۱۲ آذر ۱۳۹۷، ۲۳:۰۲
کد خبر: 83121737
T T
۰ نفر
نوای وقت: واشنگتن باید بدهی خود را به پاكستان پرداخت كند

اسلام آباد- ایرنا- روزنامه اردو زبان «نوای وقت» چاپ پاكستان نوشت: آمریكا باید برای جبران خسارت های مالی و جانی جنگ هفده ساله این كشور با گروه های مختلف تروریستی منطقه، 9 میلیارد دلار دیگر به دولت اسلام آباد پرداخت كند.

به گزارش شامگاه دوشنبه ایرنا، در مقاله روزنامه پرشمارگان نوای وقت آمده است: وزارت خارجه پاكستان اخیراً اعلام كرده كه دولت اسلام آباد از واشنگتن خواسته است تا هرچه زودتر 9 میلیارد دلار بدهی خود را به پاكستان پرداخت كند.
به نوشته این روزنامه، این 9 میلیارد دلار، كمك مالی آمریكا به كشورهای متحد است كه مدت زیادی به پاكستان پرداخت نشده است.
از سوی دیگر، «رابرت پالادینیو» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریكا در واكنش به درخواست پاكستان گفته كه واشنگتن خواهان اقدامات لازم به منظور افزایش روابط دوجانبه با اسلام آباد است.
در ادامه مقاله این روزنامه آمده است: آمریكا باید به منظور جبران خسارت های مالی و جانی جنگ هفده ساله پاكستان با گروه های تروریستی، ۱۲ میلیارد دلار به پاكستان می پرداخت؛ در حالی كه تنها سه میلیارد دلار از این پول را پرداخت كرده و همواره به بهانه های مختلف از پرداخت الباقی بدهی خود به پاكستان سر باز زده است.
این روزنامه پاكستانی می افزاید: هرگاه فشارها از جانب پاكستان برای برای گرفتن حق خود از آمریكا افزایش می یابد، سیاستمداران آمریكایی از افزایش روابط دوجانبه و اعتماد سازی سخن می گویند تا خود را به این بهانه از زیر فشار رها كنند.
به باور نگارنده این مقاله، این بار كاملاً فرق دارد؛ چرا كه ترامپ صریح اعلام كرده است كه تمامی كمك‌ های مالی به پاكستان را متوقف خواهد كرد و این اقدام آمریكا در حقیقت از تغییر سیاست‌های خارجی ایالات متحده در منطقه خبر می‌دهد.
این روزنامه می افزاید: به نظر می رسد كه هندوستان محور اصلی سیاست های جدید آمریكا برای تحقق اهداف خود در خاورمیانه به ویژه در افغانستان باشد.
نگارنده در بخش دیگری از این مقاله نوشت: در حقیقت تمامی كشورهای جهان به قربانی شدن پاكستان در جنگ با تروریسم واقفند و بیانیه اخیر سازمان مبارزه با تروریسم اتحادیه اروپا برای تقدیر از تلاش‌های پاكستان در مقابله با تروریسم و ارزشمند خواندن این اقدامات، گویای این حقیقت است. برخلاف كشورهای اروپایی، آمریكا می‌خواهد پاكستان همیشه محتاج آنها باشد و در برابر همه خواسته‌های آنها سر فرود آورد.
در بخش پایانی این مطلب آمده است: گرچه 9 میلیارد دلار در قبال خسارت های جانی و مالی پاكستان بسیار ناچیز است، اما ما می خواهیم حق خود را از آمریكا بگیریم تا اجازه ندهیم خون قربانی های این جنگ طولانی پایمال شود.
این روزنامه به دولت پاكستان توصیه كرده تا برای گرفتن حق خود از طریق دادگاه های جهانی اقدام كند تا همه دنیا بدانند آمریكا به پاكستان بدهكار است و از دادن بدهی خود سر باز می زند.
شبس**آساق**6125**1917