۲۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۳۱
کد خبر: 83106951
T T
۰ نفر
لزوم بهره گيري از ظرفيت خطوط ريلي براي حمل بار درقم

قم- ايرنا- بيست و يكمين جلسه كارگروه تنظيم بازار عصر سه شنبه با حضور مهرداد غضنفري معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري قم و اعضاي اين كارگروه در سالن امام رضا(ع) فرمانداري برگزار و اعضاي كارگروه بر استفاده از ظرفيت خطوط ريلي براي حمل بار تاكيد كردند.

به گزارش ايرنا، فرماندار قم در اين جلسه با اشاره به كاربردي بودن خطوط ريلي، گفت: خطوط ريلي به عنوان پدافند غيرعامل عمل مي كند و در شرايط عادي هم بسيار مقرون به صرفه است.
رضا سيار خاطرنشان كرد: بايد نهاده هاي دامي از طريق قطار باري جابه جا شود و مشكلاتي كه در تخليه بار وجود دارد نيز مرتفع شود.
وي در ادامه با اشاره به درخواست اتحاديه شن و ماسه براي تفويض اختيار تعيين قيمت شن و ماسه به خودشان، گفت: موافقت با اين درخواست منطقي نيست و تعيين قيمت شن و ماسه بايد در جلسه هاي كارشناسي و تخصصي بررسي شود.
وي افزود: قيمت شن و ماسه بايد به ميزاني باشد كه حق همه طرفين از جمله كاميونداران و صاحبان كارخانه حفظ شود.
سيار اضافه كرد: بايد از افزايش قيمت خودسرانه و همچنين كم فروشي شن و ماسه جلوگيري كرد.
وي گفت: قيمت هر تن شن و ماسه 120 هزار ريال بود و در حال حاضر 180 هزار ريال است كه اين قيمت را يك شبه به ما تحميل كردند.

** رئيس سازمان جهاد كشاورزي قم نيز در اين جلسه گفت: براي حل مشكل حمل نهاده هاي دامي، حمل بخشي از اين نهاده ها از طريق ريل صورت گيرد.
محمدرضا طلايي افزود: در صورت تامين زيرساخت ها و رفع مشكلات موجود، انتقال 500 تن كود شيميايي و 2 هزار تن ذرت از بندر امام خميني(ره) به استان قم، از طريق ريل راه آهن صورت خواهد گرفت.
وي همچنين با اشاره به افزايش قيمت گوجه فرنگي، گفت: قيمت اين محصول تا 20 روز ديگر كاهش مي يابد و متعادل مي شود.

** مديركل دفتر امور اقتصادي استانداري قم نيز دراين جلسه گفت: در سال هاي گذشته سيلوي استان به ريل راه آهن متصل بود، ولي به دليل توسعه كمربندي ها، اين ارتباط قطع شده است.
مجيد آوري فرد افزود: با توجه به پيگيري هاي صورت گرفته براي اتصال مجدد سيلوي استان به ريل و تخصيص 280 ميليارد ريال اعتبار، در حال حاضر اين طرح 98 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و به زودي به بهره برداري مي رسد.
راه آهن قم در حال حاضر 509 كيلومتر خط اصلي، 30 كيلومتر خطوط صنعتي و تجاري و 50 كيلومتر خط فرعي دارد و متشكل از 15 ايستگاه است.
اتصال و ارتباط با خطوط راه آهن اصفهان، اراك و محور جديد و قديم تهران، ورود و خروج بيش از 28 هزار واگن باري در ماه، ورود و خروج بيش از 15 هزار سالن مسافري در ماه، ورود و خروج روزانه 50 رام قطار مسافري و 30 رام قطار باري و واقع شدن در مركز كريدور شمال به جنوب و شرق به غرب كشور از ويژگي هاي مهم راه آهن قم مي باشد.
قرار داشتن ايستگاه راه آهن قم در مركز شهر در فاصله نزديك به حرم حضرت معصومه(س) و عبور خط راه آهن از داخل شهر و امكان پياده سازي TOD و ايجاد فرصت هاي سرمايه گذاري در راستاي توسعه خدمات شهري از ديگر ويژگي هاي راه آهن قم است.

** رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت نيز گفت: لاستيك هاي ماشين هاي سبك به وسيله عمده فروشي ها بين خرده فروشان با قيمت هاي مصوب توزيع شده است.
محمود سيجاني افزود: عمده فروشي ها 70 درصد از سهميه خود را به خرده فروشي ها مي دهند و در زمينه تامين و توزيع لاستيك مشكلي در استان نداريم.
وي ادامه داد: سهميه خوبي براي استان قم در زمينه لاستيك سبك در نظر گرفته اند و پيگيري شده لاستيك سنگين نيز اختصاص يابد كه فكر مي كنم با اين اختصاص مشكلات موجود مرتفع شود.
وي گفت: مقداري كمبود لاستيك براي خوردوهاي درون شهري وجود داشت كه در حال جبران است.
سيجاني در عين حال افزود: استان قم از نظر تامين و توزيع لاستيك خودروهاي سبك و سنگين نسبت به ساير استان ها از وضعيت مناسب تري برخوردار است و خودروهاي باري و مسافري سهم خود را در مرحله اول دريافت كرده اند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين كه هر تن شن و ماسه حدود 180 هزار ريال به فروش مي رسد، گفت: اتحاديه شن و ماسه افزايش قيمت نمي خواهد، ولي درخواست دارد مديريت قيمت و هزينه ها با خودشان باشد.
به گفته وي، بازار شكر تنظيم است و مشكل خاصي وجود ندارد و در هفته هاي اخير لبنيات 10 درصد، گوجه فرنگي 20 درصد و خيار 17 درصد افزايش قيمت داشته است.

** مدير شركت غله و خدمات بازرگاني قم نيز در اين جلسه گفت: سه تشكل در زمينه روغن، برنج و شكر در قالب انجمن هاي واردكننده زير نظارت اداره كل بازرگاني دولتي ايران كار مي كنند.
بهزاد رادمنش افزود: 160 تن شكر و 160 تن برنج به استان قم تخصيص يافته است كه از اين ميزان 94 تن شكر و 39 تن برنج هنوز جذب استان نشده است و مابقي جذب شده است.
وي ادامه داد: براي گرفتن اين تخصيص به استان چانه زني زيادي كرديم، ولي فرآيند جذب پايين است و سرعت در تخصيص و صدور حواله كافي نيست.
/2085/ 6133/