۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۸:۱۲
کد خبر: 83128467
T T
۰ نفر
سازمان نقشه‌برداری در حال تهیه منشور و راهنما برای كشور است

یزد - ایرنا - رئیس سازمان نقشه‌برداری با اشاره به تهیه و تأیید نقشه‌های استاندارد و تدوین اطلس اطلاعات مكانی تأكید كرد:‌ هویت بخشی به داده‌های مكانی و ارائه منشور و راهنما برای برنامه‌ریزی در سطوح مختلف و با هدف جلوگیری از اتلاف منابع و موازی كاری در دستور كار این سازمان است.

به گزارش ایرنا، مسعود شفیعی روز یكشنبه در دیدار با كاركنان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد گفت: ساماندهی امور نقشه‌برداری به‌صورت عام جزو وظایف این سازمان است ولی در ساختار دچار مشكل هستیم به همین دلیل با وجود اینكه سازمان مدیریت استان‌ها وظیفه را به لحاظ ذهنی اجرا می‌كرد اما در ساختار خلأ وجود دارد.
وی با بیان اینكه هم‌اكنون این سازمان پنج منطقه در سطح استان‌ها را در اختیار دارد ، افزود: بعد از احیای سازمان برنامه ‌و بودجه تلاش شد تا ساختار سازمان نقشه‌كشی هم ‌شكل بگیرد تا اینكه سال گذشته توافق شد تا دفتر مدیریت نقشه مكانی با عمده وظایف استانی و بخش معین استان‌های همجوار در سازمان‌های مدیریت كشور راه‌اندازی شود.
رئیس سازمان نقشه‌برداری ایران، راه‌اندازی گروه نقشه‌برداری و اطلاعات مكانی قوی متناسب با شرایط هر استان و با استفاده از پست‌های خالی مناطق و برنامه‌ریزی برای عبور از روش سرشماری سنتی به ثبتی مبنا را از مهم‌ترین رویكردهای این سازمان در تدوین و تهیه نقشه‌های مكانی عنوان كرد.
شفیعی اضافه كرد: فاز اول برای ایجاد گروه نقشه‌برداری و اطلاعات ، تبدیل مناطق به مركز مدیریت این گروه‌ها و سپس استفاده از پست‌های خالی این مناطق در دفاتر ایجادشده در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هر استان بود.
وی بابیان اینكه با توجه به توسعه فناوری نباید در تولید اطلاعات محدودیتی وجود داشته باشد و سهم هر بخش در این خصوص مشخص شود، تصریح كرد: به همین دلیل جذب مشاركت شهروندان برای تولید و بروز نگه‌داشتن اطلاعات مكانی یكی از مهم‌ترین رویكردهای سازمان است و برای این كار نیازمند نگاه جمع سپاری هستیم.
این مسئول بر لزوم به‌ روزرسانی اطلاعات مكانی در كشور تأكید كرد و یادآور شد: به همین دلیل شیوه‌نامه تهیه نقشه اطلاعات مكانی و به روز متناسب با نیاز هر استان و منطقه یكی از ضرورت‌های اجرایی و در دستور كار این سازمان در سطح كشور است.
رئیس سازمان نقشه‌برداری در ادامه بابیان اینكه ایران در بهنگام سازی و بهنگام نگه‌داشتن اطلاعات از دنیا عقب است ، ادامه داد: باید با روش ضابطه‌مند ، تولید مكانی مبتنی بر روش‌های اطلاعات مكانی را داشته باشیم كه در این خصوص این سازمان ، وظیفه تولید محتوای مكانی را ندارد و فقط موظف به نظارت جدی و 100 درصد بر تولید محتوای اطلاعات نقشه مكانی استان‌های كشور است.
وی تأكید كرد: درواقع این سازمان بر نقشه‌برداری استاندارد قبل از انعقاد قرارداد دستگاه‌ها با شركت‌های نقشه‌كشی نظارت دارد و وظایف آن در احكام برنامه ششم توسعه مشخص است كه پس از نهایی شدن ، ابلاغ خواهد شد.

** وجود 11 میلیارد تومان نقشه و داده مكانی در یزد
شفیعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینكه هویت بخشی به داده‌های مكانی در سطوح مختلف باید از سوی دولت ، بروز و نمود عینی و اقتصادی‌تری داشته باشد، گفت: در همین خصوص بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده توسط اطلس اطلاعات مكانی در استان یزد 11 میلیارد تومان سرمایه در حوزه نقشه و داده‌های مكانی وجود دارد كه می‌تواند ارزش‌افزوده در بخش دیگری ایجاد كند.
وی ادامه داد: به‌منظور تحقق این هدف تولید اطلس اطلاعات مكانی استان‌های مختلف كشور با فرمت جدید و باهدف بررسی چالش‌ها، راهكارهای نگهداری از ظرفیت‌های موجود و تعیین راهكارهای توسعه‌ای در دستور كار قرارگرفته تا ارزش‌افزوده و رونق اقتصادی به همراه داشته باشد.
وی بابیان اینكه سازمان نقشه‌برداری كشور در حوزه تهیه نقشه‌های مكانی همكار ستادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد است، اظهار كرد: عملكرد یزد در حوزه تهیه و پیگیری نقشه‌ها و اطلاعات مكانی قابل ‌تجلیل است.
همچنین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد بابیان این‌كه اطلاعات و داده‌های مكانی نقش مهمی در توسعه بیش از پیش كشور و استان ایفا می‌كند، ‌اظهار كرد: استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی برای تولید اطلاعات مكانی و توصیفی ضروری است.
سید مجتبی حسینی پور بابیان اینكه هماهنگی لازم در مرحله اجرا و نقشه‌برداری در استان‌ها وجود ندارد ، افزود: همین امر لزوم وجود دفتر نمایندگی سازمان نقشه‌برداری را در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایجاب می‌كند .
وی خاطرنشان كرد : سرشماری دقیق و به‌روز مستلزم برخورداری از نقشه‌های مكانی دقیق و نیز مشخص شدن متولی خاص و مشخص در این بخش است كه هم‌اكنون در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها فعال است.
محمد فخرالدین معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد هم گزارشی از تلاش‌های انجام‌شده درباره نقشه‌برداری، آمار و سرشماری در استان، مشكلات و چالش‌های موجود ارائه كرد.
رئیس سازمان نقشه‌برداری به همراه هیأت همراه در ادامه با سرپرست استانداری یزد نیز دیدار كرد.
1968/ 2047/
۰ نفر