۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۵۴
کد خبر: 83102781
T T
۰ نفر
متكي: آمريكا براي تامين منافع از حربه تحريم استفاده مي كند

مشهد- ايرنا- معاون امور بين الملل مجمع تقريب مذاهب اسلامي گفت: آمريكا براي تامين مطامع خود از كوبا تا هند، چين، روسيه و اتحاديه اروپايي را تحت تحريمهاي مختلف دارد و از آن به عنوان حربه اي براي تامين منافعش استفاده مي كند.

منوچهر متكي روز شنبه در همايشي با عنوان 'با تحريمها چه كنيم' در دانشكده كشاورزي دانشگاه فردوسي مشهد افزود: تحريم يك كشور از طرف يك ابرقدرت چون داراي تناسب برابري نيست از منظر افكار عموعي دنيا يك عمل ضدبشري و از سويي از طرف كشور تحريم كننده به عنوان يك ابزار براي تمكين و غارت كشورهاي ضعيف تلقي مي شود.
وي ادامه داد: تحريم ايران اسلامي توسط آمريكا و شركايش در طول دوران انقلاب اسلامي كش و قوسهاي فراواني داشته كه با آغاز مذاكرات برجام و پيش آمدن موضوع هسته اي وارد مرحله جديد با قطعنامه هاي شوراي امنيت شد. گرچه پس از دو سال مذاكرات برجام امضاء شد ولي آمريكاييها با قايل شدن شخصيت كاذب حقوقي تصميم گير براي كنگره باب تحريمها را باز گذاشتند و از فرداي همان روز امضاي برجام سخن از تحريمهاي فارغ از متن برجام عليه ملت ايران زدند.
وزير اسبق امور خارجه گفت: در گذر اين سالها آمريكا در جريان جنگ تحميلي با حمايتهاي همه جانبه از دشمن بعثي از يك سو و قرار دادن ايران در سختترين شرايط تحريم موفق نشد زيرا ملت ايران از اين رهگذر به خوداتكايي اقتصادي و نظامي رسيد كه يك شكست بزرگ براي آمريكا بوده است.
وي افزود: آمريكا در هيچ برهه اي از زمان تحريم را از سياست خارجي خود عليه ملت ايران حذف نكرده است. در اين مقطع كه ترامپ رييس جمهور آمريكا شد نيز هيات حاكمه آن كه وراي دموكراتها و جمهوري خواهان است به اين نتيجه رسيدند كه آمريكا روز بروز تاثيرگذاري خودش را بر جهان از دست مي دهد و حتي شاخصهاي اقتصادي دنيا عليه صنعت آن كشور جريان دارد.
متكي ادامه داد: معتقد نيستم كه ترامپ ديوانه است بلكه معتقدم او مامور طراحي يك آمريكاي جديد با شاخصها و مولفه هاي نوين است و تاكنون هم كل سياستهايي كه در مورد شكوفايي اقتصاد انجام داده از جمله بستن تعرفه هاي سنگين بر واردات موجب رضايت آمريكاييها بوده اما مشكل ترامپ در بعد سياست خارجي است.
وي گفت: ترامپ يك شخص نيست بلكه يك نگاه جديد است و تنها راهبردي كه در اتاق فكر براي برون رفت از مشكلات به وي تكليف شده بحران آفريني و بحران زايي مي باشد. ابتدا در شعارهاي انتخاباتي چهره خود را ضدداعش و ضدتروريست نشان داد و اينگونه مي گفت كه 'آمريكا شش تريليون دلار در خاورميانه خرج كرد اما نتيجه اي نگرفت لذا سربازان خود را فرا مي خوانيم' اما مگر مي شود نظامي كه در تار و پودش انگيزه سروري و برتري بر جهان وجود دارد به كار ديگران كاري نداشته باشد.
او افزود: ترامپ ابتدا با حاد جلوه دادن مسئله كره شمالي ميليوهان دلار تسليحات به همسايگان آن فروخت و بعد با تشكيل جلسات ايران هراسي در رياض با تحقير ميلياردها دلار سلاح به عربها به ويژه رياض فروخت.
وزير اسبق امور خارجه ادامه داد: شش ماه آينده در خطرناكترين پيچ تحريمهاي آمريكا قرار مي گيريم. ما و آمريكا در گذر از اين پيچ هريك بيش از يك گزينه نداريم. اگر پيروز شويم و بسلامت برويم براي هميشه رسته ايم و آمريكا هم مي داند اگر نتواند ما را شكست دهد براي هميشه بازي را باخته است.
وي گفت: براي پيروزي و گذر از اين پيچ سخت و سرنوشت ساز چاره اي جز اتخاذ ساز و كار اقتصاد دانش بنيان، انضباط اجتماعي و اقتصادي، دوري از تجمل، حمايت از سرمايه هاي داخلي، اصلاح الگوي مصرف، همكاري چندجانبه با كشورهاي تحت تحريم، تجارت منطقه اي، انقباضي كردن سياستهاي اقتصادي، اعتماد به نفس و خود باوري نداريم. اگر بتوانيم با تكيه بر توانمنديهاي خود مقاومت كنيم حتما از اين پيچ خطرناك به سلامت عبور خواهيم كرد.

* فقدان اجماع در شيوه كشورداري
معاون امور بين الملل مجمع تقريب مذاهب اسلامي در بخش از سخنانش همچنين گفت: نبود نقشه راه كشورداري مورد اجماع ملي، مهمترين چالش داخلي دولتهاي پس از انقلاب در جمهوري اسلامي ايران است. در شيوه و نحوه كشورداري 'نقشه راه' مورد اجماع ملي و مورد اتفاق نداريم.
وي ادامه داد: هر دولتي كه روي كار مي آيد دو سال وقت مي گذارد تا مصوبات دولت قبلي را باطل كند و دولت بعدي هم همينطور، در تنور انتخابات آنگونه اظهارنظر مي كنند كه گويي 180 درجه با دولت قبلي اختلاف نظر دارند اما بعدا مشخص مي شود يك تبليغ انتخاباتي بوده زيرا كه اختلاف اساسي هم در اصل كشورداري وجود ندارد.
متكي گفت: نبود نقشه راه مشخص بسياري ظرفيتهاي موجود را به هدر مي دهد. همانگونه كه رهبر فرزانه انقلاب اسلامي بجا تشخيص دادند و با دعوت سران قوا به يك نشست مشترك آنها را دعوت به همگرايي كردند كه باعث احساس قدرت هر سه قوه به ويژه قضاييه شد.
6070/1858