۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۳۵
کد خبر: 83108140
T T
۰ نفر
كتاب 'سيزده هزار گلوله' در حوزه هنري زنجان نقد و بررسي شد

زنجان – ايرنا - نشست نقد و بررسي كتاب «سيزده هزار گلوله» روز چهارشنبه با حضور محمدعلي خامه ‌پرست، نويسنده كتاب، و جمعي از نويسندگان و فعالان ادبيات داستان نويسي و تاريخ شفاهي در حوزه هنري زنجان برگزار شد.

به گزارش ايرنا، كتاب سيزده هزار گلوله روايتگري خاطرات كريم محمد عليزاده هوشيار از نيروهاي ارتش در دوران دفاع مقدس است.
محمدعلي خامه‌پرست يكي از اهداف خود براي تدوين و تأليف كتاب «سيزده هزار گلوله» را توجه كمتر نويسندگان و خاطره‌نويسان تاريخ شفاهي به خاطرات رزمندگان ارتشي عنوان كرد و گفت: تاريخ شفاهي، سند مكتوب وقايع تاريخ است كه بدون هيچ دخل و تصرفي در جملاتي كه راوي آن را بيان مي كند توسط تدوينگر و مؤلف بايد تأليف مي شود و از اين جهت داراي ارزش قابل توجهي است.
فرزاد بيات موحد؛ نويسنده كتاب «روزهاي ارغواني» و يكي از منتقدين حاضر در نشست نقد و بررسي كتاب «سيزده هزار گلوله»، گفت: تاريخ شفاهي نوعي از خاطره نويسي است كه به صورت سوال و جواب ارائه مي شود و بدين شيوه مخاطب را با آنچه كه در زندگي راوي اتفاق افتاده است؛ آشنا مي كند.
وي افزود: كتاب «سيزده هزار گلوله» اطلاعات نو نسبت به مسائل جنگ دارد و از آنجايي كه راوي اين كتاب در خصوص يگان‌هايي تيپ زرهي زنجان و وقايع آن اطلاعات مفيدي داشته است، به خوبي آن را شرح داده است.
فاطمه شكوري؛ نويسنده كتاب «پسران من» و يكي ديگر از منتقدين حاضر در نشست نقد كتاب با بيان اينكه راوي در كتاب‌هاي تاريخ شفاهي دفاع مقدس بسيار اهميت دارد، گفت: روايتگر در كتاب‌هايي تاريخ شفاهي مانند يك شاهد صادق است كه گفته هايش مورد اعتماد خواننده است.
وي افزود: با توجه به اين كه در كتاب«سيزده هزار گلوله» راوي كمترين فاصله زماني و مكاني را با روايت‌ها داشته است پس مي توان اين را از نقاط قوت اين كتاب در نظر گرفت.
كتاب «سيزده هزار گلوله» با حمايت بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس به چاپ رسيده است
گفتني است روز امتحان(سوم خردادي‌ها)، ريحانه‌هاي رحماني، مي‌خواهم مهندس شوم، (شهر خوب، خانه زيبا)، مهندس وظيفه شناس، من خود توانمندم اگر تو، دشت لاله، پرچمي در ميدان مين و چندين مجموعه داستان از ديگر آثار محمدعلي خامه‌پرست است.
3088/8068