۱۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۸:۵۲
کد خبر: 83120341
T T
۰ نفر
270 ميليارد ريال به طرحهاي آبخيزداري خراسان رضوي اختصاص يافت

مشهد- ايرنا- مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان رضوي گفت: امسال 270 ميليارد ريال از صندوق توسعه ملي به اجراي طرح هاي آبخيزداري اين استان اختصاص يافت.

عليرضا صحرايي روز يكشنبه در حاشيه بازديد از طرح هاي آبخيزداري روستاي گلبوي نيشابور طي گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: 64 طرح آبخيزداري در استان در حال اجراست كه تاكنون 70 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.
وي با بيان اينكه بيشترين مشكل در اين بخش مربوط به روستاهاي واقع در كوهپايه است اظهار كرد: هدف از اجراي طرح هاي آبخيزداري كنترل سيلاب ها و رسوبات حاصل از آن و استحصال آب است.
وي گفت: براي اولين بار در نيشابور و كاشمر شاهد مشاركت 6 ميليارد ريالي خيرين در اجراي طرح هاي آبخيزداري هستيم كه 10 ميليارد ريال نيز از محل صندوق توسعه ملي به اين بخش اختصاص يافته است.
صحرايي افزود: از هشت ميليون و 200 هزار هكتار عرصه منابع طبيعي استان 6 ميليون و 500 هزار هكتار داراي سند مي باشد كه از اين ميزان براي 150 هزار هكتار سند تك برگ صادر شده است.
وي اظهار داشت: از كل عرصه منابع طبيعي استان براي 2 ميليون هكتار آن قرارداد حفاظت مشاركتي با همكاري مردم منعقد شده است.
وي گفت: طي سال جاري از 333 هكتار اراضي ملي استان خلع يد شده و در اين ارتباط 213 فقره پرونده تشكيل شده و 9 فقره عمليات اطفاي حريق نيز در 16 هكتار از اراضي انجام شده است.
صحرايي افزود: در اين مدت 564 فقره پرونده تخريب اراضي ملي در 741 هكتار تشكيل شده و 310 اصله درخت، 55 متر مكعب چوب، يك تن ذغال، 2 هزار 216 كيلو گرم محصولات فرعي جنگلي و مرتعي و 39 كوزه ذغال كشف و در اين ارتباط 51 دستگاه خودرو سنگين و 75 دستگاه خودرو سبك توقيف شده است.
فرماندار نيشابور نيز در بازديد از روند اجرايي بند خاكي روستاي گلبوي نيشابور گفت: اين طرح با اعتبار پنج ميليون ريال و با مشاركت پنج روستا در حال اجراست.
سعيد شيباني افزود: با تكميل اين بند خاكي بيش از سه هزار نفر از مزاياي آن برخوردار شده و با تقويت و احياي قناتها و جلوگيري از وقوع سيلابها شاهد روند معكوس مهاجرت خواهيم بود.
وي اظهار داشت: اين بند خاكي در هر نوبت آبگيري توانايي ذخيره بيش از 300 هزار متر مكعب و در مجموع بيش از يك ميليون متر مكعب آب را دارد.
وي گفت: امسال 915 ميليون تومان از محلل اعتبارات صندوق توسعه ملي به سه حوزه گلبو، بجنو و شهر بار در شهرستان نيشابور اختصاص يافته است.
شهرستان 450 هزار نفري نيشابور در 127 كيلومتري غرب مشهد قرار دارد.
9869 / 6053