۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۳۷
کد خبر: 83114479
T T
۰ نفر

نمایشگاه توانمندی های اردستان گشایش یافت

۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۳۷
کد خبر: 83114479
نمایشگاه توانمندی های اردستان گشایش یافت

كاشان - ایرنا - نمایشگاه توانمندی های اردستان با 30 غرفه به مناسبت هفته فرهنگی این شهرستان در آیینی با حضور مسئولان و جمعی از مردم كار خود را آغاز كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرماندار اردستان روز سه شنبه در آیین راه اندازی این نمایشگاه گفت: نمایشگاه توانمندی ها شامل غرفه های میناكاری، نقاشی روی سفال، نقاشی زیرلعابی، نقاشی برجسته، سفالگری، سنگ تراشی سنتی، تذهیب و نگارگری است.
حمیدرضا تاملی همچنین سبد بافی، قالی، نمد و گلیم، تابلو فرش، بافتنی، گیاهان دارویی، عروسك سازی، ظروف آشپزخانه، غذاهای بومی محلی، محصولات لبنی و دامی، تولیدات خانگی، كودك و نوجوان و غرفه ویژه شهدا را از دیگر بخش های نمایشگاه توانمندی های اردستان برشمرد.
وی، لزوم ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع دستی و تولیدات محلی در شهرهای اردستان، زواره و مهاباد با همكاری شوراها و شهرداری ها را یادآور شد و افزود: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید هر چه زودتر نسبت به تشكیل تشكلی صنفی و شركتی تعاونی در زمینه مرتبط اقدام كند تا كارها با برنامه ریزی و عادلانه انجام شود.
فرماندار اردستان با تاكید بر لزوم نمایش آثار تاریخی، صنایع دستی، مشاغل و غذاهای بومی این شهرستان بیان كرد: برنامه های این چنینی كه با مشاركت و حضور جدی مردم اجرا شود، موفق تر خواهد بود.
وی تصریح كرد: ظرفیت های اردستان با توجه به فرهنگ و پیشینه تاریخی این شهرستان تا كنون به درستی شناسانده نشده كه برپایی چنین نمایشگاه هایی می تواند گامی موثر در این زمینه باشد.
تاملی اضافه كرد: یكی از مسائل مهم در این راستا حضور و مشاركت بانوان در فعالیت های اجتماعی است كه به عنوان یك سیاست جدی از سوی دولت نیز در دستور كار قرار دارد.
وی در ادامه بر توجه به ظرفیت های گردشگری اردستان تاكید كرد و گفت: بدون شك می توان با همدلی، هماهنگی و بهره برداری از این میراث چند هزار ساله دارای گوناگونی فرهنگی و اقلیمی زمینه اشتغال و پیشرفت را فراهم كرد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز گفت: برخی رشته های صنایع دستی فراموش شده كه باید احیا و از آوردن صنایع خارج از شهرستان خودداری شود.
جعفر جعفر صالحی افزود: بر اساس شواهد، در بومگردی آن دسته از صنایعی مورد استقبال گردشگران واقع شده و توانستند رشد كنند كه ویژه همان منطقه بودند.
وی بیان كرد: برخی از رشته های بومی و اصیل صنایع دستی به یك منطقه اختصاص دارد كه باید در همان محدوده حفظ شود چرا كه بسیاری از افتخارها و امتیازهای به دست آمده در كشور و جهان از ناحیه صنایع دستی و هنرهای سنتی، مرهون تلاش هنرمندان بومی از جمله در نقاط گوناگون استان اصفهان است.
معاون اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با تاكید بر لزوم پشتیبانی از هنرمندان عنوان كرد: باید بحث بیمه و پرداخت تسهیلات به آنها جزو برنامه قرار گرفته و پیوندشان با بازار فروش تقویت شود.
وی اضافه كرد: سوای راه اندازی بازارچه دائمی محصولات بومی در نقاطی مانند اردستان، ایجاد بازارچه تخصصی صنایع دستی هم نیازی ضروری است كه در صورت واگذاری زمینی مناسب، اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمادگی تامین اعتبار لازم جهت راه اندازی این مهم را دارد.
جعفر صالحی، شهرت هنر سفالگری اردستان را یادآور شد و تاكید كرد: بانوان هنرمند از جمله در این شهرستان توانمندی های بسیاری دارند اما برخی از آنها ناشناخته مانده كه باید به خوبی مورد استفاده قرار گیرد.
به گفته وی، 199 رشته از مجموع 300 رشته صنایع دستی ثبت شده و شناخته شده ایران در اصفهان وجود داشته و جزو استان های شاخص در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی بشمار می رود.
نمایشگاه توانمندی های این شهرستان از ششم تا پانزدهم آذرماه در سالن شهرداری اردستان برای بازدید عموم علاقه مندان دایر است.
اردستان با جمعیت افزون بر 42 هزار نفر در فاصله 118 كیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع می باشد.
7431/8123

سرخط اخبار استان‌ها