تنش سياسي و تجاري بين صربستان و كوزوو بالا گرفت

بلگراد - ايرنا - پس از افزايش 100 درصدي ماليات بر كالاهاي وارداتي از صربستان از سوي دولت كوزوو و به دنبال آن وارد شدن نيروهاي امنيتي كوزوو به بخش صرب نشين اين منطقه و دستگيري چهار صرب، تنش هاي سياسي و تجاري بين صربستان و كوزوو بالا گرفت.

به گزارش جمعه شب ايرنا، ساكنين منطقه كوزووسكا ميتروويتسا در شمال كوزوو كه اكثريت صرب هستند در اعتراض به افزايش 100 درصدي ماليات بر كالاهاي وارداتي از صربستان امروز تظاهرات و چندين خيابان اصلي شهر را براي تردد وسايل نقليه مسدود كردند.
آلكساندر ووچيچ و آنا برنابيچ رئيس جمهوري و نخست وزير صربستان در اين رابطه با سفير چين در بلگراد ديدار و وي را از وضعيت كنوني كوزوو و سياست هاي دولت صربستان در اين رابطه آگاه كردند.
رئيس جمهوري صربستان همچنين با سفير فدراسيون روسيه در بلگراد ديدار كرد.
روسيه و چين از اعضاي دائمي شوراي امنيت سازمان ملل هستند كه اعلام يكجانبه استقلال كوزوو را به رسميت نشناختند و از تماميت ارضي صربستان كه كوزوو بخشي از آن محسوب مي شود، حمايت مي كنند.
همچنين بامداد امروز واحد نيروي امنيتي كوزوو در چهار منطقه كوزووسكا ميتروويتسا وارد شدند و 4 تن از صرب هاي اين منطقه را دستگير و به ايستگاه پليس در جنوب كوزوو انتقال دادند. اين اقدام در حالي انجام گرفت كه نيروهاي امنيتي كوزوو بر اساس قطعنامه 1244 شوراي امنيت سازمان ملل تنها مي توانند با موافقت نيروهاي بين المللي كي فور به منطقه صرب نشين شمال كوزوو وارد شوند.
از سوي ديگر مقام هاي اتحاديه اروپا صربستان و كوزوو را به خويشتن داري و كاهش تنش هاي سياسي و تجاري فراخواندند.
اتحاديه اروپا با اشاره به تشديد تنش روابط اقتصادي، تجاري و سياسي ميان صربستان و كوزوو از بلگراد و پريشتينا خواست كه به اقدام هاي تحريك آميز هر چه زودتر پايان دهند و براي عادي سازي روابط اقتصادي، تجاري و سياسي گام بردارند.
از طرف ديگر كشمكش هاي سياسي بين صربستان و كوزوو پس از عدم موفقيت كوزوو براي عضويت در سازمان پليس بين الملل (اينترپل) كه اخيرا در دبي انجام گرفت، تنش ها را افزايش داد و بروكسل در اين راستا طرفين را به ادامه مذاكرات براي اختلافات فراخوانده است.
كوزوو در دو مرحله راي گيري براي عضويت در سازمان پليس بين الملل (اينترپل) كه روز سه شنبه ( 20 نوامبر/ 20 آبان ) در مجمع عمومي اين سازمان در دبي برگزار شد، موفق به كسب حمايت اكثريت اعضاي اين سازمان نشد.
صربستان كه بر اساس قانون اساسي خود و قطعنامه 1244 شوراي امنيت سازمان ملل كوزوو را استان جنوبي خود مي داند از هر گونه ابزار سياسي و حقوقي در ممانعت از عضويت كوزوو در سازمان هاي بين المللي استفاده مي كند.
به رغم مذاكرات متعددي كه بين بلگراد و پريشتينا به سرپرستي مسئولين سياست خارجي اتحاديه اروپا در بروكسل برگزار شده، مواضع صربستان و كوزوو به يكديگر نزديك نشده و مرتب اغتشاش هايي بين طرفين وجود دارد.
كوزوو با حمايت بيشتر كشورهاي غربي به خصوص آلمان و 25 كشور عضو اتحاديه اروپا تلاش دارد كه با عضويت در نهادهاي بين المللي بتواند اعلام استقلال خود را براي راه يافتن به سازمان ملل به عنوان عضو دائم به مرحله پايان برساند.
با اين توصيف مي توان گفت كه تنها راه باز شدن اين گره كور، تفاهم بلگراد و پريشتينا است آن هم به اين شرط كه نتيجه اين تفاهم «برد - برد» براي دو طرف باشد.
كوزوو براساس قطعنامه 1244شوراي امنيت سازمان ملل متحد از ژوئن سال 1999، تحت قيموميت هيات غيرنظامي اين سازمان قرار گرفته و نيروهاي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) موسوم به 'كي فور' براي تامين امنيت در اين سرزمين مستقر شده اند.
پارلمان كوزوو در فوريه 2008 به طور يكجانبه استقلال اين بخش از صربستان را اعلام كرد. اما بلگراد با اعلام اين كه كوزوو، استان جنوبي صربستان است، اعلام يكجانبه استقلال آن را قبول ندارد و خواهان باطل شدن سند استقلال كوزوو از راه هاي ديپلماتيك و صلح آميز است.
مقامات بلندپايه صربستان بارها تاكيد كرده اند كه حكومت اين كشور هرگز استقلال كوزوو را به رسميت نمي شناسد و دولت بلگراد هميشه در كنار صرب هاي اين سرزمين قرار دارد.
شبد**اروپام**436**1379

سرخط اخبار جهان