۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۱۵
کد خبر: 83109410
T T
۰ نفر

موگرینی بار دیگر بر حفظ برجام تاكید كرد

۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۱۵
کد خبر: 83109410
موگرینی بار دیگر بر حفظ برجام تاكید كرد

آنكارا- ایرنا- فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با وزیر امور خارجه تركیه بار دیگر بر حفظ برجام تاكید كرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، موگرینی كه برای مذاكره با مقامات تركیه به آنكارا سفر كرده است، در نشست مشترك خبری با مولولد چاووش اوغلو وزیر امور خارجه تركیه گفت كه در این سفر با مقامات ترك درباره حفظ برجام گفت و گو كرده است.
موگرینی همچنین اعلام كرد كه اتحادیه اروپا از تصمیم تركیه برای تقویت روابط خود با این اتحادیه و افزایش تلاش ها برای انجام اصلاحات استقبال می كند.
موگرینی تركیه را نامزدی مهم برای عضویت در اتحادیه اروپا عنوان كرد و افزود: روابط دوجانبه تركیه و اتحادیه اروپا برای سیاست خارجی منطقه ای و جهانی هر دو طرف بسیار مهم است.
وی با اشاره به نقش مهم تركیه در حل موضوع ادلب سوریه و نقش آنكارا در جلوگیری از بحران از طریق مذاكره اظهار كرد: در نشست آینده درباره همكاری مشترك در سوریه مذاكره و گفت و گو خواهیم كرد.
وی از تلاش تركیه برای پذیرش بیش از چهار میلیون پناهجو قدردانی كرد و گفت: این اقدام تركیه كم نظیر است و اتحادیه اروپا به حمایت خود از تركیه در این زمینه ادامه خواهد داد.
موگرینی همچنین بر ادامه همكاری بین تركیه و اتحادیه اروپا در زمینه سوریه، روند صلح خاورمیانه، مساله قدس، تحولات شبه جزیره بالكان، رویدادهای لیبی و خلیج فارس تاكید كرد و افزود: این همكاری ها به نفع شهروندان دو طرف و نیز به سود منطقه خواهد بود.
وی خواستار همكاری قوی بین تركیه و اتحادیه اروپا شد و با اشاره به ضرورت همكاری دو طرف در زمینه امنیت مشترك، مبارزه با تروریسم و صلح منطقه ای و جهانی بیان كرد: اتحادیه اروپا خواهان تركیه قدرتمند است و این راهبرد به نفع هر دو طرف خواهد بود.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این دیدار تاكید كرد كه مسئولان واقعی قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود حساب پس خواهند داد.
وی بر محاكمه متهمان قتل خاشقچی در تركیه و بررسی شفاف و دقیق پرونده خاشقچی تاكید كرد و گفت: مسببان این جنایت مخوف باید به شكل عادلانه محاكمه شوند.
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه تركیه نیز در این نشست مشترك، خواستار حمایت بیشتر كشورهای عضو اتحادیه اروپا از مبارزه كشور با تروریسم شد.
وی تاكید كرد: به حاشیه راندن تركیه در روند پیوستن به اتحادیه اروپا و بیان مواضعی در رد نامزدی آنكارا برای پیوستن به آن، هیچ سودی نخواهد داشت.
به گزارش ایرنا، فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و یوهانس هان مسئول توسعه كمیسیون اتحادیه اروپا در چارچوب 'نشست عالی دیالوگ سیاسی تركیه – اتحادیه اروپا'امروز پنجشنبه به تركیه آمده و با مقامات آنكارا دیدار كردند.
طرفین در این دیدار درباره دو سرفصل اصلی سیاست خارجی و روند عضویت تركیه در اتحادیه و نیز درباره موضوعاتی مانند حقوق بشر، قرارداد اتحاد گمركی، معافیت روادید و مهاجرت، مسائل امنیتی و مبارزه با تروریسم گفت و گو كردند.
در این دیدارها طرف ترك از هیات اتحادیه اروپا خواست كه به روند مذاكره عضویت تركیه در اتحادیه اروپا سرعت بخشد و هیات اروپایی نیز مشكلات در روند اصلاحات دمكراتیك تركیه را مطرح كرد.
در این مذاكرات همچنین دو طرف ترك و اتحادیه اروپا پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله مسائل سوریه، عراق و روند صلح خاورمیانه هم به بحث و تبادل نظر پرداختند.
خاورم**1905 **1663**