۱۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۰
کد خبر: 83120006
T T
۰ نفر
چهارمين نشست استپ در دانشگاه سلطان قابوس آغاز شد

تهران- ايرنا- چهارمين دوره از نشست تبادل تجربيات علم و فناوري (STEP) در كشورهاي اسلامي در دانشگاه سلطان قابوس عمان و به همت اين دانشگاه و بنياد مصطفي (ص) آغاز شد.

به گزارش روز يكشنبه گروه علمي ايرنا از بنياد مصطفي (ص) چهارمين دوره از نشست تبادل تجربيات علم و فناوريScience and Technology Exchange Program (STEP) in Islamic Countries در كشورهاي اسلامي صبح امروز در مسقط پايتخت عمان با حضور بيش از 80 دانشمند از 20 كشور در دانشگاه سلطان قابوس آغاز شد.
رحمه المحروقي، معاون تحصيلات تكميلي دانشگاه سلطان قابوس در افتتاحيه نشست استپ با اشاره به اهميت اين نشست در ارتقاي علم و فناوري در كشورهاي مسلمان گفت: محققان و دانشمندان مسلمان از سراسر جهان و دانشمندان غيرمسلماني كه در كشورهاي اسلامي مشغول به فعاليت هستند، قرار است در مورد دستاوردها، ايده ها، تجارب و چالش هاي پيش روي آنان در طي تحقيقات و تلاش هاي علمي شان بپردازيم.
در ادامه اين نشست سعيد سركار، دبير ستاد توسعه فناوري نانو بيان كرد: تعامل دانشمندان مسلمان با يكديگر كم است و برگزاري نشست هايي همچون استپ اين فرصت را فراهم مي كند كه دانشمندان مسلمان دور هم گرد آمده و كيفيت زندگي جامعه مسلمانان را از طريق علم و فناوري بهبود ببخشند.
سلامت، انرژي و آب موضوعات اصلي اين دوره از نشست استپ را تشكيل مي دهند. در اين رويداد چهار روزه، شاهد ارائه هايي در زمينه هاي نانوفناوري، زيست فناوري، فناوري ارتباطات و اطلاعات (ICT) و كاربردهاي آن در سه حوزه اين دوره از نشست استپ خواهيم بود.
برگزيدگان پيشين جايزه مصطفي (ص) از جمله پروفسور جكي يينگ از سنگاپور و پروفسور محمدامين شكرالهي از ايران نيز در اين رويداد حضور دارند.
در حاشيه نشست استپ، برنامه اي تحت عنوان نشست آشنايي صنايع با دستاوردهاي دانشمندان جهان اسلام (
EISA) نيز در حال برگزاري است كه هدف برپايي آن ايجاد ارتباط بين جامعه علمي و سرمايه گذاران است كه مي توانند ايده هاي خلاق علمي خود را به محصول تبديل كنند. نشست ايسا شامل سه بخش اصلي نمايشگاه، ارائه و مذاكرات تجاري است كه 25 شركت دانش بنيان از 12 كشور در نمايشگاه ايسا حضور دارند.
بنابراين گزارش رويداد استپ به صورت مشترك توسط بنياد مصطفي (ص) و دانشگاه سلطان قابوس با هدف ايجاد ارتباط بين دانشمندان جهان اسلام عمان برگزار مي شود.
نشست استپ در سال 2015 توسط بنياد مصطفي (ص) با هدف ارتقا و همكاري ميان دانشمندان جهان اسلام كار خود را شروع كرد. اين رويداد سالانه برگزار مي شود و به درخواست دانشگاه كراچي پاكستان يك دوره فوق العاده نيز قرار است در اسفند جاري در پاكستان برگزار شود. اين نشست با هدف ايجاد شبكه اي براي ارتباط بين دانشمندان مسلمان و شتاب دادن به پيشرفت علمي در جهان اسلام ايجاد شده است.
دوره هاي پيشين نشست هاي علمي استپ همزمان با اعطاي اولين دوره جايزه مصطفي (ص) در دانشگاه هاي تهران، دومين دوره در دانشگاه پوتراي مالزي و سومين دوره سال گذشته و همزمان با دومين دوره جايزه مصطفي (ص) برگزار شده است.
علمي**9157**1440
۰ نفر