۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۵
کد خبر: 83127794
T T
۰ نفر
بارندگي به 400 كيلومتر از راه هاي عشايري خوزستان خسارت زد

اهواز - ايرنا - مديركل امور عشايري خوزستان گفت: بارندگي سيل آسا در روزهاي پنجشنبه و جمعه گذشته به 400كيلومتر از راه هاي عشايري در شمال و شمال شرق خوزستان به ميزان 10 تا 30درصد خسارت زد.

علي رحم كريمي يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود:بارندگي ها همچنين به 200خانوار عشايري در مناطق شوش ، لالي ، انديكا ، انديمشك و گتوند خسارت وارد كرد و سيلاب برخي از اقلام اساسي و علوفه دام آنان را از بين برد.
وي گفت: در جريان بارش هاي كم سابقه اخير ، 842 راس دام سبك عشاير در مناطق لالي ، دزفول و شوش تلف شد.
كريمي حجم بارندگي هاي اخير در مناطق شمال و شمال شرق خوزستان را در مدت زماني كوتاه كم سابقه بيان كرد و افزود:بيشترين حجم خسارت به عشاير استان از جريان سيلاب بوده است.
مديركل امور عشايري خوزستان با بيان اينكه هنوز ميزان خسارت ريالي به عشاير برآورد نشده است افزود: در نشست ستاد مديريت بحران استانداري خوزستان كه فردا دوشنبه در دزفول برگزار مي شود خسارت بارندگي هيا اخير در بخش هاي مختلف بررسي و اعلام مي شود.
بارندگي هاي پاييزه امسال در خوزستان به عشاير و ايل راه هاي استان خسارت زد ولي حجم خسارت در بارندگي هاي اخير بسيار بيشتر بود.
به گزارش ايرنا خشكسالي در سال آبي 97-96 و كاهش نزولات جوي شرايط بسيار سختي براي تامين علوفه (مراتع) عشاير به وجود آورد ولي خوشبختانه بارندگي هاي پاييزي امسال نگراني آنان براي آب بهداشتي و دام عشاير را برطرف كرد.
مناطق قشلاقي خوزستان ميزبان عشاير استان هاي لرستان ، همدان ، ايلام ، اصفهان ، كهگيلويه و بويراحمد و چهارمحال و بختياري و كرمانشاه است.
استان خوزستان در سال آبي 97-96 با خشكسالي بي سابقه در نيم قرن اخير رو به رو بود كه اين مساله مشكلات زيادي براي عشاير خوزستان به وجود آورد.
اين عشاير با داشتن 1.1ميليون راس دام سبك به مدت هفت ماه در مناطق قشلاقي ، شمال ، شمال شرق و جنوب شرق استان خوزستان ساكن هستند.
عشاير خوزستان نيز حدود يك ميليون و 950هزار راس دام سبك در اختيار دارند و از مراتع استان بر اساس تقويم چراي دام ، استفاده مي كنند.
بر اساس اعلام سازمان امور عشايري كشور ، عشاير ايران حدود 25درصد نياز كشور به گوشت قرمز را تامين مي كند.
6065/6068

سرخط اخبار استان‌ها