۱۱ آذر ۱۳۹۷، ۳:۴۱
کد خبر: 83119313
T T
۰ نفر
عفو بین الملل ابعاد جدید توحش آل سعود را برشمرد

تهران – ایرنا – سازمان عفو بین الملل اخیرا در گزارشی به تشریح مواردی كه در آن ها حقوق مردم عربستان به دست نظام مستبد حاكم بر این كشور نقض شده، پرداخت و در این خصوص 10 نكته را در فهرستی عنوان كرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از سازمان عفو بین الملل، پس از مرگ 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار منتقد آل سعود در ساختمان كنسولگری عربستان در استانبول تركیه، عربستان سعودی بار دیگر در كانون توجه جهانیان قرار گرفت.
براساس این گزارش، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه گفت كه معتقد است قتل خاشقچی داخل كنسولگری عربستان در استانبول یك جنایت وحشیانه بوده است.
اما قتل خاشقچی تنها یك حادثه از سری طولانی مواردی است كه به كارنامه مخوف عربستان سعودی در زمینه حقوق بشر اضافه شده است.
1- جنگ در یمن:
ائتلاف بین المللی به فرماندهی عربستان سعودی به صورت چشمگیری در جنگ ویرانگر یمن طی سه سال و نیم گذشته نقش داسته است. جنگی كه منجر به كشته شدن هزاران غیرنظامی از جمله كودكان از طریق انفجار یا بمباران بیمارستان ها، مدارس و منازل شد. سازمان عفو بین الملل از نقض مكرر قانون بین المللی حقوق بشر از جمله جنایت جنگی در این جنگ اطمینان دارد؛ اما با این حال كشورهایی مانند آمریكا، انگلیس و فرانسه به فروش سلاح به عربستان ادامه می دهند.
2- سركوب فعالان سیاسی، روزنامه نگاران و دانشگاهیان
از زمان به قدرت رسیدن محمدبن سلمان، بسیاری از فعالان و كنشگران سیاسی دستگیر یا محكوم به حبس های طولانی مدت شدند تنها به خاطر اینكه به حق مسالمت آمیز خود در بیان نظراتشان پرداختند. مقام های سعودی جامعه كوچك از مدافعان حقوق بشر در این كشور را كه دارای صدایی بلند هستند هدف قرار داده است. مقام های سعودی با استفاده از قوانین مبارزه با تروریسم و مبارزه با جرایم الكترونیكی فعالیت مسالمت آمیز فعالان حقوق بشری را در این كشور سركوب و با آن ها مقابله می كنند.
3- بازداشت مدافعان حقوق زنان:
در سال جاری، شماری از چهره های برجسته مدافع حقوق زنان در عربستان سعودی دستگیر شدند. مقام های سعودی «لجین الهذلول»، «ایمان النجفان» و «عزیزه یوسف» را بدون توجیه هیچ گونه اتهامی به آن ها دستگیر كردند. مقام های سعودی برای اینكه چهره این فعالان حقوق زنان را تخریب كنند آن ها را به خیانت متهم كردند و در دادگاه ویژه مبارزه با جرایم تروریستی به مجازات زندان طولانی مدت محكوم كردند.
4- اجرای احكام اعدام:
ده ها نفر همه ساله در عربستان سعودی اعدام می شوند. اجرای احكام اعدام در این كشور معمولا در ملاء عام و با گردن زدن محكومان اجرا می شود. عربستان سعودی همچنان با محاكمه های بسیار ظالمانه به اجرای حكم اعدام ادامه می دهد. طی سال جاری تاكنون 108 نفر كه تقریبا نیمی از آن ها به دلیل جرایم مربوط به مواد مخدر اعدام شدند.
5- مجازات های سخت یا غیرانسانی یا تحقیرآمیز
همچنان دادگاه های عربستان سعودی پس از محاكمه های ظالمانه ، مجازات شلاق زدن را در بسیاری از موارد اجرا می كنند. «رائف بدوی» به 1000 ضربه شلاق و 10 سال زندان به دلیل نوشتن در فضای مجازی محكوم شد. همچنین اجرای حكم قطع دست و پا همچنان به عنوان مجازات در برخی از جرایم اجرا می شود.
6- شكنجه در بازداشت
برخی از بازداشت شدگان و متهمانی كه در دادگاه سعودی محاكمه شدند به سازمان عفو بین الملل گزارش دادند كه مقام های سعودی از نیروهای امنیتی برای شكنجه و ضرب و شتم بازداشت شدگان استفاده می كنند و شكنجه گران هرگز به عدالت تحویل داده نمی شوند.
7- تبعیض برنامه ریزی شده علیه زنان
زنان و دختران همچنان با تبعیض در عربستان مواجه هستند و قوانین حاكم بر این كشور باعث تبعیض علیه زنان شده است.
8- تبعیض دینی
اقلیت شیعه در عربستان سعودی همچنان با تبعیض مواجه هستند كه باعث شده تا از بهره مندی از خدمات دولتی و اشتغال باز بمانند. ده ها تن از شیعیان عربستانی پس از اعتراضات سال های 2011 و 2012 علیه حكومت به اعدام یا حبس های طولانی مدت محكوم شدند.
9- آنچه كه در سعودی اتفاق می افتد در همان جا باقی می ماند
مقام های سعودی فعالان این كشور و خانواده قربانیانی كه با سازمان حقوق بشری مستقل مانند سازمان عفو بین الملل یا دیپلمات های خارجی و روزنامه نگاران ارتباط برقرار كنند مجازات می كنند.
10- قتل جمال خاشقچی
به دنبال قتل هولناك جمال خاشقچی، سازمان عفو بین الملل از آنتونیو گوترش دبیركل سازمان ملل متحد خواست تا تحقیقات مستقلی ازسوی سازمان ملل برای كشف ابهامات قتل خاشقچی صورت بگیرد.
خاشقچی روز 2 اكتبر (10 مهر) برای ثبت ازدواج خود به ساختمان كنسولگری عربستان در استانبول مراجعه كرد، اما پس از ورود به كنسولگری ناپدید شد.
حكومت آل سعود پس از 18 روز انكار، در پی فشار بین‌المللی با صدور بیانیه‌ای به قتل او در ساختمان كنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام كرد كه در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر از جمله 15 مأمور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده‌اند.
همه مدارك و شواهد نشان می‌دهد كه 15 مأمور از نزدیكان بن سلمان ولیعهد سعودی كه از طرف او به استانبول اعزام ‌شده بودند، عامل قتل خاشقچی و نابودكردن جنازه وی هستند و بر این اساس، دولت تركیه خواستار استرداد این افراد برای محاكمه در استانبول است.
شبك**9365**1392