۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۳
کد خبر: 83109042
T T
۰ نفر

نیاز مبرم بیماران سیستان و بلوچستان به خون

۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۳
کد خبر: 83109042
نیاز مبرم بیماران سیستان و بلوچستان به خون

زاهدان - ایرنا - تامین خون و فرآورده های آن این روزها در سیستان و بلوچستان به دلیل كاهش ذخیره های خونی و تعداد اهدا كنندگان در وضعیت ناخوشایندی قرار دارد كه حل این مشكل نیازمند یاری هموطنان در اهدای خون است.

به گزارش ایرنا خون، مایع حیات بخشی است كه در رگ های بدن جریان دارد تا مواد غذایی و اكسیژن را به تمام سلول های بدن برساند و مواد زاید را از آن ها دور كند.
همه ساله با سرد شدن هوا و وجود برخی تعطیلات در طول ایام شمار مراجعه كنندگان برای اهدای خون در سیستان و بلوچستان كاهش پیدا می كند كه این امر به كاهش ذخیره های خونی منجر می شود این درحالیست كه مراكز درمانی در فصول مختلف مصرف كننده خون هستند و كاهشی در نیاز آنان اتفاق نمی افتد.
وجود افزون بر سه هزار و 200 بیمار تالاسمی، بیش از هزار و 100 بیمار دارای اختلال نادر خون ریزی دهنده، بیماران دیالیزی، حوادث فراوان جاده ای و سوانح در سیستان و بلوچستان سبب شده است بیماران این استان روزانه حدود 400 واحد خون و فرآورده های خونی نیاز داشته باشند.
یكی از نكات مهمی كه ضروری است مردم نوعدوست سیستان و بلوچستان به آن توجه داشته باشند این است كه در كنار كاهش اهدای خون، استان های معین تامین كننده خون مورد نیاز بیماران این استان نیز دچار كمبود اهدای خون می شوند كه این امر اهتمام بیشتر هموطنان خیر را می طلبد.
اهدای خون انسان به عنوان تنها منبع خون رسانی به همنوعانش نه تنها برای افراد سالم زیانی ندارد بلكه سبب جلوگیری از ابتلا به بیماری نیز می شود.
به گفته كارشناسان از آنجایی كه سیستم خون سازی بدن انسان به گونه ای است كه با افزایش جریان خون در بدن در مدت زمان كوتاهی خون اهدا شده جایگزین می شود افراد نباید نگرانی در اهدای خون داشته باشند.

** مشكل كمبود خون در سیستان و بلوچستان جدی است
مدیركل انتقال خون سیستان و بلوچستان با بیان اینكه مشكل كمبود خون در این استان جدی است از شهروندان خواست برای اهدای خون به پایگاههای انتقال خون مراجعه كنند.
سهیلا خسروی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مجموعه همزمان با آغاز فصل سرما با روند كاهش اهدای خون و در نتیجه كاهش شدید ذخایر خونی سیستان و بلوچستان رو به رو می شود.
وی گفت: كاهش مراجعان برای اهدای خون زنگ خطر جدی برای سلامت و تامین خون سالم را در سیستان و بلوچستان به صدا در آورده است.
مدیر كل انتقال خون سیستان و بلوچستان با بیان اینكه روزانه حدود 400 واحد خون و فرآورده های خونی در استان مورد نیاز است گفت: افزون بر سه هزار و 200 بیمار تالاسمی، بیش از هزار و 100 بیمار دارای اختلال نادر خون ریزی دهنده، بیماران دیالیزی، حوادث، سوانح و غیره در این استان نیازمند اهدای خون هموطنان هستند.
خسروی خاطر نشان كرد: بسیاری از بیماران نیازمند به خون در بیمارستان ها چشم انتظار یاری مردم برای اهدای خون هستند و این درحالی است كه فرآورده های خونی را نمی توان به مدت طولانی نگهداری كرد.
وی دارا بودن حداقل وزن 50 كیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل 18 سال تمام و حداكثر 60 سال تمام، برخورداری از سلامت كامل و مبتلا نبودن به كم خونی را از شرایط لازم برای اهدا كنندگان خون عنوان كرد.
مدیر كل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: در هفت ماه نخست امسال 39 هزار واحد خون در استان اهدا شد در صورتی كه نیاز استان در این مدت 62 هزار و 533 واحد بود.
خسروی افزود: بقیه نیاز بیماران سیستان و بلوچستان به خون و فرآورده های آن از سایر استان های كشور تامین شد.
وی تاكید كرد: از آنجایی كه در كنار كاهش اهدای خون در سیستان و بلوچستان، استان های معین تامین كننده خون مورد نیاز بیماران استان نیز دچار كمبود اهدای خون شده اند ضروری است مردم نوعدوست استان نسبت به این امر خداپسندانه اقدام كنند.
خسروی گفت: با توجه به كاهش شمار مراجعه كنندگان به مراكز اهدای خون، سیستان و بلوچستان در چند روز گذشته با كمبود گروه های خونی O و B رو به رو شده، از دارندگان این گروههای خونی درخواست می شود با اهدای مقداری خون بیماران را یاری كنند.
7316 **6081
۰ نفر