۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۷:۱۷
کد خبر: 83128404
T T
۰ نفر
بروجردی: اروپا باید ساز و كار مالی با ایران را اجرایی كند

پكن - ایرنا - عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی «ساز و كار مالی اروپا»، خروجی مجموعه مذاكرات فشرده وزیر خارجه ایران با اروپایی ها است و وظیفه و تعهد قانونی آنهاست كه آن را اجرایی كنند.

علاالدین بروجردی روز یكشنبه در پكن در گفت و گو با ایرنا تصریح كرد: اروپایی ها باید بتوانند در برابر فشارهای غیرمنطقی، ظالمانه و غیرقانونی آمریكا از خود این توانمندی را نشان دهند.
عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: اگر اروپا نتواند این كار را انجام دهد نقطه پایانی بر «خرده قدرت اروپا» در منطقه و در برابر آمریكا خواهد بود و عدم تحقق این سیسم مالی بیش از اینكه به ضرر ما باشد ضرر خود انها خواهد بود.
بروجردی اظهار داشت: تصمیم كلی را در این زمینه گرفته اند و نگران اجرا به لحاظ تهدیدات و فشارهای مستمر آمریكا هستند.

** چین باید وظیفه خود را در قبال برجام انجام دهد
عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از چین به عنوان یكی از كشورهای دوست ایران یاد كرد و چین به عنوان یكی از كشورهای امضا كننده برجام؛ باید وظایف خود را در این حوزه انجام دهد.

**نظاره گر ذبح منافع ملی در منطقه نخواهیم بود
بروجردی با اشاره به اهمیت تنگه هرمز برای جمهوری اسلامی تاكید كرد ایران بیشترین ساحل خلیج فارس را دارد و اگر قرار باشد آمریكایی ها منطقه ما را ناامن كنند ما نظاره گر ذبح منافع ملی در منطقه نخواهیم بود.
وی تاكید كرد: منطقه باید امن باشد و سیاست ما هم كمك به تامین امنیت پایدار منطقه برای همه است.

** واشنگتن به دنبال ساماندهی گروه های تروریستی علیه ایران است
او در ارتباط با حادثه تروریستی چابهار نیز با اشاره به اینكه كشورهای پیرامونی ما در شرق و غرب از لحاظ امنیتی كشورهای بحران زده هستند، تاكید كرد: با توجه به حساسیت های آمریكا علیه جمهوری اسلامی ایران، واشنگتن به دنبال آن است كه مجموعه ظرفیت های ضد انقلاب در منطقه را علیه ایران ساماندهی، سرمایه گذاری و تحریك كند.
بروجردی با بیان اینكه عربستان هم به عنوان «پادو آمریكا» در منطقه همین سیاست را دنبال می كند تصریح كرد با این وجود و به رغم تلاش های این دو كشور، ما واقعا كارنامه بسیار موفقی از نظر امنیتی داریم و تا كنون ده ها گروه از تروریست ها را شناسایی و دستگیر كرده ایم.
عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه در نتیجه اقدامات تحریك آمیز آمریكا و عربستان تاكنون چند حادثه تروریستی مانند حادثه اهواز، چابهار و گروگانگیری در مرز اتفاق افتاده است، افزود: این تعداد حادثه هم به رغم امینت بالای ایران از دید ما زیاد است و نباید اتفاق بیافتدو از نظر محاسبات امنیتی، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ما باید بیشتر تلاش كنند تا از امكان نفوذ دشمن در اینده جلوگیری كنند.

** آمریكا قدرت نمایی كره شمالی را پذیرفته است
بروجردی كه در چارچوب دیپلماسی پارلمانی و به عنوان رییس گروه دوستی دو كشور بنا به دعوت همتای كره ای خود به پیونگ یانگ سفر كرده است، افزود: كره شمالی با وجود تحریم های آمریكا با جدیت سیاست های خود را دنبال می كند و با اقتدار در برابر زورگویی های واشنگتن عمل می كند.
او گفت: مجموع سیاست های پیونگ یانگ در برابر آمریكا باعث شد تا ترامپ از واشنگتن به منطقه سفر كند و در سنگاپور با رهبر این كشور دیدار نماید كه بیانگر این است آمریكایی ها در برابر قدرت نمایی كره شمالی نوعی عقب نشینی را پذیرفته اند.
عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد چهره و تغییرات قابل لمس در شهر پیونگ یانگ نیز گفت: چهره شهر بسیار متفاوت از گذشته شده است و با آنچه كه رسانه های غربی از آن به عنوان «یك كشور بسته» یاد می كنند خیلی متفاوت بود و ساخت و ساز بسیار خوب و مناسبی در این شهر انجام شده است.
بروجردی تصریح كرد: در این سفر مذاكرات طولانی در زمینه های همكاری پارلمانی و روابط دو كشور با توجه به تحریم های ظالمانه امریكا علیه دو كشور، با همتای كره ای در دو دور انجام شد.
به گفته وی در این مذاكرات راه برون رفت از این تحریم ها و همكاری های بین المللی دو كشور در مجامع بین المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیگر محور مذاكراتش را در كره شمالی بررسی آخرین تحولات منطقه از جمله وضعیت سوریه، فلسطین، یمن و بحران هایی كه به منطقه تحمیل شده است عنوان كرد و افزود: مذاكرات مفصلی در این زمینه انجام شد كه در خیلی از مسایل نظرات مشتركی با همتای كره ای داشتیم.
او ادامه داد: با رییس مجلس كره شمالی نیز دیدار خوبی صورت گرفت و با توجه به اینكه او در اجلاس فلسطین در تهران شركت كرده بود و خاطرات خوبی از این سفر داشت دیدار نتایج مثبتی به همراه داشت.
عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار با معاون بین الملل حزب كره شمالی، دیدار با معاون وزیر تجارت و بازدید از كارخانه سیمان و همچنین دانشگاه بزرگ 'كیم ایل سونگ' به عنوان بزرگترین دانشگاه این كشور با بیش از 30 هزار دانشجو را از دیگر دیدارها و برنامه های خود و هیات همراه در كره شمالی عنوان كرد.

** بحث های كارشناسی زیادی روی FATF و FCT صورت گرفته است
بروجردی تاكید كرد: بحث های بسیار طولانی در شورای عالی امنیت ملی، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد لایحه های FATF و FCT صورت گرفته است و در نهایت شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید در مورد آنها تصمیم بگیرند.
**آساق**1904**1663**