۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۴۸
کد خبر: 83113005
T T
۰ نفر
جادوي جمع جوانان تئاتري روي آنتن تلويزيون

تهران- ايرناپلاس- سريال «نجوا» كه اين روزها به قسمت‌هاي پاياني خود نزديك شده است، با وجود برخي ضعف‌ها يكي از معدود مجموعه‌هاي تلويزيوني قابل تأمل اين سال‌هاست.

ابراهيم شيباني، كارگردان سريال، سجاد افشاريان، بازيگر نقش جلال، پوريا رحيمي سام در نقش ساماني و نغمه ارجمند بازيگر نقش فروغ مهمان ايرناپلاس بودند.

ايرناپلاس: درباره ايده سريال «نجوا» و فيلمنامه‌اي كه بيست قسمت آن آماده بوده صحبت كنيد، اين فيلمنامه چه ويژگي‌ها و جذابيت‌هايي داشت كه دست به ساخت سريال «نجوا» زديد؟

شيباني: مشكل عمده آثار نمايشي، نبودن قصه و فيلمنامه است. فرقي هم ندارد همان اتفاقاتي كه در سينما مي‌افتد در تلويزيون هم بدترش رخ داده است. نوشته‌هاي آقاي شاهسواري براي ما آشنا است. با چند مجموعه موفق مانند (اولين شب آرامش ، بي‌گناهان و ...) ثابت شده كه متفاوت مي‌نويسد. نوع نگاه و ديالوگ‌نويسيشان با اكثر نويسندگاني كه بيشتر در تلويزيون مي‌نويسند تفاوت دارند . در « نجوا » هم همين اتفاق افتاده بود. با يك متن خوب و كم‌اشكال رو‌ به‌رو بوديم. موضوعي كه مطرح كرده بودند برايم جذاب بود .بعد از متن تهيه‌كننده است كه برايم اهميت زيادي دارد. بيشتر تصميمات به همراه تهيه‌كننده گرفته مي‌شود. «نجوا» اين خصوصيات را داشت. هم تهيه‌كننده و هم نويسنده سعيد شاهسواري بود كه نيازي به معرفي ندارد. حضور ايشان كافي بود كه راغب شوم اين پروژه را بپذيرم.

**انتخاب بازيگر از ميان 700 نفر

ايرناپلاس: درباره تركيب بازيگران بگوييد. چند چهره جوان در كنار دو چهره پيشكسوت (آقايان نجفي و كرامتي) كه معروف و كم‌ كار هم هستند، قرار گرفته‌اند. اين تركيب از ابتدا وجود داشت يا بازيگري بود كه انتخاب كنيد، اما سر پروژه ديگري باشد؟

شيباني: به همراه آقاي شاهسواري نزديك به يك سال در پيش‌توليد بوديم ، با يكي دو تماس متوجه شديم كه از بازيگران معمول تلويزيون استفاده نكنيم بهتر است. به چند دليل، اول اينكه بازيگران اين حوزه معمولا حوصله يازده ماه كار را ندارند و نكته بعدي هم بحث دستمزد بود و در نهايت اينكه دوستان بازيگر همزمان سر چند پروژه هستند و هماهنگي براي ما مقدور نبود. ترجيح داديم با بازيگراني كه همزمان سر چند پروژه هستند، همكاري نداشته باشم. به همين دليل تصميم گرفتيم سراغ بازيگران تئاتري برويم كه هنوز متعهدترند. اولين گزينه ما سجاد افشاريان بود، چند ماه قبل يك كار از ايشان ديده بودم به نام «اسكارلت دهه 60 ». خيلي آن را دوست داشتم. با آقاي شاهسواري تصميم گرفتيم كه از آقاي افشاريان براي بازي در سريال نجوا و براي نقش جلال شايان دعوت كنيم. نفر دومي كه بدون هيچ ترديدي به سراغش رفتم آقاي پوريا رحيمي‌سام بود كه چند كار سينمايي در نقش‌هاي كوتاه اما فوق‌العاده از او ديده بودم.

در همان مراحل اوليه گپ‌‌وگفت، از هر دو خواستيم كه فيلمنامه را بخوانند. براساس اين دو نفر بقيه بازيگران را انتخاب كرديم. حدود پانصد الي هفتصد نفر در حوزه نمايش اعم از بازيگران حرفه‌اي در تئاتر، هنرجويان، دانشجويان ‌تئاتر و ... را در طول يك سال ديديم.

مهمترين شاخصه بازيگران تئاتر داشتن انگيزه بالا است. در اين يك سال پوريا يك فيلم بازي كرد آن هم نقش كوتاه در فيلم سينمايي «اسرافيل» و سجاد هم در دو نمايش حضور داشت. آقاي كرامتي از ابتدا قرار بود نقش سليمي را بازي كنند. براي نقش هرمزي هم چند كانديدا داشتيم. چند ماه با يكي از دوستان عزيز تمرين كرديم، در نهايت پيشنهاد آقاي نجفي مطرح شد. پس از آنكه فيلمنامه را خواندند، اين نقش را پذيرفتند. حدود پنج ماه تمرين كردند. اكثر بازيگران حداقل چهار الي پنج ماه تمرين داشتند. اين اتفاق در تلويزيون كم‌نظير است.

ايرناپلاس: آقاي رحيمي سام درباره نقش خود بگوييد. از ابتدا در فيلمنامه اين كاراكتر به همين صورتي كه در سريال مي‌بينيم وجود داشت؟ از آن دست نقش‌هاي منفي و پرزحمت است.

رحيمي‌سام: يك زماني يك نگراني‌هايي براي بازي كردن كاراكترهاي منفي مخصوصا در تلويزيون وجود داشت. اما فكر مي‌كنم الان ديگر اين تعبير وجود نداشته باشد. شايد هم من ديگر نمي‌بينم. اما براي من بازي‌كردن كاراكتر ساماني آغشته به يك مزاياي ديگري بود كه مربوط به فيلمنامه مي‌شد. من معتقد هستم كه اين كاراكتر جدا از قصه فحش‌خوري به نظرم يك از بهترين كاراكتر منفي‌هاي نوشته شده براي ‌تلويزيون است، حداقل معاصر. اينكه يك كاراكتري با اين خصوصيات، اين ميزان شانس سمپات شدن را داشته باشد. چون به همين اندازه‌اي كه شما مي‌گوييد من بازخوردهايي در سمپات شدن با اين كاراكتر و همذات‌پنداري با اين نقش را داشته‌ام كه براي تلويزيون يك قواره جديدي است. شايد تلويزيون آن محبوبيت گذشته را نداشته باشد اما هنوز هم يك رسانه گسترده است. اين وسوسه با هر كسي است كه در هنر و رسانه فعاليت مي‌كند به نظر من مواجه شدن با اين ميزان مخاطب او را وسوسه مي‌كند. در عين اين وسوسه همه ما به اين فكر مي‌كنيم كه در كاري با استانداردهاي ويژه و به اندازه كافي جدا از مسيرهاي طي شده تلويزيون، قرار بگيريم. مجموعه «نجوا» اين ويژگي‌ها را داشت. يعني هم فيلمنامه، هم پروسه تهيه‌كننده و كارگردان و بعد هم يكي كست بسيار متفاوت براي تلويزيون همراه داشت.

**شبكه يك پشت سريالش نايستاد

در اين سال‌ها بازيگران زيادي به تلويزيون اضافه مي‌شوند اما در اين حجم كه بازيگران تئاتري در يك سريال تلويزيوني جمع شده باشند، حداقل كم سابقه است. همه اين‌ها براي من ويژگي‌هايي را ايجاد مي‌كرد كه پاي اين سريال بمانم. واقعا اينجا مي‌توانم اعتراف كنم جاهايي سخت شده بود اما من همه عوامل را خيلي دوست داشتم. جزو بيشترين كارهايي بوده كه چه در عرصه تئاتر و چه سينما يك نقش را تا اين اندازه دوست داشتم و هنوز هم اين حس تغيير نكرده است. يعني هنوز هم وقتي اين سريال را مي‌بينم علي‌رغم همه كم‌لطفي‌هايي كه به نظر من در حق اين سريال شده است از جبر روزگار تا خود رسانه، صداوسيما و شبكه يك.

يك وقت‌هايي براي من باورنكردني است كه اين سريال از شبكه يك در حال پخش شدن است. چطور ممكن است خود شبكه پشت سريالش نايستد. من اين را در روزگاري دارم مي‌بينم كه تيزر يك آيتم و تبليغ مشخصي از آن در شبكه يك، بالاي صد بار پخش مي‌شود. باورم نمي‌شود كه تيزر اين سريال روزي سه يا چهار بار از اين شبكه پخش نشود، اين را من ‌پرسيده‌ام. از همه اين‌ها بگذريم، دلخوشي من و آن چيزي كه من را در اين سريال نگه داشت، اين بود كه ما شانس يك كار متفاوت را داريم. شانس اين را داريم راهي برويم كه كمتر كسي در تلويزيون رفته است. علي‌رغم اينكه كار خيلي طولاني شد. من يك وقت‌هايي نااميد مي‌شدم به دليل اينكه اين پروسه پيش‌توليد براي تلويزيون طولاني شده بود به هر حال من يك ميزان شناختي از اين رسانه داشته‌ام. اما همين دلبستگي‌ها باعث شد كه بمانيم و من امروز خيلي خوشحال هستم كه ماندم و بازي در اين سريال را پذيرفتم.

**متن فيلمنامه شاعرانه بود

ايرناپلاس: نقشي كه خانم نغمه ارجمند در اين اثر بازي كرد، جزو نقش‌هايي است كه ما در تلويزيون مشابه‌اش را با اين ساختار ديده‌ايم، اما سريال را كه دنبال مي‌كنيم متوجه مي‌شويم كه در اين زن تفاوت‌هاي اساسي وجود دارد. درباره بازي در اين سريال بگوييد.

ارجمند: من چون اصولا پشت دوربين بوده‌ام تصور اينكه قرار است روزي بازيگري كنم، را نداشته‌ام. روزي كه به من پيشنهاد شد كه به دفتر بيايم به هر چيزي فكر مي كردم به جز اينكه قرار است تست بازيگري از من گرفته شود. انتخابم را همه مديون سعيد شاهسواري و ابراهيم شيباني هستم . فقط سعي و تلاشم را كردم كه بهترين باشم. نميدانم نقش چطور شده، اما برايم يك تجربه جديد اتفاق افتاد. خوشحالم از اينكه تجربه‌اش كرده‌ام و از بين ليست آن بازيگران، اين نقش به انتخاب من ختم شد. من دو سه قسمت فيلمنامه را خواندم . چيزي كه براي من اهميت داشت اين بود كه فيلمنامه خيلي خوب بود. رئال را خيلي دوست ندارم. به نظرم متن فيلمنامه خيلي شاعرانه بود. بحث ما از اول با آقاي شاهسواري اين بود كه شما شعر نوشته ايد و او هم مي گفت كه اين‌ها شعر نيست. اين‌ها همه حرف‌هاي عادي‌اند.

شيباني: سجاد افشاريان و پوريا رحيمي در معرفي بازيگران خيلي كمك كردند. خانم نغمه ارجمند را سجاد افشاريان معرفي كرد. ايشان تا پيش از بازيگري، عكاس حوزه تئاتر بودند. در كنار آن كانديداهايي كه داشتيم از خانم ارجمند هم تست گرفتيم. تست به اين معنا كه يكي از سكانس‌هاي نقش نوشين يا فروغ را خواندند. در همان ابتدا به نظرم آمد كه مي‌شود به او فكر كرد. اين فكر كردن سه ماه زمان برد. خانم ارجمند سكانس‌هاي مختلف را تمرين ‌كردند بعد از سه ماه نقش فروغ را به خانم ارجمند سپرديم. آن هم با شرط و شروط. كه همين انگيزه‌اي كه در دورخواني‌ها و تمرين‌ها دارند را حفظ كنند. ابتدا خانم ارجمند قرار بود نقش نوشين را بازي كنند. متن براي حفظ كردن معمولي و راحت نبود. اما خانم ارجمند همه متن‌ها را با دقت مي خواندند و حفظ بودند. همه توانشان را گذاشتند و خوشحالم از همكاري با ايشان.

گفت‌وگو از: سيدمهدي موسوي‌تبار، هنگامه ملكي
**اداره كل اخبار چندرسانه‌اي**ايرناپلاس**

سرخط اخبار فرهنگ