۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۴
کد خبر: 83130460
T T
۰ نفر
كانال های مالی ایران با چند كشور فعال و دلار از مبادلات حذف شد

تهران- ایرنا- رئیس كل بانك مركزی از آغاز به كار كانال‌های مالی ایران با چند كشور و حذف دلار از تبادلات تجاری ایران با آن كشورها خبر داد و گفت: بین ایران و برخی از كشورها پیمان پولی دو جانبه ایجاد شده است و در آینده این موضوع تقویت می‌شود.

بنا بر اعلام روز سه شنبه بانك مركزی، عبدالناصر همتی كه عصر دیروز(دوشنبه) در چهارمین جلسه همفكری با اقتصاددانان سخن می گفت، با یادآوری مشكلات و موانع پیش روی اقتصاد كشور، اقدام‌های انجام شده توسط بانك مركزی در چهار ماهه گذشته را تشریح كرد.
وی به برگشت تدریجی ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی كشور اشاره كرد و افزود: با توجه به روند كاهشی قیمت ارز امیدوارم با ارائه ارزهای بیشتر در چرخه اقتصاد، واردات مورد نیاز تولید كشور با نرخ های پایین تر ارز تأمین شود.
رئیس كل بانك مركزی با یادآوری تعیین سقف برای تراكنش‌های كارت‌های بانكی گفت: در هیچ جای دنیا با استفاده از كارت های بدهی (دبیت) و دستگاه كارتخوان، نمی‌توان مبالغ كلان جابه‌جا كرد.
وی در ادامه افزود: پشت نویسی (ظهر نویسی) چك‌های تضمین شده و در وجه حامل بودن آنها باعث ایجاد فضای غیرشفاف در معاملات بود و نظارت بانك مركزی و سازمان مالیاتی بر تبادلات تجاری را منتفی می‌كرد كه این مشكلات با توجه به مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، توسط بانك مركزی برطرف شد.
رئیس كل بانك مركزی در ادامه به موضوع مداخله هدفمند و هوشمندانه در بازار ارز و همچنین تامین نیازهای ارزی تولیدكنندگان و تامین كامل نیاز كالاهای اساسی و دارو اشاره كرد.
در ادامه این نشست، اقتصاددانان با كارآمد خواندن اقدام های اخیر بانك مركزی در حوزه سیاست‌های پولی و بانكی كه به ایجاد شفافیت و كاهش قیمت ارز منجر شده است، بر ادامه و توسعه این سیاست‌ها و اقدامات تكمیلی دیگر تاكید كردند.
ضرورت اصلاح نظام پولی و بانكی كشور و افزایش استقلال بانك مركزی، لزوم برنامه ریزی برای كنترل نقدینگی و تعدیل تدریجی نرخ سپرده‌های بانكی، جلوگیری از ركود، اهمیت برآورد درست درآمد ناشی از صادرات نفت در لایحه بودجه كل كشور و حركت به سمت تك نرخی شدن ارز، واگذاری بنگاه‌های اقتصادی بانك‌ها، ضرورت هدف گذاری نرخ ارز، تعامل بیشتر با صادركنندگان برای آوردن ارز آنها به چرخه اقتصاد، جلوگیری از ایجاد كسری بودجه در سال آینده و بازسازی چهره بانك‌ها در بین مردم و مسئولان از موضوع های مطرح شده در این نشست بود.
طهماسب مظاهری، احمد توكلی، حسین عبده تبریزی، سیداحمدرضا جلالی نائینی، منصور خلیلی عراقی، تیمور رحمانی، حمید دیهیم، احمد مجتهد، حسین توكلیان، محمدهادی زاهدی، مرتضی عزتی، محمدرضا یوسفی، علی دینی، اصغر ابوالحسنی هستیانی، سید علی مدنی زاده، وحید شقاقی و ابراهیم شمیلی از جمله اقتصاددانانی بودند كه در این نشست حضور داشتند.
اقتصام*2025 ** 2023
۰ نفر