۲۷ آبان ۱۳۹۷، ۲:۴۳
کد خبر: 83103213
T T
۰ نفر

زعفران؛ فرصت طلایی رونق اقتصاد

۲۷ آبان ۱۳۹۷، ۲:۴۳
کد خبر: 83103213
زعفران؛ فرصت طلایی رونق اقتصاد

شهركرد - ایرنا - حمایت از توسعه و كشت زعفران در استان های مستعد و كمتر برخوردار، فرصت طلایی برای تقویت اقتصاد داخلی، اشتغالزایی و بهبود معیشت مردم را به دنبال دارد.

به گزارش ایرنا، زعفران از گیاهان بومی ایران و به عنوان گرانترین ادویه جهان جایگاه منحصر به فردی در میان محصولات كشاورزی و صادراتی كشور دارد و كاربردهای متعدد و فراوان زعفران و خواص دارویی و مصارف متنوع غذایی آن، ضرورت توجه ویژه به مسائل تولید و صادرات زعفران را بیش از پیش روشن می سازد.
زعفران ایران علاوه بر اینكه از نظر كمی درصد بالایی از تولید جهانی را تشكیل می دهد، از لحاظ كیفی از جمله عیار بالا در رنگ دهی، طعم و عطر مطلوب مرغوبیت زیادی دارد و همین امر سبب رونق صادرات این محصول به كشورهای مختلف جهان از قبیل اسپانیا، امارات متحده، ایتالیا، چین، فرانسه، انگلستان، استرالیا، سوئد، عربستان سعودی، كویت و بحرین شده است.
به گفته مدیرعامل سازمان مركزی تعاون روستایی، ایران با تولید بیش از 88 درصد زعفران دنیا، مقام نخست جهان در تولید زعفران را به خود اختصاص داده است، به طوری كه سال گذشته سهم كشور از بازار صادراتی این محصول به 96 درصد رسید.
ظرفیت تولید زعفران در ایران از 30 تن در سال 1368 به بیش از 300 تن در سال های اخیر رسیده كه تداوم این روند می تواند نویدبخش روزهای روشنی برای اقتصاد كشور به ویژه صادرات این كالای استراتژیك باشد.
با این وجود هرچند تولید و صادرات زعفران ایران همواره با فراز و نشیب هایی همراه بوده اما یكی از مهمترین مواردی كه می تواند در این برهه از زمان به احیای اقتصاد داخلی و رونق اقتصاد مقاومتی منجر شود، توجه بیش از پیش به چنین ظرفیتی است، زیرا غفلت از این ظرفیت بی بدیل می تواند جایگاه كشور را در صادرات زعفران به خطر اندازد و در مصاف با رقبای دیگر به عقب كشانده شویم.
از سوی دیگر زعفران به سبب نیاز به آب اندك، امكان بهره برداری به مدت پنج تا هفت سال در یك نوبت كشت، ماندگاری طولانی محصول، آسانی حمل و نقل و آبیاری در زمانی كه بیشتر گیاهان به آب نیاز دارند، این گیاه را به محصولی راهبردی برای رهایی از بحران كم آبی و یكی از گزینه ها برای كشت سودآور كشاورزان تبدیل كرده كه استان چهارمحال و بختیاری می تواند از آن به بهترین نحو بهره برداری كند.
اگرچه هرگاه سخن از زعفران به میان می آید نام استان خراسان رضوی به ذهن خطور می كند اما اقلیم مساعد، ارتفاع مناسب از دریا، آفتاب درخشان و زمین های زراعی كافی از جمله مزیت های چهارمحال و بختیاری برای توسعه و كشت این گیاه ارزشمند در كشور به شمار می رود كه اگر به میزان كافی به آن توجه شود دیری نخواهد پایید كه این استان نیز به مناطق مهم تولید طلای سرخ كشور معرفی می شود.
این استان كمتربرخوردار با نرخ 13.9 درصد بیكاری، بحران 10 ساله خشكسالی، كشاورزی سنتی، پایین بودن سطح درآمد خانوارها به ویژه در روستاها می تواند فرصت طلایی كشت زعفران را به رونق اقتصادی تبدیل كند، كما اینكه این اتفاق از سال های گذشته در استان آغاز و امید می رود با حمایت های لازم از شدت بیشتری برخوردار شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد كشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به رشد 20 برابری كشت زعفران در این استان به خبرنگار ایرنا گفت: در حالی كه در سال 93، سطح زیركشت این محصول در استان هشت هكتار بود اما این میزان در سالجاری به حدود 200 هكتار افزایش یافته است.
'حمیدرضا دانش'، متوسط برداشت در هر هكتار از مزارع زعفران را چهار تا پنج كیلوگرم اعلام كرد و افزود: برهمین اساس امسال حدود 800 كیلوگرم زعفران در استان برداشت می شود.
وی تصریح كرد: زعفران تولیدی در استان معادل حدود 560 میلیارد ریال درآمدزایی دارد كه در بهبود معیشت كشاورزان استان نقش موثری ایفا می كند.
دانش با اشاره به ظرفیت های نسبی چهارمحال و بختیاری در تولید زعفران، اظهار داشت: اقلیم مساعد، آفتاب درخشان و ارتفاع مناسب از دریا سبب شده تا عطر، بو و طعم زعفران این استان از كیفیت بالاتری نسبت به سایر نقاط كشور برخوردار شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد كشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اشتغال بیش از سه هزار نفر در مزارع زعفران استان افزود: هرچند اشتغال در مزارع زعفران فصلی است اما با توسعه زمین های زیر كشت می توان اشتغال بیشتری را فراهم كرد.
یك محقق رشته گیاهان دارویی نیز با اشاره به ظرفیت های كشت زعفران در استان گفت: شرایط آب و هوایی مناسب، زمین های كشاورزی و نیروی كار فراوان شرایط مناسبی را برای توسعه مزارع زعفران در استان فراهم كرده است.
'عبدالله قاسمی' افزود: وقوع خشكسالی های اخیر و مساله كم آبی در استان می طلبد تا كشت زعفران كه سودآوری بیشتری دارد، جایگزین گیاهان آب بر همچون چغندر قند و ذرت كرد.
وی با اشاره به اهداف تحقق اقتصاد مقاومتی و نقش تولیدات استراتژیك در افزایش توان داخلی تصریح كرد: برای توسعه تولید و افزایش صادرات زعفران باید در خصوص بهبود كیفیت، كاهش قیمت تمام شده محصول، افزایش عملكرد و ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط با این گیاه ارزشمند برنامه ریزی كرد.
این استاد دانشگاه با تاكید بر بهره گیری از نظرات كارشناسی در خرید و كاشت پیاز زعفران اظهار داشت: یكی از مباحث مهم در كشت زعفران استفاده از نظر مشاوران و كارشناسان این حوزه است تا بتوان با خرید پیاز مرغوب محصول باكیفیتی را برداشت كرد.
قاسمی افزود: حمایت دولت از محققان و فارغ التحصیلان دانشگاهی برای توسعه كشت زعفران از ضرورت های این حوزه به شمار می رود و امید است با همكاری دولت و بخش خصوصی بتوان زمینه را برای رونق كشت گیاهان دارویی به ویژه زعفران در استان فراهم كرد.
گزارش از خاطره حسین زاده
شبد**7363/6021**1455**1379
۰ نفر