۲۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۲۰
کد خبر: 83106283
T T
۰ نفر
جنبه آموزشي فيلم‌هاي كيارستمي آثار او را ماندگار كرد

تهران- ايرنا- مدرس سينما با بيان اينكه عباس كيارستمي در عين حال كه فيلم هنري مي‌ساخت اما مستقيم و يا غير مستقيم به مسائل آموزشي مي‌پرداخت؛ گفت: به همين دليل است كه هنوز هم فيلم‌هاي كيارستمي ديدني است چرا كه مباحث آموزشي را به زبان هنر مطرح مي‌كرد.

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار سينمايي ايرنا، نشست نقد و بررسي مجموعه فيلم‌هاي آموزشي عباس كيارستمي در حاشيه چهارمين روز جشنواره بين‌المللي فيلم رشد با حضور وحيد نيكخواه آزاد (دبير جشنواره چهل و هشتم فيلم رشد)، محمود اماني (مديركل دفتر تاليف كتاب‌هاي درسي)؛ ابراهيم فروزش (كارگردان) و سعيد پوراسماعيلي (مدرس سينما) برگزار شد.
در ابتداي نشست پوراسماعيلي با بيان اينكه امروز فيلم‌هاي آموزشي كمتر ساخته مي‌شود و بخشي از اين اتفاق به نبود سفارش‌دهنده برمي‌گردد؛ گفت: امروزه به ساخت فيلم‌هاي آموزشي كه در عين حال آرتيستي (هنري) باشند؛ اهميت كمتري داده مي‌شود چرا كه نه سفارش‌دهنده مشخص است؛ نه متريال (مواد) لازم شناخته شده و نه سازنده اثر.
وي فضاي مجازي را موقعيت بسيار مناسبي براي ارائه فيلم‌هاي آموزشي برشمرد و افزود: در دنياي امروز كه حوصله كتاب خواندن كمتر شده است بايد به سينما و نقش آموزشي آن اهميت بيشتري بدهيم.
اين استاد و مدرس سينما با اشاره به دوران طلايي كانون پرورش كودكان و نوجوانان و حضور كارگرداناني چون عباس كيارستمي، امير نادري و مجيد مجيدي در اين مجموعه گفت: كانون، دست كارگردان‌ها را باز مي‌گذاشت تا مفاهيم مورد نظرشان را با آزادي و از نگاه خودشان به تصوير بكشند.
پوراسماعيلي با اشاره به فيلم «ابد و يك روز» كه در كتاب درسي هم گنجانده شده است، گفت: سعيد روستايي حتما اين فيلم را با هدف آموزشي بودن نساخته است؛ اما به نوعي اعتياد را مطرح كرده كه باعث شده با اهداف آموزشي هماهنگ باشد.
وي تاكيد كرد: عباس كيارستمي دغدغه كودكان را داشت و حتي در فيلم‌هاي بلندي كه سال‌هاي بعد ساخت به آنها توجه نشان مي‌داد.
در ادامه اين نشست محمود اماني (مديركل دفتر تاليف كتاب هاي درسي)، گفت: گنجاندن فيلم‌هاي آموزشي در كتاب‌هاي درسي مدارس تنها محدود به فيلم «ابد و يك روز» نمي‌شود و ما از هشت سال پيش، بيش از 50 فيلم آموزشي را وارد كتاب‌هاي درسي كرده‌ايم و به تازگي خبر دارم كه فيلم «داركوب» هم كه به مقوله اعتياد مي‌پردازد، مورد بررسي قرار گرفته تا در صورت تاييد؛ وارد كتاب‌هاي درسي شود.
وي ساده شدن نمايش فيلم توسط فناوري نوين را يكي از شاخص‌هاي مهم راه يافتن سينما به مدارس و در بين بچه‌ها دانست و ادامه داد: ما نگاه ويژه‌اي به ابد و يك روز نداشتيم اما به دنبال فيلمي بوديم كه فرد معتاد را در عين حال كه بيمار نيازمند ياري نشان دهد؛ فردي مقصر در شرايط هم بداند؛ فردي كه مي‌تواند جنبه‌هاي مثبت شخصيتي هم داشته باشد كه اين فيلم اين موارد را داشت و مورد قبول شوراي برنامه‌ريزي قرار گرفت.
مديركل دفتر تاليف كتاب‌هاي درسي همچنين به فيلم «پرويز» ساخته مجيد برزگر هم اشاره كرد و گفت: فيلم پرويز فيلمي از جنس ايجاد مساله بود و يكي از فيلم‌هايي بود كه كاملا با مفاهيم آموزشي ارتباط داشت.
وحيد نيكخواه آزاد؛ دبير جشنواره بين‌المللي فيلم رشد نيز در ادامه اين نشست با بيان اينكه با ديدن فيلم‌هاي آموزشي كيارستمي به شخصه حيرت‌زده شده است؛ گفت: قرار بود فيلم مشق شب هم در جشنواره نمايش داشته باشد اما به دليل گستردگي برنامه‌ها و تعداد فيلم‌ها تنها پنج فيلم آموزشي انتخاب و نمايش داده شدند.
وي با اشاره به نقش كانون براي فراهم آوردن فرصت ساخت چنين فيلم‌هايي، افزود: زماني كه كيارستمي فيلم‌هاي آموزشي مي‌ساخت آدم بزرگي بود؛ كسي كه تيتراژ قيصر را ساخته بود و براي ساخت فيلم براي كودكان قد خودش را كوتاه كرد تا از نگاه آنها فيلم بسازد اما امروز اگر به فيلمسازي بگوييد فيلم آموزشي بسازد كه در حد و اندازه كيارستمي هم نيست؛ به احتمال زياد قبول نمي‌كند تا مثل كيارستمي بر زمين بنشيند و درباره موضوع‌هاي ساده صحبت كند.
ابراهيم فروزش كارگردان پيشكسوت سينما و از همكاران قديمي عباس كيارستمي در كانون از ديگر حاضران اين نشست بود.
فروزش با اشاره به ساخت فيلم‌هاي آموزشي در سال‌هاي دهه چهل و پنجاه خورشيدي گفت: فيلم نان و كوچه يكي از فيلم‌هاي كيارستمي است كه در نهايت سادگي، از جرات و حركت حرف مي‌زند، اين فيلم‌ها نه به سفارش كسي كه تنها با دلايل شخصي افرادي ساخته مي‌شد كه دغدغه كودكان را داشتند.
وي با اظهار تاسف از اينكه كتاب‌هاي بسياري در جهان درباره عباس كيارستمي نوشته شده است و ما بايد ترجمه آنها را بخوانيم؛ ادامه داد: فيلم‌هاي آموزشي كيارستمي در ظاهر موارد بسيار ساده را مطرح مي‌كنند اما در دل خود به مشكلات بزرگ‌تري مي‌پردازند كه نمونه آن را در دندان درد؛ دو راه حل براي يك مساله هم مي‌بينيم.
اين كارگردان پيشكسوت ادامه داد: كيارستمي به دلايل مشكلاتي كه فيلم‌ها در اكران داشتند و مسائل ديگر كم كم به سمت خارج از ايران كشيده شده اما همچنان دغدغه كودكان را داشت.
فروزش خاطرنشان كرد: كيارستمي فيلمسازي بود كه با حال و هواي درونش فيلم مي‌ساخت و نه با سفارش‌هايي كه از بيرون مي‌گرفت و سينماي كودك به افرادي چون او احتياج دارد.
فراهنگ**9246** 1055
۰ نفر