۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۲۲:۰۵
کد خبر: 83108661
T T
۰ نفر
نقش هویت ساز خانواده ها در حال تغییر است

یزد- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: نقش هویت بخشی مدرسه در دوره پیش دبستانی كمتر از نقش خانواده است و این خانواده ها هستند كه همچنان بیشترین تاثیرگذاری را در هویت سازی كودكان در این دوره دارند اما این نقش در رده های سنی نوجوانی و جوانی به سرعت در حال تغییر است.

به گزارش ایرنا سیدمحمد بطحایی، چهارشنبه در نخستین همایش ملی هویت كودكان ایران اسلامی در یزد با بیان اینكه نقش ها خانواده ها در هویت فرزندان كاهش یافته، خانواده را یكی از مهمترین و اساسی ترین محیط های شكل گیری هویت افراد بیان و تصریح كرد: متاسفانه این نهاد در معرض تهدید قرار دارد و نقش ان در هویت كاهش یافته است.
وی با بیان اینكه هویت یكی از مهمترین مولفه های شخصیتی و رفتاری افراد است اظهار داشت: هویت افراد در دوران كودكی و نوجوانی شكل می گیرد.
وی ادامه داد: گسست بین نسلی، نقش خانواده و محوریت خانواده و مرجعیت آن را در پرداختن به هویت، كاهش می دهد و بچه ها كم كم دیگر از پدر الگو نمی گیرند و بیشتر از دوستان و همسن و سالان خود الگو می گیرند.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: 24 میلیون و 196 هزار خانواده در كشور داریم و این یعنی اینكه این رقم در 40 سال گذشته، 3.4 برابر شده و آمارها هم نشان می دهد یكی از دلایلی كه نقش خانواده ها در هویت بخشی كاهش یافته افزایش سن ازدواج است.
وی كوچك شدن بعد خانواده را از دیگر دلایل كمرنگ شدن خانواده در موضوع هویت دانست و افزود: میانگین سن ازدواج از 26.6 در سال 85 به 29.2 درصد رسیده و خانواده ها اكنون بسیار كم جمعیت شده اند.
وزیر آموزش و پرورش، نقش خانواده در دوره دبستان را بسیار مهم دانست و خاطر نشان كرد: باید به شدت در حوزه اموزش خانواده ها سرمایه گذاری كنیم كه البته این امر در وزارتخانه آغاز شده است .
بطحایی تصریح كرد: امروز افتخار می كنیم كه 70 درصد كودكان واجد شرایط در دوره پیش دبستانی مشغول به تحصیل هستند در حالیكه این رقم در 6 سال گذشته 11 درصد بود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه برخی از مهدهای كودك كه زیر نظر وزارتخانه نیستند به موضوع هویت بچه ها كم توجه هستند افزود: اتفاقاتی در این مهدهای كودك به نام شادی و نشاط در یادگیری رخ می دهد كه از تاثیرات آن غافل هستند.
وی خاطر نشان كرد: متاسفانه این گونه اتقاقات به حرفه ای نبودن و كم تخصص بودن مربیان مهدها بر می گردد كه تاثیرات بسیار مخربی بر هویت بچه ها دارد.
بطحایی افزود: یكی از دلایلی كه ضرر آموزش زبان خارجی در دوره پیش دبستانی بیش از نفع آن است این است كه آموزش این زبان، حامل فرهنگ است و این فرهنگ بر هویت بچه ها تاثیرگذار است و شالوده های فرهنگ كودكان را شكل می دهد و بعدها تغییر آن در دوره های بالاتر دشوارتر است.
وی ادامه داد: سیاست ما در دوره پیش دبستانی سیاست تعمیق هویت بچه ها و ارتباط و تعامل بیشتر با خانواده ها و آموزش آنهاست و اكنون آموزش متمركز مربیان پیش دبستانی در حال برگزاری است.
وزیر اموزش و پرورش اضافه كرد: اگر كیفیت كارهای تعلیم و تربیت در مدرسه افزایش یابد ما می توانیم این فرصت مناسب را به داخل مدرسه بكشیم یعنی به جای اینكه دانش آموز ما كه آینده ساز كشور است، در كوچه و خیابان دوست و همسن و سال خود را پیدا كند،از انها الگو بگیرد تا در داخل مدرسه این فضا را ایجاد كنیم.
وی خاطر نشان كرد: وزارت آموزش و پرورش در طی ماههای گذشته در تلاش بوده كه محیط آموزشی را به یك محیط آموزشی فعال، موثر و لذت بخش تبدیل كند .
وزیر آموزش و پرورش افزود: باید جای خالی خانواده را در مدرسه پر كنیم تا تعمیق هویت خود را از برنامه های آموزشی مدرسه تامین كنند .
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه استفاده از كتابهای كمك آموزشی، برای بچه ها در دوره ابتدایی سم است گفت: این موضوع بچه ها را از مدرسه جدا می كند و یادگیری ها را سخت ، طاقت فرسا و تلخ می كند .
وی اظهار داشت: این امر فشار بسیاری به كودكان وارد می كند زیرا آنها باید زندگی كردن را در مدرسه یاد بگیرند.
بطحایی ادامه داد: اگر معلمی بصورت نسجیده از كتب كمك درسی استفاده می كند لذت بچه ها را در مدرسه گرفته است.
وزیر اموزش و پرورش گفت: حذف كتاب های كمك درسی در مقطع ابتدایی گام اول وزارت آموزش و پرورش است و همه معلمان در راستای اجرای شدن این امر در مدرسه باید فریاد بزنند.
وی یادآور شد: باید تلاش كنید مدرسه ها را به مدارس با نشاط تبدیل كنید اما حذف كتب درسی زمان می برد،باید اینقدر تكرار و تذكر بدهیم كه این سیاست مهم آموزش و پرورش نهادینه شود.
وی با بیان اینكه تا زمانی كه بطحایی و تیم فعلی وزارت آموزش و پرورش است سیاست حذف كتب درسی اجرایی و محقق می شود گفت:مدارس ابتدایی ما باید تصفیه شود از این آلودگی ها و بچه ها باید در مدراس ابتدایی نفس بكشند و از یادگیری خود لذت ببرند.
وی افزود: تعجب كردم كه بخش حاكمیتی بنده را اظهار كرده بود كه چرا مسابقه فوتبال در مدارس پخش شد؟ بنده تا قبل از پخش مسابقه از آثار مثبت آن خبر نداشتم بعد از پخش آن صدها پیام از سوی خانواده برای من ارسال شد كه بچه ها در آن روز با شور و اشتیاق به مدرسه رفتند و روز خوبی در مدرسه داشتند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه تغییر ماهیت تكالیف از سیاست های وزارت اموزش و پرورش است افزود: باید به تدریج به سمتی برویم كه تكالیف در مدرسه انجام شود.
وی خاطر نشان كرد: امسال برنامه ویژه ای كه برای 6 پایه تحصیلی یعنی برای دوره متوسطه اول و دوم آغاز كردیم این است كه دو ساعت در مدرسه، اموزش كتاب درسی تعطیل و اموزش دیگر صورت گیرد.
وزیر اموزش و پرورش از راه اندازی اتاق های بازی های آموزشی در مدارس خبر داد و گفت: این اتاق در سه پایه اول ابتدایی در مدارسی كه امكان دارد اجرا می شود.
وی تصریح كرد: در راستای این امر، سنگ اندازی زیادی می شود اما نمی توانیم صبر كنیم كه یك روز همه چیز كامل شود و هدف از ایجاد اتاق بازی، یادگیری و فرآیند ان است، این كار را در 10 استان كشور آغاز خواهیم كرد و سپس در دیگر استان های توسعه می دهیم .
وی از برگزاری جشنواره ملی مدارس موفق در اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد و گفت: این جشنواره نقطه عطف روش های نوین یاددهی و یادگیری و مدرسه داری است.
2088/6197
۰ نفر