۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۳
کد خبر: 83130811
T T
۰ نفر
سفیر اندونزی: خواهان گسترش روابط با ایران هستیم

اهواز - ایرنا - سفیر اندونزی در ایران با اشاره به وجود اشتراكات گفت: تمایل داریم روابط بین 2 كشور در زمینه اقتصادی و سیاسی افزایش یابد.

به گزارش ایرنا اكتاوینو علیمودین روز سه شنبه در نشستی با استاندار خوزستان در محل استانداری در اهواز بیان كرد: تلاش می كنیم تا روابط تجاری ایران و اندونزی گسترش یابد.
وی با اشاره به سفر 2 روزه خود به خوزستان گفت: در این سفر به اطلاعات خوبی از خوزستان به دست آوردیم ؛ در این سفر به اتاق بازرگانی آبادان رفتم و از منطقه آزاد اروند نیز دیدن كردم و در آنجا نیز برای همكاری بیشتر بین 2 كشور تبادل نظر شد.
سفیر اندونزی در ایران ادامه داد: تلاش می‌كنیم تا صادرات دوجانبه بین 2 كشور به صورت متعادل وجود داشته باشد و معتقدیم خوزستان موقعیت خوبی برای صادرات به كشورهای همسایه را دارد
وی گفت: خوزستان می تواند منطقه ای باشد كه ما كالاهای خود را از منطقه آزاد اروند به كشورهایی همچون عراق صادر كنیم.
علیمودین بیان كرد: در نظر داریم یكی از شهرهای اندونزی را كه به شهرهای خوزستان شباهت دارد را به عنوان خواهر خواندگی اعلام كنیم.
وی افزود: وضعیت امنیت درخوزستان رضایت بخش است و در سفر به این استان آن را مشاهده كردم.
وی با اشاره به برخی اقدامات تروریستی در 2 كشور گفت: امیدواریم همكاری بخش های امنیتی ایران و اندونزی بیشتر شود تا شاهد اقدامات تروریستی در این 2 كشور نباشیم.

** اهواز و آبادان آمادگی خواهرخواندگی با شهرهای اندونزی را دارند
استاندار خوزستان نیز در این دیدار گفت: آمادگی خواهر خواندگی اهواز و آبادان با یكی از شهرهای اندونزی را با توجه به شباهت های موجود داریم.
غلامرضا شریعتی افزود: از این موضوع كه كشور اندونزی نیز نسبت به خواهر خواندگی یكی از شهرهایش با اهواز یا آبادان ابراز تمایل كرده خوشحالیم.
وی بیان كرد: اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم با سفیرمان در جاكارتا صحبت كنیم و این موضوع را به آنها منتقل و تایید آن را دریافت كنیم.
استاندار خوزستان توضیح داد: كشور اندونزی از پرجمعیت‌ترین كشورهای مسلمان است و اشتراكات خوبی میان ایران و اندونزی وجود دارد كه همین مساله می‌تواند باعث گسترش روابط بین 2 كشور شود.
وی استان خوزستان را یك استان استراتژیك بیان كرد و افزود: بیشترین تولید نفت كشور در خوزستان است و روزانه 2.7 میلیون بشكه نفت را تولید می كند.
شریعتی تولید بیشترین میزان محصولات كشاورزی، وجود بنادر، وجود مرز آبی و خاكی با كشورهای همسایه را از ظرفیت های مهم خوزستان خواند گفت: صنایع بزرگی در خوزستان فعالیت می كنند كه از جمله آنها می توان به صنایع بزرگ پتروشیمی اشاره كرد؛ ظرفیت اسمی تولید صنایع پتروشیمی در خوزستان بالای 26 میلیون تن است.
وی با بیان اینكه بیش از 22 درصد تولید برق ایران از خوزستان است افزود:بزرگترین سدهای ایران در خوزستان است و ظرفیت سدها برای نگهداشت آب به 20 میلیارد متر مكعب می رسد كه از این محل بیش از 10 هزار مگاوات الكتریسیته برقابی تولید می شود.
استاندار خوزستان گفت: با وجود دریاچه سدهای خوزستان، بیش از 1.2 میلیون هكتار زمین این استان به زیر كشت های مختلف مثل گندم ، ذرت، نیشكر، نخیلات و ... می‌ رود.
وی با بیان اینكه كشور اندونزی در 40 سال اخیر روند توسعه ای خود را طی كرده است بیان كرد: بسیار خوشحالیم كه كشوری مسلمان مانند اندونزی روند توسعه را گذرانده است.
شریعتی ادامه داد: با توجه به همسایگی خوزستان با عراق، منطقه آزاد اروند و مناطق ویژه اقتصادی، می توان شرایطی را فراهم آورد تا اندونزی از مسیر خوزستان به كشور عراق صادرات انجام دهد و ما نیز تلاش می كنیم تا شرایط برای همكاری با تجار اندونزی فراهم شود.
در این دیدار سفیر اندونزی تندیسی را به یادبود به استاندار خوزستان هدیه كرد و استاندار خوزستان نیز هدایای از صنایع دستی این استان به سفیر اندونزی اهدا كرد.
سفیر اندونزی در تهران یكشنبه شب در راس هیاتی از طریق فرودگاه بین‌المللی آیت‌اله جمی آبادان وارد خوزستان شد و از شهرك صنعتی، بندر خرمشهر و آبادان، پایانه لجستیكی شلمچه و بنادر منطقه آزاد اروند دیدن كرد و از نزدیك با ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی این منطقه آشنا شد. وی در این سفر دیدارهایی با مسئولان اقتصادی این استان انجام داد و پس از دیدار با استاندار خوزستان به شهر شوش رفت و از آثار تاریخی این شهرستان دیدن كرد.
اكتاوینو علیمودین قرار است عصر سه شنبه پس از ترك خوزستان عازم لرستان شود.
7164/ 6037
۰ نفر