۲۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۲۸
کد خبر: 83099865
T T
۰ نفر
10 ميليارد ريال براي مرمت ارگ نادري شيروان اختصاص يافت

بجنورد- ايرنا- مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي گفت: 10 ميليارد ريال اعتبار براي مرمت برج و باروي ارگ نادري شيروان عظيم ترين و مهم ترين محوطه باستاني شمال شرق ايران اختصاص يافت.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومي اين سازمان، حبيب يزدان پناه اظهار داشت: با توجه به قرار گيري تپه نادري در بافت مسكوني شهر شيروان، اين ميزان اعتبار از محل ستاد بازآفريني شهري و در راستاي صيانت و حفاظت از بافت هاي تاريخي و با ارزش اختصاص يافته است.
وي با اشاره به انجام 2 فصل كاوش باستان شناسان در اين منطقه تاريخي افزود: با اعتبار اختصاص يافته پس از انجام مطالعات
لازم قسمت هايي كه مستندات و شواهد كافي وجود دارد، مرمت اثر تكميل مي شود.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي اظهار داشت: محوطه هاي تاريخي گنجينه اي گرانبها از تاريخ و فرهنگ جامعه را در خود جاي داده اند و مقاصد مهمي در جذب گردشگر محسوب مي شوند به همين منظور در كنار حفظ اين آثار به دنبال معرفي و شناساندن آن نيز هستيم.
يزدان پناه با بيان اينكه ابنيه و آثار تاريخي بيانگر هويت و شناسنامه فرهنگي جوامع به شمار مي رود گفت: خراسان شمالي به لحاظ موقعيت جغرافيايي و داشتن عناصر مهم جذب گردشگر از جمله چشم انداز و مناظر طبيعي، آثار باستاني، تنوع اقليمي، آداب و رسوم، سنن اجتماعي و تنوع اقوام، زمينه هاي مناسبي براي توسعه فعاليت هاي گردشگري دارد.
تپه نادري از مهم ترين استقرارهاي باستاني حوضه آبريز اترك است كه از ميانه هزاره چهارم پيش از ميلاد زندگي در آن آغاز شده و تا دوره اسلامي زندگي در آن جريان داشته است.
اين اثر تاريخي با شماره 703 در فهرست آثار ملي ايران ثبت شده است و طي دوره قاجار، حكمرانان محلي شيروان بر فراز اين تپه باستاني قلعه‌اي ساخته و در گردا گرد آن بارويي ايجاد كرده بودند كه منطقه مسكوني را محصور كرده بود.
به گزارش ايرنا كاوش هاي باستان شناسي فصل اول براي مشخص كردن دوره تاريخي بود كه عمليات آن در آبان ماه سال 95 به مدت 40روز انجام شد.
با توجه به قرار گرفتن اين اثر تاريخي در جاده آسيايي موجب جذب و رونق گردشگر مي شود كه در بازآفريني شهري نيز مورد تاييد قرار گرفته است.
اين اثر باستاني مربوط به هزاره پنجم قبل از ميلاد است و از اولين محوطه هاي مسكوني حاشيه رودخانه اترك محسوب مي شود.
تاكنون 55 اثر تاريخي در شهرستان 157 هزار نفري شيروان در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
3007/ 6042