۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۲۲
کد خبر: 83108392
T T
۰ نفر
جوایزی برای بهترین‌ كتاب‌های معمایی و جنایی

تهران- ایرنا- هفته كتاب فرصتی است كه به جوایزی كه در جهان به كتاب‌ها داده می‌شود بپردازیم و این بار نوبت داستان‌های پلیسی و معمایی رسیده است.

به گزارش چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، اگر نام شرلوك هولمز را شنیده باشید با جایزه‌های جنایی و معمایی غربیه نیستید، بهترین‌های داستان معمایی اینگونه انتخاب می‌شوند.

** جایزه آنتونی
جایزه آنتونی (Anthony Awards) از سال 1986 به یادبود آنتونی بوچر، یكی از بنیان‌گذاران انجمن نویسندگان معمایی آمریكا برای بهترین اثر معمایی در نظر گرفته شده است. جایزه آنتونی یكی از معتبرترین جوایز جهان در ژانر معمایی است.

** جایزه ادگار آلن پو (ادگارز)
جایزه ادگار آلن پو یا ادگارز (edgar award)، از 1946 به رمان‌نویسان ژانر جنایی-معمایی آمریكا داده می‌شود، این جایزه در 22 شاخه گوناگون از جمله نظر داستان، داستان كوتاه، داستان نوجوانان، فیلم، بازی و مقاله به انتخاب انجمن نویسندگان معمایی آمریكا (Mystery Writers of America) به یادبود ادگار آلن پو برگزار می‌شود و یكی از مهم‌ترین جوایز معمایی در جهان است.

** جایزه بری
جایزه بری (Barry Awards) را اعضا و خوانندگان نشریه آمریكایی لذت مرگبار (deadly pleasures) از سال 1997 به بهترین اثر جنایی، شامل رمان، داستان، داستان كوتاه، نقد آثار و مجموعه داستان چاپ شده در آمریكا اهدا می‌كنند. این جایزه به یادبود بری گاردنر، منتقد رمان‌ها و داستان‌‌های جنایی نام «بری» به خود گرفته است.

** جایزه طلایی دگر
جایزه طلایی دگر (CWA Gold Dagger) از 1955 به بهترین رمان جنایی بریتانیا به زبان انگلیسی داده می‌شود. این جایزه از سال 2006 جایزه‌ای برای آثار ترجمه شده در نظر گرفته است و انجمن جرم‌نویسان بریتانیا نیز جایزه دوسالانه دگر را نیز به آثار غیرداستانی اهدا می‌كنند.

** جایزه همت
جایزه همت (Hammett Prize) به یادبود نویسنده جنایی معروف، «دشیل همت» از طرف انجمن بین‌المللی نویسندگان جنایی آمریكا، در ژانر جنایی به نویسندگان آمریكای شمالی داده می‌شود.

** جایزه كلید شیشه‌ای
جایزه كلید شیشه‌ای (Glass Key Award) به نام رمانی از دشیل همت، نام‌گذاری شده است و به رمان‌های جنایی از نویسندگان اهل كشورهای اسكاندیناوی (دانمارك، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد) تعلق می‌گیرد، اعضای هر كشور با اعلام نامزد خود، فهرست نهایی جایزه را شكل می‌دهد. این جایزه به جایزه اصلی همت پیوسته نیست.

** جایزه داستان جنایی آلمان
جایزه داستان جنایی آلمان (Deutscher Krimi Preis) از 1985 در شهر بوخوم پایه‌گذاری شده است و پژهشگران، منتقدان ادبی و فروشندگان كتاب، داوران این جایزه هستند. این جایزه یكی از معتبرترین جوایز ادبی در آلمان به شمار می‌‌رود.

** جایزه بهترین رمان جنایی تئاكستون
جایزه بهترین رمان جنایی تئاكستون (Theakston's Old Peculier Crime Novel of the Year Award) از سال 2005 به داستان‌های جنایی در انگلستان تعلق می‌گیرد و در جشنواره داستان‌های جنایی هاروگت در آغاز تابستان هر سال این جایزه اهدا می‌شود.
فراهنگ**م.ز** 1055
۰ نفر