۱ آذر ۱۳۹۷، ۹:۰۳
کد خبر: 83108862
T T
۰ نفر
كاهش 23درصدي ارزش معاملات بورس منطقه اي مازندران

ساري - ايرنا - هفته جاري بيش از 372 ميليارد و 666 ميليون ريال در بورس منطقه اي مازندران معامله شد كه نسبت به هفته قبل 23 درصد كاهش در ارزش معاملات داشت.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، هفته قبل حدود 170 ميليون سهم به ارزش بيش از 483 ميليارد ريال در بورس منطقه اي مازندران داد و ستد شد.
همچنين بورس منطقه اي مازندران اين هفته با كاهش تعداد سهام معامله شده نيز مواجه بود و با خريد و فروش 132 ميليون و 736 هزار و 63 سهم كاهش 22 درصدي نسبت به هفته قبل داشت.
فعالان بازار سرمايه اين هفته 193 ميليارد و 786 ميليون ريال سهم خريداري و 178ميليارد و 880 ميليون ريال سهم را فروختند.
اين هفته برخلاف هفته گذشته كه شركت هاي بانكي پيشتاز در سبد معاملات بودند، شركت هاي حوزه فناوري ارتباطات و اطلاعات بيشترين ارزش معاملاتي را به خود اختصاص دادند.
شركت هاي داده گستر عصر نوين (هاي وب)، بانك صادرات ايران، سرمايه گذاري نور كوثر ايرانيان، بانك تجارت و پتروشيمي پرديس به ترتيب بيشترين ارزش معاملاتي را به خود اختصاص دادند .
همچنين شاخص قيمت بورس هم براي سومين هفته متوالي روند نزولي داشت و با كاهش 6 هزار و 281 واحدي به 175 هزار و 713 واحد رسيد .
به اين ترتيب، بازدهي پاييزي بازار بورس در محدوده 14 درصدي متوقف شد كه مقايسه آن با رشد حدود ۶۰ درصدي نيمه اول سال، حاكي از توقف رونق رويايي بورس دست‌كم در كوتاه‌مدت است.
به اعتقاد كارشناسان مهم‌ترين عامل افت شاخص سهام طي هفته گذشته، سقوط تاريخي بهاي طلاي سياه بود كه به تبع آن، ارزش سهام پالايشي‌ها و پتروشيمي‌ها با افت روبه‌رو‌ شدند.
فشار بالاي عرضه سهام باعث شد تا حضور سهامداران حقوقي در حمايت از سهم‌هاي بزرگ به نتيجه دلخواه نرسد. اكنون نگاه بورس‌بازان به عملكرد ماهانه شركت‌ها در انتهاي اين هفته است كه مي‌تواند تصوير واقعي‌تري فراروي فعالان بورسي ترسيم كند و از بار رواني ناشي از اثر تحريم‌ها و كاهش قيمت انرژي بكاهد.
7335/1899