۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۹:۵۴
کد خبر: 83128576
T T
۰ نفر
حدود 300 شهر كشور بدون نقشه است

یزد - ایرنا - رئیس سازمان نقشه‌برداری بابیان لزوم تهیه نقشه با مقیاس بزرگ بر اساس نیاز استان‌ها و نبود نقشه برای شهرهای كوچك گفت: هم‌اكنون از یك هزار و 200 شهر كشور حدود 300 مورد بدون نقشه است.

به گزارش ایرنا ، مسعود شفیعی روز یكشنبه در دیدار با سرپرست استانداری یزد با اشاره به اینكه نهاد نقشه‌برداری سازمان حاكمیتی و نهادی دانش‌بنیان در حال خدمت‌رسانی در عرصه ‌های مختلف به مردم است، اظهار داشت: این سازمان بر اساس ماده 11 احكام دائمی برنامه ششم توسعه كشور مسئول و متولی نقشه‌برداری در كشور است.
وی افزود: در این خصوص طرح‌های« حدنگار » و « جی نف » با نظارت این سازمان در حال انجام است كه بر اساس آن‌ها تصاویر جدید از 15 میلیون هكتار از اراضی كشور تهیه تا برای تعیین مالكیت سند اقدام شود.
رئیس سازمان نقشه‌برداری ادامه داد: تهیه اسناد مالكیت علاوه بر ایجاد انقلاب در كشاورزی ، زمینه‌ساز امنیت فكری در میان كشاورزان و بهره‌برداران خواهد شد.
شفیعی یكی از مشكلات استان یزد را فرونشست زمین در برخی مناطق عنوان كرد و گفت: ادامه این روند نگران‌كننده و ممكن است آسیب‌های جدی به زیرساخت‌ها از جمله خطوط نفت، گاز ، آب و حیات این مناطق وارد كند.
وی خاطرنشان كرد: با توافق‌های انجام‌شده میان دستگاه‌های متولی از سال جاری اعلام میزان سطح فرونشست زمین در مناطق مختلف ایران به این سازمان محول شد و می‌توانیم به استان یزد در این بخش كمك كنیم.
رئیس سازمان نقشه‌برداری افزود: به‌زودی اطلس جغرافیای استان با قرار گرفتن در اولویت اطلاعات آن ، تهیه می‌شود تا بتوان به برنامه‌ریزی دولت در مناطق مختلف كمك كند.
وی با اشاره به لزوم به هنگام سازی نقشه‌ها توسط شهرداری‌ها و با كمك استانداری‌ها هم گفت: تلاش داریم تا با آزادسازی داده‎های اطلاعات مكانی در راستای توسعه كشور، اطلاعات مكانی به‌صورت رایگان در اختیار همه دستگاه‎های اجرایی در همه استان‏ها قرار گیرد.
سرپرست استانداری یزد هم در این دیدار اظهار داشت: فعالیت سازمان نقشه‌برداری در جلوی دید همه بخش‌ها قرار دارد و با توجه به اهمیت بالای آن باید موردتوجه ویژه مسئولان قرار گیرد.
محمدعلی طالبی افزود: نگاه علمی و درست در تمامی بخش‌ها به مقوله توسعه صحیح و بدون آسیب به كشور و استان ضروری است .
وی بابیان اینكه نگاه حوزه سیاسی استانداری به‌تمامی بخش‌ها نگاه علمی و كارشناسی است ، ادامه داد: برخی اقدامات توسعه به طبیعت و محیط‌زیست آسیب می‌رساند به همین دلیل باید این موارد را در شورای تأمین استان بررسی تا مانع آسیب‌ها شویم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های استان در بخش‌های مختلف تأكید كرد: سازمان نقشه‌برداری می‌تواند از توان تشكیلات اداری و نیروهای انسانی مجرب این منطقه بهره لازم را ببرد.
در این دیدار یحیی جمور معاون فنی سازمان و فرخ توكلی مشاور رئیس سازمان نقشه‌برداری ، مدیران سامان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد نیز حضور داشتند.
سازمان نقشه‌برداری كشور ازلحاظ قانونی وابسته به سازمان برنامه ‌و بودجه كشور است و وظایف حاكمیتی محوله از طریق آن سازمان به این نهاد ابلاغ می‌شود، گرچه نقش این سازمان در فعالیت‌های وزارتخانه‌های دیگر از جمله راه و شهرسازی، نیرو، كشور، كشاورزی و... نیز قابل‌توجه است.
1968/ 2047