۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۷:۲۱
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 84923235
T T
۹ نفر

برچسب‌ها

زعفران چهارمحال و بختیاری به کام دیگران

۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۷:۲۱
کد خبر: 84923235
زعفران چهارمحال و بختیاری به کام دیگران

شهرکرد- ایرنا- برخی از کارشناسان و کشاورزان چهارمحال و بختیاری عقیده دارند با توجه به کیفیت بالای زغفران استان ، این محصول برای بسته‌بندی، صادرات و فروش به نقاط دیگر ارسال می‌شود.

به گزارش ایرنا، پیازچه زعفران در مناطق سردسیر (با بارندگی زیاد) بسیار بهتر از مناطق گرمسیر عمل می‌کند و یکی از دلایل اصلی که باعث تمایز زعفران مرغوب از زعفران نامرغوب می‌شود، اقلیم آب و هوایی آن منطقه است که هرچقدر منطقه سردسیرتر باشد، عملکرد و عیار زعفران بالاتر است.

زعفران به دلیل طبع گرم آن تا حد زیادی می‌تواند در مقابل هوای سرد مقاومت کند، پیاز زعفران در دمای منفی 40 درجه سانتیگراد به رشد عادی خود ادامه می‌دهد و شادابی و نشاط برگ ها را کاملا حفظ می‌کند.

نبود صنایع بسته‌بندی متناسب با بازارهای جهانی و مشتری‌پسند در خصوص زعفران چهارمحال و بختیاری باعث شده است این محصول به سایر نقاط دیگر ارسال یا صادر شود.

برخی از کشاورزان معتقدند؛ کیفیت بالای زعفران چهارمحال و بختیاری به نام دیگران صادر می‌شود در صورت داشتن صنایع تبدیلی و تکمیلی و برندسازی می‌تواند این محصول به نام خود استان صادر شود.

مجری کشت گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از آغاز برداشت زعفران از ۲۵۰ هکتار زمین کشاورزی این استان خبر و گفت: این محصول برداشتی استان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و استان‌های دیگر کشور صادر می‌شود.

یزدان احمدزاده روز سه‌شنبه به خبرنگاران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در هر هکتار زمین کشاورزی هفت تا هشت کیلوگرم زعفران برداشت می‌شود.

وی با توجه به تغییر اقلیم کشور و لزوم تغییر الگوی کشت، توسعه کشت گیاهان دارویی را از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری دانست و افزود: هم‌اکنون یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار زمین در این استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد.

احمدزاده تصریح کرد: بالا بودن ارتفاع و شرایط آب و هوایی چهارمحال و بختیاری ظرفیت بسیار خوبی برای کشت زعفران است که باعث شده ماده مؤثره زعفران این استان بالاتر و رنگ، طعم و عطر آن بهتر باشد.

وی زعفران را یک گیاه اقتصادی با اشتغال‌زایی بالا دانست و یادآور شد: برداشت این محصول از اواخر مهرماه تا اوایل آذرماه است که به چهار گروه نگین یا سرگل، پوشال، دسته و کنج یا ریشه تقسیم می‌شود.

احمدزاده اظهار داشت: زعفران در طول تابستان نیاز به آب ندارد و باید در پاییز و اواخر اسفندماه یا ابتدای بهار آبیاری شود.

به گزارش ایرنا، زعفران چهارمحال و بختیاری از کیفیت، طعم، رنگ و بوی مطلوبی نسبت به سایر زعفران‌های ایرانی برخوردار است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha