۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۹
کد خبر: 83129515
T T
۰ نفر

كمتر از 5 درصد زباله خراسان جنوبی تفكیك می شود

۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۹
کد خبر: 83129515
كمتر از 5 درصد زباله خراسان جنوبی تفكیك می شود

بیرجند - ایرنا - مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با تاكید بر اینكه شهرداری ها باید به مساله تفكیك زباله توجه ویژه ای كنند گفت: بازیافت و تفكیك زباله از مبدا بسیار مهم است در حالیكه اكنون كمتر از پنج درصد زباله استان تفكیك می شود.

به گزارش ایرنا حسن اكبری روز دوشنبه در همایش روز جهانی خاك در بیرجند افزود: هر نوع زباله در بهترین حالت دفع فعلی منجر به آلودگی خاك می شود.
وی ادامه داد: سالانه میلیون ها تن پلاستیك استفاده می شود هرچند تجزیه آن زمان بر است اما در نهایت منجر به آلودگی خاك می شود.
مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار داشت: اقتصاددان ها معتقدند كشوری ثروتمندتر است كه خاك حاصلخیزی داشته باشد و از آن بهره برداری كند لذا بزرگترین سرمایه هر كشور خاك آن است.
وی با بیان اینكه سالانه بیش از 2 میلیارد تن خاك حاصلخیز كشور به صورت فرسایش از بین می رود عنوان كرد: در جنگ دفاع مقدس برای حفظ یك وجب از خاك وطن خود شهیدان زیادی دادیم اما اكنون بخاطر عوامل انسانی و غیرانسانی و به دست خود خاك را نابود می كنیم.
اكبری، آب، خاك و پوشش گیاهی را سه عامل اصلی پایداری طبیعت، تولید و توسعه دانست و بیان كرد: هر كدام از این سه عامل آسیب ببیند روی عوامل دیگر هم تاثیرات منفی خواهد گذاشت پس پایداری این عوامل به صورت زنجیره وار به هم متصل هستند.
وی یادآور شد: هیچ نوع توسعه ای در كشور امكان پذیر نیست مگر اینكه اجزای طبیعت بتوانند كار خود را به درستی انجام دهند چون با آسیب این سه عامل تنوع زیستی، هوای مناسب، آب و سایر نیز از بین خواهد رفت.
مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با تاكید بر اینكه به مولفه مهم خاك كم توجهی كرده ایم یادآور شد: محدودیت های طبیعی كه در كشور داریم این مولفه ها را تحت فشار قرار داده ضمن اینكه عوامل انسانی نیز به آن افزوده شده است.
وی تاكید كرد: ایران از نظر شدت بیابانزایی جزو پنج كشور نخست دنیا و خراسان جنوبی هم جزو پنج استان صاحب بیشترین شدت فرسایش بادی و كانون های فرسایش است.
اكبری با بیان اینكه از نظر بیابانزایی در دنیا و كشور جایگاه فرسایش و نابودی منابع خاك نگران كننده است اظهار داشت: در كنار محدودیت های طبیعی عوامل انسانی از جمله چرای بی رویه، آلودگی خاك، الگوی نامناسب كاشت، تغییر كاربری ها و بهره برداری بیش از حد از سفره های آب زیرزمینی سبب بروز بیابان و فرسایش شده است.
وی ادامه داد: بهره برداری بیش از حد از سفره های آب زیرزمینی سبب افت سفره و كاهش رطوبت خاك شده است و این پازل منتج به نابودی منابع خاك توسط انسان شده است.
مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی به شعار امسال روز جهانی خاك با عنوان «توقف آلودگی خاك» اشاره كرد و گفت: شاید تا چند سال اخیر واژه آلودگی خاك برای ما نمود نداشت اما اكنون دنیا به این نتیجه رسیده آلودگی خاك نامرئی و بسیار خطرناك است چون به صورت تدریجی اتفاق می افتد و تقریبا درمان ندارد.
وی بیان كرد: امكان رفع آلودگی هوا وجود دارد اما رفع آلودگی خاك بسیار هزینه بر و زمان بر است چون در مجموعه كار با خاك هزینه بر است.
اكبری اظهار داشت: بخشی از آلودگی خاك مربوط به بخش كشاورزی از جمله سموم دفع آفات و آبیاری نامناسب است علاوه بر این زباله های خانگی، پزشكی، صنعتی، كشاورزی و سایر نیز از دیگر عوامل آلوده كننده خاك محسوب می شوند.
وی افزود: همچنین مواد شیمیایی شناخته و ناشناخته زیادی تولید می شود اما اثرات آن ارزیابی نمی شود بنابراین اگر قرار است به كاهش آلودگی خاك كمك كنیم باید پلاستیك كمتری مصرف و زباله كمتری تولید كنیم.
مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان كرد: هرچند خاك قدرت خودپالایی دارد اما خاك در برابر فاضلاب های تجمعی قدرت خود را از دست داده و در نهایت موجب آلودگی خاك می شود.
وی خراسان جنوبی را استانی در معرض توسعه صنعتی دانست و گفت: یكی از مهمترین چالش های پیش روی ما فرسایش خاك است در حالیكه علاوه بر تغییر كاربری و چرای بی رویه دام، ایجاد جاده های متعدد و توسعه معادن كانون های فرسایش خاك را افزایش می دهند.
اكبری اضافه كرد: در این صورت نه تنها خاك را از دست می دهیم كه با یك معضل لاینحل آلودگی گرد و غبار و ریزگرد مواجه خواهیم شد، با وضع كنونی فرسایش استان و خالی شدن سفره های آب زیرزمینی، شرایط طبیعی استان استعداد تبدیل شدن به استانی با مشكل گرد و غبار شدید را دارد.
وی با بیان اینكه عوامل جزئی زیادی سبب آلودگی خاك می شود گفت: به عنوان مثال در سه سال گذشته 6 مورد واژگونی تانكرهای حامل مواد سوختی در جاده های استان داشتیم كه سطح قابل توجهی را پوشش و رفع آلودگی آن بسیار دشوار است.
مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تاكید كرد: از آنجایی كه رفع آلودگی خاك بسیار سخت است باید به سمت پیشگیری پیش برویم و این كار یك یا 2 دستگاه نیست و همه دستگاه های اجرایی باید پای كار باشند.
وی افزود: از شهرك های صنعتی و سازمان صنع، معدن و تجارت استان درخواست می شود توجه ویژه ای به توسعه معادن و بروز فرسایش خاك داشته باشند.
اكبری بر مدیریت چرای دام در استان تاكید كرد و گفت: امسال تعداد زیادی مجوز پرواربندی شتردر استان صادر شده كه با بهره برداری از آن چرای دام در طبیعت نیز افزایش خواهد یافت و این موضوع ما را در آینده با چالش های زیادی مواجه خواهد كرد.
وی تاكید كرد: دانشگاه ها بخشی از تحقیقات دانشجویان را در ارتباط با محافظت از خاك، بهبود و كیفیت خاك و رفع آلودگی آن اختصاص دهند تا از این منبع خدادادی استفاده مناسب داشته باشیم.
7557 * 6054