۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۴۱
کد خبر: 83128350
T T
۰ نفر
عبدالمهدی: روابط با ایران تحت تاثیر دیگران قرار نمی گیرد

بغداد - ایرنا - 'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر عراق گفت كه روابط با جمهوری اسلامی ایران در چارچوب منافع و مصالح ملی دو كشور است و تحت تاثیر خواست و فشار دیگران قرار نمی گیرد.

به گزارش ایرنا، عبدالمهدی ظهر یكشنبه در دیدار 'حسن دانایی فر' مشاور معاون اول رییس جمهوری و رئیس ستاد توسعه روابط اقتصادی با عراق و سوریه و 'ایرج مسجدی' سفیر جمهوری اسلامی در بغداد با وی، گفت: عراق كشوری مستقل است و به روابط خارجی خود بویژه روابط اقتصادی با ایران بر اساس مصالح و منافع ملی خود اهمیت قائل است و تحت تاثیر خواست و فشار دیگران قرار نمی گیرد.
نخست وزیر عراق با تاكید بر این كه اقتصاد ایران و عراق به هم پیوند خورده است، بار دیگر بر موضع خود در قبال تحریمهای یكجانبه آمریكا علیه مردم ایران تاكید كرد.
وی گفت موضع عراق در قبال تحریم ها همچون موضع اتحادیه اروپا، روسیه، چین و ژاپن است و عراق جزئی از نظام تحریمی نخواهد بود.
نخست وزیر عراق در این دیدار پس از شنیدن نقطه نظرات هیات ایرانی در خصوص برخی مشكلات و هماهنگی ها در مناسبات دو كشور، برای رفع آن قول مساعد داد.
دانایی فر نیز در این دیدار از جمله خواستار افزایش تعداد گذرگاه های مرزی میان دو كشور، توسعه صادرات كالاهای ایرانی به عراق و اجرای طرح خط آهن شلمچه - بصره شد.
رئیس ستاد توسعه روابط اقتصادی با عراق و سوریه همچنین در این دیدار از مواضع مثبت دولت و ملت عراق بویژه عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در قبال جمهوری اسلامی ایران، قدردانی كرد.
در ادامه این دیدار دو طرف به تفصیل درخصوص آخرین وضعیت روابط اقتصادی و همكاری های مختلف دو كشور بحث و تبادل نظر كردند.
دانایی فر و مسجدی امروز در بغداد همچنین با 'عبداله اللعیبی' وزیر حمل و نقل عراق، 'بنگین ریكانی' وزیر مسكن و شهرسازی، و 'لوی الخطیب' وزیر برق عراق دیدار و با آنان در خصوص آخرین تحولات مربوط به روابط دو كشور گفتگو كردند.
دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه در ادامه سفر سه روزه به عراق قرار است با تعدادی دیگری از وزیران و مسوولان عراقی نیز دیدار و گفتگو كند.
خاورم*2**380**