۱۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۹:۱۴
کد خبر: 83121582
T T
۰ نفر
انتقاد وزیر اقتصاد از تغییر پیاپی بخشنامه بازگشت ارز صادراتی

تهران- ایرنا- وزیر اموراقتصادی و دارایی در واكنش به درخواست رییس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برای بازنگری در بخشنامه بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: بی ثباتی و تغییر مكرر این بخشنامه به یك آفت تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، هفتاد و نهمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی عصر دوشنبه با حضور فعالان بخش خصوصی و وزیران صنعت، معدن و تجارت و اموراقتصادی و دارایی و همچنین رییس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران در محل اتاق برگزار شد.
در این نشست، رییس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاكید كرد ایجاد محدودیت در صنایع بالادستی پتروشیمی مانع از ورود ارز می شود و عاقلانه نیست. همچنین سیاست های قیمت گذاری در محصولات پایین دستی به حاشیه سود این شركت ها زیان زده كه عمده آن ناشی از صادرات است.
«محمدرضا پورابراهیمی» بر ضرورت بازنگری در قیمت خوراك پتروشیمی تاكید كرد.
وی همچنین از نارضایتی صادركنندگان درباره آخرین بخشنامه بازگشت ارز حاصل از صادرات خبر داد و بازنگری در آن را خواستار شد.
وزیر اموراقتصادی و دارایی بر لزوم ثبات مقررات تاكید كرد و گفت: با تغییر مكرر بخشنامه ها دیگر كسی برای آنها اهمیتی قایل نمی شود.
با این همه، «فرهاد دژپسند» تاكید كرد «اگر ضرورت تغییرات بسیار عمیق و جدی است می توان پیشنهادها را جمع بندی و به دبیرخانه ارایه كرد».
وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت سعی می كند نظر بخش خصوصی را داشته باشد كه با وجود جمع بندی نهایی در ارتباط با این بخشنامه قرار شد جلسه خاصی با بخش خصوصی در این ارتباط گذاشته شود.

** ضرورت كاهش قیمت مواد اولیه
نایب اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و كشاورزی ایران در این نشست با ارایه گزارشی درباره وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی گفت: برای رقابت پذیر كردن صنایع پایین دستی و كاهش دادن قیمت تمام شده تولیدات، فشار باید روی كاهش قیمت مواد اولیه وارد شود.
«پدرام سلطانی» افزود: به ازای هر یك میلیون تن تولید در صنایع بالادستی، باید 940 هزار دلار سرمایه گذاری می شود تا یك شغل به وجود آید؛ در حالی كه در صنایع مكمل برای یك میلیون تن تولید، می توان تا 200 هزار اشتغال ایجاد كرد و هزینه ایجاد هر شغل فقط 21 هزار دلار است.
وی ادامه داد: یكی از اهداف اصلی تحریم ها، پتروشیمی است و با توسعه صادرات به سمت صنایع پایین دستی كه بازارهای آن در دسترس و مصون تر است، به تحریم پاتك می زنیم.
به گفته وی، بجز ایران، در هیچ كشوری برای صادرات مواد اولیه صنایع پتروشیمی معافیت مالیاتی صادر نمی شود؛ در عوض می توان برای توسعه صنایع پتروشیمی 15 تا 20 درصد به مدت 15 تا 30 سال معافیت مالیاتی لحاظ كرد.
سلطانی گفت: سازوكار بورس كالا، با شرایط رقابتی صنایع بالادست ما همخوانی ندارد زیرا متعلق به بخش عمومی غیر دولتی و به طور مشترك هستند و نمایندگان آنها در بورس حضور دارند.
رییس هیات مدیریه اتحادیه تعاونی های صنایع پایین دستی پتروشیمی كشور نیز گفت: دولت باید سیاست خود را نسبت به صادرات این محصولات كه به عنوان مواد اولیه در كشور استفاده می شود، تغییر دهد.
«نصرالله رضازاده» افزود: ظرفیت بخش پلیمری كشور 16 میلیون تن است اما فقط سه میلیون تن آن كار می كند و اگر مقررات و ضوابطی را برای تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی تنظیم كنیم این ظرفیت فعال می شود.

** بورس كالا فقط یك ابزار است
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران نیز در این نشست گفت: بورس كالا فقط ابزار است و نباید مورد سوء استفاده قرار گیرد.
«شاپور محمدی» افزود: سازمان بورس برای كمك به بخش خصوصی نه انعطاف زیادی دارد اما نباید ارزش آن با این ابزار، داوری شود.
محمدی از نظر اقتصادی معافیت مالیاتی را به صرفه تر از تغییر قیمت یك كالا ارزیابی كرد و گفت: در بسیاری موارد معافیت مالیاتی توصیه نمی شود اما باید از مالیات بر خلق ارزش به سمت مالیات بر مصرف برویم.
وی ادامه داد: با قیمت گذاری در بورس كالا به طور كل مخالفیم و باید سازوكاری تدوین شود كه به كسی لطمه نزند.

** تشكیل كارگروهی با حضور همه دینفعان بخش پتروشیمی
وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست گفت: باید كارگروهی تشكیل شود و ذی نفعان پتروشیمی در آن حضور داشته باشند.
«رضا رحمانی» افزود: تحریم فرصت است و باید از آن استفاده كرد و نباید فقط آسیب ها را دید.
وی افزود: با همه قوا آماده ایم دوستان فعال در این بخش را همراهی كنیم.
وزیر اموراقتصادی و دارایی نیز در پایان نشست گفت: جلسه بعدی 2 هفته دیگر برگزار می شود و باید دوباره این موضوع بررسی شود.
وی به همه بخش های مرتبط با پتروشیمی یك هفته مهلت داد نظر كتبی خود را به دبیرخانه ارسال كنند.

اقتصام*6984*1961*