۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۶
کد خبر: 83130833
T T
۰ نفر
سكوت مكرون در قبال رفتار خشونت آمیز پلیس فرانسه

تهران – ایرنا – برخورد سركوبگرانه و خشونت آمیز پلیس فرانسه با معترضان به سیاست های اقتصادی دولت فرانسه از جمله موضوعاتی بود كه «امانوئل مكرون » رییس جمهوری این كشور در سخنرانی شب گذشته خود به آن اشاره ای نكرد و ترجیح داد تنها به تهدید و سرزنش عده ای بپردازد كه از آنها به عنوان ' آشوبگران ' نام برد.

به گزارش ایرنا ؛ رئیس جمهوری فرانسه كه حالا بعد از چهارهفته ناآرامی و تجمعات اعتراض آمیز میزان محبوبیتش به كمتر از 25 درصد رسیده است در سخنرانی شب گذشته خود ( دوشنبه شب ) تلاش كرد با وعده هایی از جمله افزایش دستمزدها و كاهش مالیات ها ؛ آتش اعتراضات در كشورش را فرونشاند.
مكرون پیش از اشاره به ' آلام 40 ساله ' مردم فرانسه و فریاد اعتراضی آنها به سیاست های اقتصادی دولت متبوعش ؛ از كاهش بیشتر مالیات های قشر كم درآمد و اعطای امتیازهایی برای فرونشاندن آتش اعتراض ها سخن گفت .
وی بدون اشاره به رفتار خشن نیروهای پلیس و نیروهای لباس شخصی با مردم و معترضان ؛ در عین حال درگیری عوامل ناآرامی ها با پلیس فرانسه را ' غیرقابل قبول ' خواند و تهدید كرد كه برای برخورد با آنها «به هر وسیله ای» متوسل خواهد شد.
اشاره مكرون به برخی از جلیقه زردها و هواداران احزاب افراطی بود كه گرچه وی نامی از آنها نبرد ولی تلاش كرد تا این اعمال را به كلیت اعتراض ها تعمیم دهد.
آنچه كه مكرون در سخنرانی ضبط شده خود به آن اشاره نكرد، رفتار خشونت آمیز پلیس و لباس شخصی ها با تظاهركنندگانی بود كه به آرامی و به شیوه مسالمت آمیز به بیان مطالبات و دغدغه های خود می پرداختند.
دستكم چندین ویدئوی ضبط شده از ناآرامی های فرانسه وجود دارد كه نشان می دهد پلیس این كشور بر خلاف توصیه های ایمنی، به سمت نقاط حساس و بالا تنه معترضان شلیك كرده است .
در یكی از این فیلم ها كه در صفحه توییتر «استفانی روی» (Stéphanie Roy) خبرنگار آزاد فرانسوی منتشر شده، تظاهركننده ای دیده می شود كه بی حركت و آرام دست های خود را دربرابر پلیس بالا برده و یكی از ماموران با باتوم پلاستیكی به شكم او می زند و وی را به شدت مصدوم می نماید.
در دو فیلمی كه در صفحه توییتر «جیك هنرهن » (Jake Hanrahan) خبرنگار انگلیسی قرار گرفته، نشان می دهد كه پلیس فرانسه تظاهركننده ای را از ناحیه سر مصدوم می كند.
در فیلمی دیگر یك زن تظاهركننده دیده می شود كه به علت انفجار نارنجك صوتی پرتاب شده از سوی پلیس ؛ یكی از چشمان خود را از دست داده است.
مایك توكس (Mike Tokes) تحلیلگر آمریكایی نیز فیلمی را از صحنه ناآرامی های فرانسه در صفحه توییترخود بارگذاری كرد كه در آن نشان می دهد شماری از نیروهای لباس شخصی وابسته به نیروهای پلیس پس از شناسایی به وسیله معترضان ؛ محل تظاهرات را ترك می كنند.
پلیس فرانسه گرچه حضور لباس شخصی ها در میان تظاهركنندگان را رد كرده ولی در تظاهرات شنبه اخیر نیز دیده شد كه برخی از مامورینی كه جلیقه های زرد رنگ بر تن داشتند، تعدادی از تظاهركنندگان را دستگیر كردند.
فیلم دیگری از توییتر «هنرهن» لباس شخصی ها را نشان می دهد كه با بازو بندهای نارنجی رنگی كه كلمه POLICE روی آنها نقش بسته مشغول دستگیری یكی از جلیقه زردها هستند و هنگامی كه متوجه حضور فیلمبرداران می شوند به سمت آنان گاز اشك آور و پودر فلفل اسپری می كنند.
رفتارهای سوال برانگیز پلیس فرانسه به موارد فوق محدود نمی شود.
به نظر می آید برخی از ماموران در تاریكی شب و در غیاب خبرنگاران و مردم ؛ خشونت بیشتری علیه معترضان به خرج می دهند.
در فیلمی كه نیكولاس گریگوآر (Nicolas Grégoire) از یكی از این برخوردهای خشونت بار توییت كرده، تعدادی مامور پلیس یك تظاهركننده را در كوچه ای خلوت دستگیر كرده و او را در حالیكه روی زمین افتاده به شدت مورد ضرب و شتم قرار می دهند.
فیلم های فراوانی از این رفتار خشونت آمیز پلیس فرانسه در فضای مجازی وجود دارد كه نشان می دهد چگونه پلیس فرانسه مردم این كشور را كه جلیقه های زرد رنگ به تن دارند ؛ مورد ضرب و شتم قرار می دهند.
در یكی از این فیلم ها ؛ شماری از ماموران پلیس تعدادی از مردم را در یك اغذیه فروشی به دام انداخته ، به شدت كتك زده و سپس فرد فیلمبردار را مورد مواخذه قرار می دهند.
بر زمین انداختن یك معلول از روی ویلچر نیز از دیگر رفتارهای سوال برانگیز پلیس فرانسه است كه بازتاب گسترده ای در فضای مجازی و رسانه ای داشته است.
به گزارش ایرنا، چهار هفته است كه پس از اعلام خبر اعمال مالیات بیشتر بر مصرف سوخت تظاهرات 'جنبش جلیقه زردها' آغاز شده و اكنون استعفای مكرون به یكی از خواسته های معترضان تبدیل شده است.
در درگیری پلیس فرانسه با معترضان تاكنون چهار نفر كشته ، بیش از یك هزار و دویست شهروند مجروح و هزاران معترض بازداشت شده اند.
گفته می شود كه با وجود سخنرانی آشتی جویانه مكرون و منتفی شدن اعمال مالیات بیشتر بر مصرف سوخت در سال 2019، جلیقه زردها به دنبال آن هستند كه شنبه آینده نیز تظاهرات خود را در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه ادامه دهند.
حوادث اخیر فرانسه میلیونها یورو خسارت برجای گذاشته است .
اروپام**3092** 1546
۰ نفر