كند.امارات متحده عربی برای سركوب مردم یمن گروه های شبه نظامی و سربازان اماراتی و نیروهای شبه نظامی شركتهای امنیتی آمریكا نظیر بلك واتر Blackwater ورفلكس رسپونس Reflex Responses را استخدام كرده است. امارات علاوه برشركت در ائتلاف عربی جنگ با حوثیها به تنهایی نیز در یمن عملیات نظامی انجام می دهد. چنانكه امارات به تنهائی چند منطقه استراتژیك و بندر یمن را تصرف كرد. امارات چند بندر یمن و بخصوص بند عدن را تحت كنترل خود قرار داده است. امارات برای تحت كنترل قراردادن ترافیك دریایی باب المندب در اریتره پایگاه نظامی تاسیس كرد و در سال 2017 نیز برای تاسیس پایگاه نظامی در سومالی اقدام كرد. هدف استراتژیك دیگر امارات ، تصرف بندر الحدیده به عنوان بزرگترین بندر یمن واقع در دریای سرخ است. امارات با این دیدگاه نظامی گری جدید تلاش می كند كه برای تقویت قدرت بازداندگی خود صنایع تسلیحاتی و نظامی محلی را تاسیس كند. بعد آغاز بهار عربی در سال 2011 نظم حاكم بر منطقه خلیج (فارس) متزلزل شد و امارات برای برقراری نظم جدید در این منطقه وارد عمل شده است.

** سنگین‌ترین ضربه به دلالان سكه و ارز
تارنمای «تدبیر و امید» گزارش داد: تراكنش های بانكی از این به بعد با شماره ملی انجام می شود و البته هر نفر حداكثر تا ٥٠ میلیون تومان در روز می تواند از كارت بانكی اش برداشت كند. بانك مركزی به تازگی قانون جدیدی را اعمال كرده است كه بر اساس آن افراد می توانند برای تراكنش انتقال وجه چه به صورت شتابی یا غیر شتابی حداكثر ٣ میلیون تومان در روز جابه جا كند. البته این مبلغ برای كارت خوان های غیر شعبه ای است. سقف انتقال وجه برای پایانه كارت خوان شعبه ای ١٥ میلیون تومان در روز است و سقف تراكنش خرید برای هر كارت بانكی تنها ٥٠ میلیون تومان در روز است. البته این انتقال پول باید حتما با ارسال كد ملی باشد و بانك مركزی تاكید كرده است كه سقف های انتقال پول برای حساب های دولتی و كدهای صنفی خاص هم استثنا ایجاد نمی كند.

حالا بانك مركزی محدودیت جدید تراكنش‌های بانكی را برای هر شماره ملی اجرایی كرده است. البته عبدالناصر همتی قبلا این مساله را رسانه‌ای كرده بود كه قرار است محدودیت‌های تازه‌ای را برای تراكنش‌های كارتی اعمال كنند.

بانك مركزی این موضوع را برای كنترل بازارهای دلالی می داند. هادی حق شناس، تحلیلگر بازار پولی و مالی این اقدام بانك مركزی را اقدامی مثبت و در راستای شفافیت بیشتر می داند و به «شهروند» می گوید: در هیچ جای دنیا افراد نمی توانند هرروز هر مقدار پول كه دلشان بخواهد جابه جا كنند و محدودیت های قانونی خاصی برای آنها وجود دارد. در ایران اما این محدودیت ها وجود نداشت و موجب شده بود كه فردی به راحتی حجم زیادی سكه یا دلار خریداری كند و بازار را به هم بریزد یا این اتفاق در سایر بازارها تكرار می شد.

او ادامه می دهد: بازرگانان و تجار در سایر كشورهای دنیا قوانین دیگری برای جابه جایی پول دارند و آنها می توانند با نظارت بانك ها مقدار بیشتری پول را در حساب شان جابه جا كنند كه این موضوع در قانون جدید بانك مركزی دیده شده است.

حق شناس این اقدام را منضبط تر شدن بازار پول و در جهت اجرای قوانین FATF می داند و می گوید با این كار حساب خریدهای ضروری مردم از دلال بازی و سفته بازی جدا می شود و بانك مركزی از این پس به راحتی می تواند دلالی را كنترل كند.

حالا به نظر می رسد بانك مركزی كه چند وقتی است موفق شده است قیمت ارز را كنترل كند، گام‌های دیگری برای كنترل دلالی و شفافیت بازار پول برداشته است و یكی از اقدامات مهم و تأثیرگذار بانك مركزی كه اتفاقاً موجب كاهش قیمت ارز و تلاطم‌های ارزی شد، بخشنامه اصلاح مبلغ تراكنش‌های بانكی بود كه در هفته‌های گذشته ابلاغ و اجرا شد. به جز این بانك مركزی قانون چك را هم با سخت گیری اصلاح كرده است و از این پس افراد نمی توانند با چك هایی كه در وجه «حامل» خوانده می شد پول های مشكوك را جابه جا كنند و یا چك بی محل بكشند.

البته بعد از اعمال این محدودیت‌ها، دلال‌ها دست به كار شدند تا با افتتاح حساب در بانك‌های متعدد از طریق كارت بانك‌های مختلف خریدهای ارزی خود را انجام دهند. گزارش‌های موثق حاكی از آن است كه دلال‌هایی كه قبلاً در یكی دو بانك حساب فعال داشتند الان در بیش از ١٠ بانك حساب باز كرده‌اند تا با كارت‌های مختلف خریدهای ٥٠میلیونی را انجام دهند.

اما با بخشنامه جدید بانك مركزی كه از دیروز عملیاتی شده است، رسماً دست این گروه از دلال‌ها در پوست گردو مانده و دیگر نمی‌توانند از ترفند افتتاح حساب در بانك‌های مختلف استفاده كنند.

در ایامی كه محدودیت‌های تراكنش‌های كارتی در كشور اعمال شده گروهی دست به نقد شده‌اند كه؛ چرا بانك مركزی با این بخشنامه تلاش می‌كند تا ارزش پول ملی را بكاهد و مردم را به‌سمت معاملات پایاپای هدایت كند؟! ادعای این گروه آن است كه اگر فردی معامله كلان داشته باشد مثلاً اگر بخواهد ملك معامله كند به مشكل می‌خورد! اما در پاسخ باید گفت كه برای معاملات ملكی و كلان همیشه طرفین از چك‌های معتبر بانكی استفاده می‌كنند. در سایر معاملات نیز ساتنا و پایا می‌تواند كمك خوبی برای طرفین باشد.

بنابراین گروهی كه الان به وضعیت نظام پرداخت اعتراض دارند همان‌هایی هستند كه قبلاً از گرانی دلار دفاع می‌كردند و الان به نظام پرداخت انتقاد می‌كنند چراكه شریان اصلی با این بخشنامه قطع و كار برای این افراد سخت شده است. كارشناسان اقتصادی تاكید دارند كه طرح اخیر بانك مركزی مانع خروج سرمایه از كشور شده است چراكه خریدهای ملك در كشورهای تركیه، ارمنستان، كانادا و... همه از طریق كارت كشیدن انجام می‌شد كه الان دست این گروه بسته شده است.

**جلیقه زردها چه كسانی هستند و چه می خواهند؟
تارنمای تابناك در مطلبی آورده است: بر اساس نظرسنجی‌ها انجام شده، بیش از ۸۰ درصد مردم اعلام كرده‌اند، با جلیقه زرد‌ها همدردی می‌كنند؛ اما در همین حال، یك پژوهش كه پس از دومین تظاهرات سراسری انجام شد، نشان می‌دهد، ۴۲ درصد افرادی كه در اولین و دومین «پرده» از جنبش (تظاهرات شنبه‌ها) شركت كرده‌اند، كسانی هستند كه به مارین لوپن در سال ۲۰۱۷ رأی داده‌اند. با این حال، بسیاری دیگر هم هستند كه گرایشی به راست افراطی ندارند.

اعتراضات جنبش جلیقه زرد‌ها در فرانسه از هفدهم نوامبر سال ۲۰۱۸ (۲۶ آبان ۹۷) آغاز شد. معترضان كه پیش از آغاز اعتراضات خیابانی خود، فراخوان خود را در شبكه‌های اجتماعی خصوصاً فیسبوك داده بودند، جلیقه‌های زرد رنگ را به نماد خود تبدیل كردند.

از سال ۲۰۰۸، طبق قوانین راهنمایی و رانندگی در فرانسه، هر خودرو باید به جلیقه زرد رنگ مجهز باشد تا در صورت نقص فنی و توقف خودرو در میان بزرگراه، صاحب خودرو جلیقه آن را بر تن كند. به این دلیل، در فرانسه جلیقه‌های زرد رنگِ راهنمایی و رانندگی به تعداد زیاد و با قیمت ارزان، یافت می‌شوند و در دسترس همه قرار دارند.

جرقه جنبش جلیقه زرد‌ها با اعتراض به افزایش قیمت گازوئیل و بنزین و برنامه‌ریزی دولت برای افزایش مالیات‌ها در سال ۲۰۱۹ زده شد. آنان به خصوص به افزایش قیمت گازوئیل اعتراض دارند. دولت‌های فرانسه از دهه ۱۹۵۰ میلادی، به خودرو‌هایی كه سوخت آن‌ها گازوئیل بوده است، یارانه می‌داده‌اند. قیمت گازوئیل در فرانسه در سال جاری میلادی، شانزده درصد افزایش یافته است.

روزنامه فرانسوی لیبراسیون درباره اولین جرقه‌های اعتراض می‌نویسد كه دو راننده بین شهری جوان اهل سنه مرن، شهری نزدیك به پاریس، روز دهم اكتبر (۱۸ مهر) در فیسبوك فراخوانی برای «راه‌بندان سراسری در اعتراض به افزایش قیمت سوخت» به راه انداختند. بیش از ۲۰۰ هزار نفر در فیسبوك قول شركت در این فراخوان را دادند.

فراخوان بزرگتری كه در شبكه‌های اینترنتی دست‌به‌دست می‌گردد، معترضان به تظاهرات و مسدود كردن معابر و میدان‌ها در ۱۷ نوامبر به ویژه درشهر پاریس دعوت می‌شوند. البته پاریسی‌ها زیاد به این جنبش نمی‌پیوندند. بلكه بسیاری از مردم از شهر‌های اطراف با پوشیدنِ جلیقهٔ زرد خود را به پایتخت می‌رسانند. تظاهركنندگان درخواست تجمع در خیابان شانزه‌لیزه را مطرح می‌كنند. در حالی كه دولت جایی دیگر در كنار برج ایفیل را پیشنهاد و تعیین می‌كند. با این حال تظاهركنندگان از ساعت‌های ابتدای روز به مسدود كردن تقاطع‌ها و حركت به سمت شانزه لیزه كه نزدیك كاخ الیزه (مقر ریاست جمهوری) است مشغول می‌شوند.

پژوهشم**1699**9131
۰ نفر